Jump to content

VP V8 bensin 5.0 GL/GI, hvilken blokk kan brukes?

Jori

Recommended Posts

Har solgt hagebåten min som har denne motoren en 97/98 modell motor. Etter at båten har stått i mange år og vi startet opp, så oppdaget jeg dessverre sprekk i blokken rundt sylinder 2/3. Kun eksos som siver ut der. Dette er en sjøvannskjølt motor og redd for at kanaler kan ha blitt tett og sprekken kom da vi startet opp (varmegang). Synd, da resten ter seg bra. Men jeg må erstatte blokken eller finne en delemotor, i den forbindelse har jeg noen praktiske spørsmål:

1. Er det Chevy small blokk på denne årsmodellen? Vet VP også har brukt ford-blokker på smallblokk motorer tidlig/medio 90 tall

2. Vil mariniseringssett inkl. manifolder, og toppdeksel passe på en 5,7 l? (Er vel longblokk motor det, så har mistanke om at det ikke passer?)

3. Hvis noen har en smallblokk, eller en ryddig brukt motor til salgs er jeg åpen for forhandlinger. Kan gjerne være forgasser, da jeg bygger om til injection selv.

Siden jeg har solgt til en venn, så ønsker jeg å rydde opp i dette uhellet fortest mulig, så han får glede av mest mulig båtsesong. Jeg kommer derfor ikke til å importere noen blokk fra statene eller slikt, da dette tar for lang tid.

Hyggelig med litt info om blokken, så har jeg ett sted å starte.

1. Blokka er en standard GM smallblokk som er marinisert med litt kobber her og der (Volvo Penta språk: G=GM, I=injection, L=Latsabb :giggle:). Den kan kjøpes fra "alle" som driver med maskiner.

2. Det er vel - så vidt jeg vet, ingen forskjell på 5.0 og 5.7 litern når det gjelder "eksterne" deler. Er stort sett bare en foskjell på slaglengde på sylindrene som er forskjellig. Begge er basert på samme Smallblokken. Tror du tenker på forskjell på Big Block og Small block når du tenker på forskjell i størrelse. Longblock og shortblock har ingenting med størrelsen på maskinen å gjøre, men hvor mange deler maskinen kommer montert med. 

3. Sorry, sjekk Minges, Ravns garage, Finn.no

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Som sagt, long block og short block sier bare hva den kommer utstyrt med (når du bestiller ny motor). Short block er motorblokk ferdig montert bunndel uten topper, innsug og aggregater. En long block er med ferdigmontert topper, innsug og forgasser, men mangler som regel aggregater. Short block og long block sier ingenting om størrelsen. 

Napoli skrev for 1 time siden:

Det er vel - så vidt jeg vet, ingen forskjell på 5.0 og 5.7 litern når det gjelder "eksterne" deler. Er stort sett bare en foskjell på slaglengde på sylindrene som er forskjellig. Begge er basert på samme Smallblokken. 

Kun sånn til informasjon, så er slaglengden lik, den er 3.48" på både 305 og 350, det er boringen som er forskjellig, 3.74" (3.736) på 305'en og 4" på 350'en.

Blokka er forskjellig innvendig. En 305 kan ikke bores til en 350, men de er stort sett like utvendig, slik at det er riktig at det meste av "eksterne" deler passer på.

Jori skrev for 3 timer siden:

1. Er det Chevy small blokk på denne årsmodellen? Vet VP også har brukt ford-blokker på smallblokk motorer tidlig/medio 90 tall

Ja, det er det "G"en står for, ellers ville det vært en "FI" eller lignende, hvor "F" står for Ford.

2. Vil mariniseringssett inkl. manifolder, og toppdeksel passe på en 5,7 l? (Er vel longblokk motor det, så har mistanke om at det ikke passer?)

Eksos, innsug, toppdeksler osv. passer om hverandre.

3. Hvis noen har en smallblokk, eller en ryddig brukt motor til salgs er jeg åpen for forhandlinger. Kan gjerne være forgasser, da jeg bygger om til injection selv.

"Shortblock" og "longblock" er kun en angivelse av hva motoren kommer levert med.

En shortblock kommer normalt med veiv, stempler og kamaksel, å ikke særlig annet.

En longblock har i tillegg topplokk, ventiler, oljepumpe osv. å er en "komplett" motor. Hvorvidt toppdeksler og bunnpanne følger med varierer litt. Normalt er ikke eksos eller innsug inkludert.

Takk Adeneo.

Er i gang med søk nå. Ser at det finnes flere bilmotorer å få kjøpt. Stripper man de ned til longblock versjon, er vel de egentlig da identisk med blokken som brukes i marine motorer?

Fort gjort å skru over marinedelene, tenning, dynamo evt. starter. Båten skal nå fremover gå i ferskvann, så problemet med groing/rust og sjøvannskjøling vil bli begrenset.

Regner med at innsprutningssystemet er identisk på en 5.0 som 5.7? Ser ut for meg at innsprutningssystem marine versus bil er ganske annerledes, men igjen alle de delene har jeg og de fungerer bra.

adeneo skrev 29 minutes ago:

Kun sånn til informasjon, så er slaglengden lik, den er 3.48" på både 305 og 350, det er boringen som er forskjellig, 3.74" (3.736) på 305'en og 4" på 350'en.

Blokka er forskjellig innvendig. En 305 kan ikke bores til en 350, men de er stort sett like utvendig, slik at det er riktig at det meste av "eksterne" deler passer på.

Er det 5.7 og 6.2 stroker som har forskjellig slaglengde da? 

Jori skrev 9 minutes ago:

Takk Adeneo.

Er i gang med søk nå. Ser at det finnes flere bilmotorer å få kjøpt. Stripper man de ned til longblock versjon, er vel de egentlig da identisk med blokken som brukes i marine motorer?

Fort gjort å skru over marinedelene, tenning, dynamo evt. starter. Båten skal nå fremover gå i ferskvann, så problemet med groing/rust og sjøvannskjøling vil bli begrenset.

Regner med at innsprutningssystemet er identisk på en 5.0 som 5.7? Ser ut for meg at innsprutningssystem marine versus bil er ganske annerledes, men igjen alle de delene har jeg og de fungerer bra.

Hmmm - mistenker at du må holde tungen rett i munnen her...  Dette med å bruke bilmotor til båt skal man være litt forsiktig med. Båtmotorer er gjerne relativt høyt tunede utgaver med endringer i en del komponenter for å oppnå bedre bunndrag blant annet. I tillegg skal du huske alle mariniseringsdelene.

Jeg ville sett etter en ferdig marinisert longblock hvis jeg var deg. Med tanke på at du ikke aner hva mer som er skadet på blokken/innsugsmanifolden eller andre deler.

Hvordan er frostpluggene på blokka? Er de intakte eller borte vekk?

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jori skrev 15 minutes ago:

Takk Adeneo.

I utgangspunktet så er de like, det er frostplugger i kobber, samt rustfrie innlegg i toppakningene dersom motoren skal sjøvannskjøles osv. men veiv, stempler, ventiler, topper og slikt er likt. Det kan være forskjell på kammer fra bil til båt.

Hvorvidt innsprut fra en 305 fungerer greit på en 350 vet ikke jeg?

Jeg antar at større slagvolum gjerne vil ha litt mer bensin, hvorvidt den justerer opp det automatisk, eller om det må justeres opp via Vodia eller lignende, er jeg usikker på?

Som Napoli sier, man må nok holde tunga rett i munnen, men jeg mener nå det bør være mulig å benytte en bilmotor så fremt man bytter over de rette delene.

Jori skrev for 5 timer siden:

Vet VP også har brukt ford-blokker på smallblokk motorer tidlig/medio 90 tall

mener å huske VP bare hadde VP AQ240A på ford 231/ 5,8liter basis...?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Som nevnt in første innlegg, motor starter og går greit, men puffer eksos. Dette skjedde ved sjøsetting. Så frostplugger er intakt, og kan evt. settes over til en bilmotor. Det som evt ikke blir byttet er toppakning, men så lenge den går i ferskvann spiller vel ikke det noen rolle? Er først ved saltvannskjøring at dette tærer på pakningene, husker jeg rett? Utfordringen er antakelig i riktig bensinmengde pga endret slagvolum. Må lese meg opp på hvordan det justeres ved innsprøytning. Kan hende man må ha en med riktig instrument for å justere det i ECU-en? Kanskje må hele ECU-byttes og da blir det fort dyrt igjen. 

Takk for alle svar så langt :)

adeneo skrev for 9 timer siden:

I utgangspunktet så er de like, det er frostplugger i kobber, samt rustfrie innlegg i toppakningene dersom motoren skal sjøvannskjøles osv. men veiv, stempler, ventiler, topper og slikt er likt. Det kan være forskjell på kammer fra bil til båt.

Hvorvidt innsprut fra en 305 fungerer greit på en 350 vet ikke jeg?

Jeg antar at større slagvolum gjerne vil ha litt mer bensin, hvorvidt den justerer opp det automatisk, eller om det må justeres opp via Vodia eller lignende, er jeg usikker på?

Som Napoli sier, man må nok holde tunga rett i munnen, men jeg mener nå det bør være mulig å benytte en bilmotor så fremt man bytter over de rette delene.

Bensinpumper, VST, injektorene og TBIen er de samme på begge maskinene, men jeg antar som Adeneo at det skal være mer bensin til en 5.7 liter. Vil tro det styres av ECMen ved å holde injektorene lenger åpne?

Som nevnt in første innlegg, motor starter og går greit, men puffer eksos. Dette skjedde ved sjøsetting. Så frostplugger er intakt, og kan evt. settes over til en bilmotor. Det som evt ikke blir byttet er toppakning, men så lenge den går i ferskvann spiller vel ikke det noen rolle? Er først ved saltvannskjøring at dette tærer på pakningene, husker jeg rett? Utfordringen er antakelig i riktig bensinmengde pga endret slagvolum. Må lese meg opp på hvordan det justeres ved innsprøytning. Kan hende man må ha en med riktig instrument for å justere det i ECU-en? Kanskje må hele ECU-byttes og da blir det fort dyrt igjen. 

Takk for alle svar så langt :)

Husk at du må sjekke om innsugsmainifolden er den samme på den nye maskinen. Hvis ikke må du bytte innsugsmanifolden din over også. En del innsugsmanifolder på bilmotorer har "huller" der det ikke skal være hull på båtmotorer, i tillegg til at noen av dem har feil type hull der TBIen står. 

Jeg er ikke sikker på om man kan justere bensinmengden med en Vodia (Volvo pentas ECM instrument)? Hvis ikke går det an å få disse gutta her til å reprogrammere den du har - men som du sier. Billig blir det nok ikke. 

Hadde vert fint om du tok et bilde der det lekker ut eksos. Rart om blokken er sprekt og det kommer ut eksos der, og ikke kjølevann. Å bygge om til innsprøytning er etter min mening bare tull. Det er dyrt og komplisert, hvertfall for noen som ikke skjønner hvordan det virker, og gevinsten for det er veldig liten.

Redigert av bellen (see edit history)

Først, takk for alle flotte svar her, mye kunnskap.

Bellen, jeg har allerede bygd om fra GL til GI en gang, så jeg kan det, men var på samme størrelse motor 5,0. Så motoren som nå har havarert har Injection, og dette akter jeg å føre over. Jeg har for flere år siden allerede solgt forgasseren, flammedemperen etc.

Blokken har sprekt på lang ca 5 cm 2 cm under pluggene rett under midtre manifoldutblåsing, slik at det blir mellom sylinder 2 og 3. Antakelig var kanalene for sjøvann tette der og dette skjedde mens den gikk på tomgang ved sjøsetting. Oppdaget det bare ved at det puffer ut litt blå røyk akkurat rundt midtre manifold. Hadde da sikkert gått 4-5 minutter på tomgang først. Trodde derfor først at det var manifoldpakningen som var utett. Har sjekket med folk som har bilmotorer, og de sier at dette er ikke en uvanlig hendelse der også. Gjerne samme sted de referer til har sprukket, så skyldes vel varmgang, uten kjøling der? Kan godt hende det hadde kommet vann, hvis det var i sirkulasjon der!

Napoli, ja du har ett poeng med innsuget, dette er heldigvis intakt, så kan lett føres over er det behov.

Tror jeg setter fokus på å få tak i 5,0 motor. Får da ikke problemer med innsprøytingen. Jeg har for øvrig en 5,0 blokk liggende, men denne må i så tilfelle vaskes, renses, og man bør jo bytte lager, stempelringer, annet småtteri, så bli fort like kostbart som å få tak i en longblokk/bil. Dessuten er kompisen utålmodig naturlig nok, så tid betyr litt her, kan ikke bruke en sommer på dette. Ligger flere bilmotorer på Finn, ikke noen maritim for tiden så.

adeneo skrev for 11 timer siden:

Volvo har hele serier med Ford motorer, basert på 5.0 og 5.8 FL/Fi motorer.

NC og HU seriene hadde Ford motorer, MD serien hadde vel både GM og Ford.

Av den gamle AQ serien, var AQ190 og AQ240 helt korrekt også Ford.

har tydeligvis fulgt dårlig med i timen her hva gjelder nyere VP ..  :diving:

Ser jeg skrev Ford 231 , skulle jo selvfølgelig være 351  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oppdatere litt, til info for de som har svart.

Motor ble tatt ut i går, og en lokal motorkyndig (driver motorfirma) så på sprekken. Frostsprekk, men gjennomgående til sylindervegg er hans konklusjon. Uansett blokk til skroting. Nå har jeg en blokk liggendes fra en annen saltvannskjølt motor 305, så vi ble enige om at jeg stripper ned den og sender med, så får han se om den kan brukes. Hvis ikke vil han skaffe en blokk. Dette vil ikke skje før til førstkommende mandag, så da blir det stille fra meg.

Til Bellen, kan det tenkes at presset fra eksosen er så hardt at det fortrenger vannet, slik at det ikke siver noe ut? Kan kanskje være en forklaring på hvorfor det ikke kommer vann ut der? Eller hele dritten er blokkert av noe rustflak etc.?

Takk uansett for gode bidrag og hjelp

Det kan jeg dessverre ikke svare på uten å ha sett motoren. Det mest nærliggende å tro er at blokka ikke har vært fylt opp med vann. Men jeg reagerte litt på at mekanikeren sier det er sprekke som er gjennomgående helt inn til stempelet. Godt mulig han har rett, men høres rart ut. Uansett så tror jeg at det ikke lønner seg å reparere blokken. Men det finnes tusenvis av desse blokkene strødd rundt om i landet, så å finne ei bra blokk burde ikke vert noe problem. Å ringe til en bilopphøgger kan være en god start.

• 2 måneder senere...

Bare for å oppsummere. Det var mye feil med blokka som satt på, frostspreng på begge sider og lekkasje i toppakninger ved manifold, derav ble jeg litt lurt da det ser ut som eksos kommer gjennom frostsprenget.

Jeg kjøpte en overhalet 305-blokk, nyboret med stempler og ringer. Har brukt opp det av deler som jeg kunne, nye lagrer og pakninger overalt. Byttet alt av slitedeler som ikke så bra ut, var inn og ut med motor 2 ganger før alt var på plass og fungerte som det skulle. Mariniseringssett ble satt over, innsprøytningssystemet likeså. Båten går nå greit, jeg er mellom 20-25.000 fattigere, en av ferieukene mine brukt på dette, men ny eier er fornøyd og det er viktigst.

Takk for hjelp og bidrag til dere

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...