Torsen67 Startet 12.Juni.2017 Del på Facebook Startet 12.Juni.2017 Båt: Sollux 24. Det er pr i dag en tjukk pølse (bilslange?) plasser under babord benk fremme i kabinen. Den veier sikkert rundt 30+kg. Er det bedre å legge den ned i kjølen? Noe sier meg at jo lavere tyngdepunkt jo mer stabil båt sideveis? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Hvor skal jeg plassere ballast i en plastsnekke?". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Kommentar fra moderator: Alle som får innlegg flyttet til "Ikke godkjente emnetitler" må vennligst lese reglene før man poster på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Ut mot sidene i vannlinja? på begge sider Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 (redigert) Lavere tyngepunkt gir raskere rullfrekvens som igjen kan oppleves som ubehagelig. Ved å legge ballast lengst mulig ut mot sidene i båten så økes treghets momentet og båten ruller mindre. For din del er det jo svært enkelt å teste ut dette. Tipper at 30 kilo ikke vil ha noe innvirkning på båtens rull bevegelser. Det blir for liten vekt. SailorBoy. Redigert 12.Juni.2017 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Ok, da har de gjort det riktig. Tenkte at det var rart de ikke har brukt kjølen. Men nå skjønner jeg hvorfor. Takker.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.