Jump to content

Rute Rassøsund - Havstensund Alternativer

PiperBill

Recommended Posts

Driver å studere sjøkart og legger inn rute Strømstad- Grebbestad via Daftø- Valø (indre leden) på plotteren. Er litt usikker på best og tryggeste rute ut  Råssøsund og inn i leden til Havstensund (mellom Bissen og Store Snart) . Som man ser på bilde så har jeg lagt ruten ganske langt ut men på kartet ser jeg mulighet for å går mellom Kokholmen og naboholmen (gule strek). Kommer ikke til å krysse dersom det blåser særling mye sørlig vind.

Hva synes dere?

RHroute.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Å gå mellom lille og store Arsklåvet utenfor Kockholmen er helt kurant, har gått der mange ganger. Hold riktig side av grønn stake i sundet. Grønn på styrbord side sydover. Denne leien er merket på Gule Sider kartene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars… Hvor går grensen for vindstyrke og bølgehøyden over Gula Humpen for deg? Vi har omtrent samme størrelse båt men mine sjømansegenskaper er langt under dine. Jeg er vant til store bølger fra Australia med 20 – 30 meters avstand i mellom men det er helt andre forhold her i Norge (Skagerak). Har kjørt en strekning over Sekken i 12 – 14ms SV medvind men det skjer nok ikke igjen med det første J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#

Har ikke krysset over ved Tjurapannan mange ganger men ville lagt til et forbehold i tillegg til vindstyrke og retning. Dvs to forbehold. Det ene er hvor lenge det har blåst i hvilken retning. Det andre er å ikke gå i "rushtiden". 

Min påstand er at det å gå i rushtiden gir ca like mye bølger, om ikke mer, som frisk bris fra ufordelaktig retning. Dvs betydelig med skvalp. Gikk i frisk bris sist nå i våres og det var helt greit i seilbåt, men glad jeg ikke hadde snekke eller tilsvarende. 

Sist sommer gikk vi en dag hvor det var litt sjø, ikke mye, men samtidig med en haug med fjordploger og tilsvarende av ymse størrelser. De de hadde til felles var at de så og si tok "rennafart" ut og ploga opp noe vanvittig med sjø. Jeg tør påstå at 80% av bølgeproblemet var sjø fra andre båter. En ting var at du fikk uberegnelig sjø i alle retninger, men det var også båter i alle mulige hastigheter i alle tenkelige retninger. Temmelig svett opplevelse. 

Siden den gang har jeg valgt å gå ytre leia for å slippe hele køen, med mindre vær og vind tilsier noe annet. Veldig fredelig og fin skjærgård mellom Havstensund og Hamburgsund bare man holder seg ørlite lengre ut, selv i fellesferien. 

Når kjøleskapsdøren flyr opp med alt utover dørken, ja da er det nok for meg. Så å gi et godt svar er vanskelig. Når en forsvinner ned i bølgedalen uten å se toppen på neste, er det i hvert fall for mye. Men en snekke tåler utrolig mye mer enn mannskapet, den følger bølgene og ruller som en gal. Mitt beste råd er: Snu når du selv synes det blir for ille. jeg har nok litt erfaring, men det hadde vi ikke for 30 år siden og vi klarte oss da også uten å bli skremt.

Bølger fra andre båter er bare fordømt irriterende, jeg regner med at du snakker om "ekte" bølger, gammel tung sjø og vindbølger i kuling.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hehe ja ut Singlfjord på en solrik sommer lørdag kan være ganske røff også når alle skal ut samtidige og alle har det så travelt men det er bare irriterende og ikke skummelt. Takk for gode råd. Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert

Edit.. "rushtiden"? Det er sikkert tidlig på morgen eller sent på kvelden da det er ofte litt roligere vindfohold.. eller?

Redigert av PiperBill (see edit history)

Like ved campingplassen på Daftön er det et lite skjær du bør være oppmerksom på! På veien sørover har jeg alle gangene holdt meg godt til styrbord for skjæret, men på vei nordover i fjor valgte jeg å kjøre på den andre siden mot Daftöen, og da kjente jeg at jeg var borte i noe,selv om jeg trodde jeg holdt god avstand. Så vær obs!

Vet ikke hvor dypt du stikker, men det er ganske grunt på strekket mellom Daftö-Vallö og Södra Öddö.

Selv stikker jeg bare 85 centimeter i Nidelven min, men tok det forsiktig og så meg nøye for! Resten av ruta er ukomplisert.

Pequod skrev 40 minutes ago:

Like ved campingplassen på Daftön er det et lite skjær du bør være oppmerksom på! På veien sørover har jeg alle gangene holdt meg godt til styrbord for skjæret, men på vei nordover i fjor valgte jeg å kjøre på den andre siden mot Daftöen, og da kjente jeg at jeg var borte i noe,selv om jeg trodde jeg holdt god avstand. Så vær obs!

Vet ikke hvor dypt du stikker, men det er ganske grunt på strekket mellom Daftö-Vallö og Södra Öddö.

Selv stikker jeg bare 85 centimeter i Nidelven min, men tok det forsiktig og så meg nøye for! Resten av ruta er ukomplisert.

Jeg stikker bare 65 cm. Båten er 2.7 i bredde men stikker veldig lite. Jeg tror skjæret er merket på plotteren. Mellom wp8 og 9 på bildet. Også en rett ved wp9. Det er vel 5 knop i det område så jeg kommer til å kjøre bare på tomgang akkurat der.

dafto.jpg

Angående Tjurpannan/Gule Humpen: Anbefaler å holde ganske langt ut (sett nordfra) så man unngår den ganske ubehagelige kryssjøen som har lett for å dannes ved berget der. Av samme grunn også holde godt klar av Klätten. (Pleier å gå utenom den, i hvert fall hvis det ligger sjø.)

Ellers foretrekker jeg å gå gjennom Årsklåvet, hver gang.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Takk for kartsnitt Larshans1. Jeg skal legger det inn som en egen rute så tar vi valget etter forholdene den dagen vi drar ut. Har litt sans for å drar lengre ut altså. Like ikke alle disse steinene som stikker opp i denne delen av verden :-) lol

Redigert av PiperBill (see edit history)

Det er nok et greit forslag fra de med store, gjerne seilbåtene å gå langt ut på Gule Humpen, men det kan nok virke litt skremmende. Når det er litt rusket der, tar jeg gjerne inn ved Klätten og går Munkesund. Da slipper jeg unna ca. en tredel av det åpne området.

munkesund.gif.189d9b29c8c9d82ee0f3ec3d2a1ac3cb.gif

Ellers er det mye skremselspropaganda om området ved Gule Humpen. Det er mange andre like åpne og mer utsatte områder ned mot Göteborg. Vi har dem i vente her vi ligger på Klädesholmen på vei nordover.

PiperBill skrev On ‎12‎.‎06‎.‎2017 at 21.16:

Takk Lars. Men dersom det er en del sjø er det bedre å gå lengre ut slik som ruten  er lagt opp? Der står det "anbefalt rute" på kartet mitt :-)

Arsklavet er bedre når Kosterhavet er viltert og sydvesten står på. Har tatt den flere ganger.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Seilersnobben skrev 1 time siden:

@Lars H.

Den indre leden forbi Munkholmen er jo fin og beskyttet, men en ulempe er at den ikke er like godt merket som hovedleden.

Kartet for det området er helt utmerket, du trenger ingen sjømerker for å gå der. Følg bare med på kartet.

Her har du en annen grei lei for å spare seg et stykke når det blåser mye på Humparne mot Hunnebostrand.

Det er mange slike "lure" steder sydover.

munkholmen.gif.ba163ab26da8d58716f8196c6e9db5e1.gif

PiperBill skrev On 13.6.2017 at 20.43:

Jeg stikker bare 65 cm. Båten er 2.7 i bredde men stikker veldig lite. Jeg tror skjæret er merket på plotteren. Mellom wp8 og 9 på bildet. Også en rett ved wp9. Det er vel 5 knop i det område så jeg kommer til å kjøre bare på tomgang akkurat der.

For å unngå skjæret NØ Daftö går jeg helt øst i sundet. Det er dypere nær land enn man kan få inntrykk av i kartet. Jeg har aldri vært i nærheten av dette skjæret. Og min båt stikker 1,7. 

Vær dessuten OBS på at det andre skjæret, det som ligger lenger SSØ, nå er nærmest bygget sammen med brygga som ligger der, og er derfor ingen faktor. Mulig det er derfor folk blir litt forvirret på det stedet.

Men som sagt, jeg går godt øst for begge skjærene.

"First mate" skal sitter fram og ser etter mens vi kjører rundt Daftø. Det går sikkert bra. Om jeg skulle komme bort i noe så er det neppe propellen som treffer først.

Må bare si tusen tusen takk for alt hjelp og råd jeg får her. Jeg setter virkelig stor pris på det og vi gleder oss til turen :-)

Utkikk på baugen er jo en god ide. Men vær OBS på at vannet i dette sundet kan være ganske grumsete, så man ikke ser stort. Ikke sett noen på baugen gjennom den mudrede renna N av Daftö (like NV for det stedet med skjærene som vi nettopp snakket om.) Der er nemlig VELDIG langt sjøgress, og man kan få dobbeltsidig hjerteinfarkt av mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...