Wilding Startet 12.Juni.2017 Del på Facebook Startet 12.Juni.2017 Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Pioner 14 Active, med 9,9 (15) hk. Men jeg lurer litt på sjøegenskapene til båten. Hvor mye tåler den osv? Dette er min første båt, og jeg bor i et område med mye røff sjø. Det skal jo i følge produsentenvære en meget solid båt, med god oppdrift osv. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Kjenner ikke båten, men jeg spør meg hvor røff er sjøen i området der vi snakker om? Jeg tenker at dette er en båt som er bygget for innaskjærs bruk, altså beskyttede farvann, i likhet med andre båter i samme størrelse. Oppdrift er jo greit, men det i seg selv gjør ikke båten i stand til å takle noe mer vær enn andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Båten er relativt flatbunnet, bredere enn de fleste, god oppdrift, planer lett og hovedsitteplass er noe framtrukket, noe som er viktig om du skal møte store og krappe bølger med baugen først... Båten oppfører seg som en kork. Den blåser 2knop sideveis i vind. Er så fornøyd etter prøvekjøring i vinter ved Tromøya at jeg vurderer å kjøpe en slik men da med 20hk Yamaha. Uten å vite noe mer om hvor du bor/bruker båten eller hva du vil sammenlikne med er det vrient å komme lenger... (røff sjø er ikke det samme for alle) Sitér dette innlegget Link to post
Wilding Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Men det at båten er relativt flat, kan ikke det også være en ulempe? Tenker i type sidebølger osv. De fleste skjærgårdsjeepene er jo litt "rundere" under. Bor på Vestlandet, og bruker båten til fiske i en fjord som er uskjermet for havet. Må legge til at jeg er helt fersk som båteier, så har meget lite peiling :P Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Min mening er at dette er et godt "fjordskrog" egner seg ikke til å hoppe i bølgene med men til "snusfornuftig" bruk. Jeg vil betegne den som trygg og det er en god egenskap... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.