Artekno Startet 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2017 (redigert) Tid for ny batteribank + solcellepanel. Er det noen som er gode på beregning av strømbehov? Verdsetter noen tips hvis du har! Her er "forbrukerne" ombord: -Kjøleboks 40L med ekstern kompressor. Oppgitt nominelt forbruk 31W -Raymarine e7D plotter med ekkolodd. Ukjent forbruk -(Fremtidig) Raymarine radar Oppgitt forbruk 17/7W -Lanterner, LED (Biltema) Ukjent forbruk -VHF, stasjonær -Stereo Forbruk 2-4 timer hvert døgn -(Fremtidig) HAM-stasjon (HF-radio) Forbruk kun ved sending 100W -Belysning, LED Ikke stort.... -Varme, Eberspãcher 3KW vannvarmer Ukjent forbruk (sirkulasjonspumpe) ved bruk Dynamo på motor (VP D1-13) står angitt til 115A, men den er trolig "regulert" ned en smule. Dvs dette vet jeg ikke, ennå.... Jeg bruker motor kun når vindstille, og inn og ut av havner. KAN lade med motor ved behov, men ønsker å unngå dette. Solcellepaneler, jeg kan få plassert 80W monokrystallinsk uten problemer, muligens også 2 stk, men det blir litt voldsomt (på stolpe på hekken). Autopilot blir primært brukt under motor. Det blir montert vindror. LiFePo4 er foreløpig utenfor rekkevidde, og jeg er litt skeptisk til de billigste "drop in" batteriene av denne typen. Men plass til forbruksbank er begrenset. Så å lesse på med "mer enn nok amp/h" for sikkerhets skyld er utelukket. Så, hva kan være en fornuftig kapasitet på en AGM-bank ombord til dette svært moderate forbruk? Har sett på diverse batterityper, og kan hende det finnes noe her å starte med? AGM - Sparelys Mvh S/Y Maja på fremtidig langtur Redigert 12.Juni.2017 av Artekno (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Kjellg Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Skal ikke begi meg inn på størrelsen på banken, men husk nå bare på at en stor agm bank krever mye av dynamoen. "Original" dynamo på 115A er ikke all verden for å lade en stor agmbank. Skal du gjøre dette så tror jeg du er nødt til også å se på laderegimet ditt. Jeg har selv med stort hell brukt Jørg Becker, som er en av få som virkelig kan dette. Anbefaler at du kontakter han og lufter dine ideer og tanker. Info finner du på tbbecker.no Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Artekno, Tenker du å dimensjonere for døgnseilas på langtur, bare ettermiddagsturer eller noe imellom? Det er veldig nyttig å gjøre denne regneøvelsen, men den er jo avhengig av at man gjetter riktig på både bruksmønster, forbruk og lading. Jeg synser derfor i vei med bakgrunn i en hel del jeg ikke vet . Ift. de forbrukerne du lister opp så gjetter jeg på følgende strømforbruk i snitt pr. time: Kjøleboks: 1Ah e7D: 1Ah Stereo: 1Ah Vhf: 0,5Ah Eberspächer vannvarmer 1.5Ah på halv effekt og det doble på full. LED lanterner: 0,5Ah Pluss radaren på 1.5Ah og HF-radio som jeg ikke tør gjette noe om. Så spørs det hvor lenge du blir borte, hvilket farvann/årstid osv. Et slags "lokalt worst case" scenario kan være våt, kald og tåkete høstseilas til Skagen, med omtrent alt av utstyr på døgnkontinuerlig drift. Da snakker du fort mer enn 150Ah pr. døgn og lite bidrag fra solcellene. I den andre enden av skalaen er vel korte korte ettermiddagsturer på finværsdager. Da kan du kanskje klare deg med mindre enn 15Ah. Noe midt i mellom kan være ferieseilas på Sørlandet/Svenskekysten i fellesferien. Kjøleboks hele døgnet, plotter, vhf og stereo kanskje 4-5 timer om dagen og litt lunk på varmeren om kvelden. Kanskje 50-60Ah pr. døgn og så kan du trekke fra kanskje 30Ah bidrag fra 80W solceller. Og så blir det kanskje et par-tre liggedøgn på de fineste stedene, da går det ikke noe til instrumentene men kanskje noe mer til varmer og stereo (hva med lading av nettbrett/telefoner/pc?) . Det du ikke dekker opp med solceller må på en eller annen måte dekkes på andre måter, med motor eller landstrøm. Er du ute flere dager og uker i strekk, så rekker du heller ikke å lade batteriene helt fulle etter hver natt, siden de siste 10-15% tar veldig lang tid å fylle på. Ofte opererer man derfor i området 50-85% av batterikapasiteten, dvs. at man har kanskje 35% av batterienes oppgitte kapasitet til faktisk rådighet (om man ikke vil trekke batteriene for langt ned). Det er uansett lurt å få fyllt batteriene helt fulle med jevne mellomrom for å motvirke sulfatering. Jeg har samme dynamo som deg, og den lader faktisk med 115A og vel så det hvis resten av systemet legger til rette for det, dvs. med "sulten" batteribank og ikke for stort spenningsfall gjennom kabler, dioder osv. Nå er det ikke anbefalt å tyne dynamoen til maks, selv om jeg har sett at flere her inne har sluppet unna med det på akkurat denne dynamoen. Jeg har et "suboptimalt" system og lader typisk rundt 70-80A, det er jeg komfortabel med. Minus litt effektivitetstap kan du kanskje regne med å dytte rundt 60-70Ah "inn i regnskapet" for hver time du kjører motor, og samtidig være trygg på at dynamoen vil holde lenge. I et "fellesferie scenario" med inntil et par liggedøgn i gråvær så bør du kanskje ha rundt 250Ah batteribank med 50-60Ah døgnforbruk. Om du øker til 2x80W solceller så kan du på de fineste dagene kanskje holde helt tritt med forbruket ditt bare på sol, så det er jo noe å tenke på. Evt. med litt motorkjøring til og fra havn så går du litt "i pluss", som du kan bruke når det trengs. Du er avhengig av en viss størrelse på batteribanken for at den skal være villig til å svelge unna nok strøm fra dynamoen når batteriene begynner å fylle seg, og det kan være verdt å tenke på om du vil minimere antall motortimer. Som eksempel så kan jeg nevne mine egne AGM batterier, de vil i en 300Ah konfigurasjon kunne svelge unna 60A ladestrøm inntil de er ca. 85% fulle. I en 200Ah konfigurasjon så vil de ta til seg 60A ladestrøm til de er 75% fulle, og synkende til 40A ladestrøm når de er ca. 85% fulle. Velger du for små batterier så får du alltså ikke utnyttet dynamoen skikkelig (men blir batteribanken for stor så kan den komme til å belaste dynamoen for hardt). PS! Om du ikke allerede har en batterimonitor ombord så anbefaler jeg å sette det på ønskelisten. Så vil du få full kontroll med forbruk og lading. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2017 Hmmmm.... Det frister plutselig med et sånt LiFePo4 drop in batteri igjen! :-/ Har svært begrenset plass til store AGM. Måtte nok lage til en boks ute i et av stuerommene for å klare å klemme inn det som trengs. Og gratis blir det jo pinadø ikke uansett. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.