Jump to content

Hvor skal jeg plassere ballast i en Sollux 24 plastsnekke?

Torsen67

Recommended Posts

Båt: Sollux 24.

Det er pr i dag en tjukk pølse (bilslange?) plasser under babord benk fremme i kabinen. Den veier sikkert rundt 30+kg.

Er det bedre å legge den ned i kjølen? Noe sier meg at jo lavere tyngdepunkt jo mer stabil båt sideveis?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Hvor skal jeg plassere ballast i en plastsnekke?". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Kommentar fra moderator:

Alle som får innlegg flyttet til "Ikke godkjente emnetitler" må vennligst lese reglene før man poster på nytt.

Lavere tyngepunkt gir raskere rullfrekvens som igjen kan oppleves som ubehagelig.

Ved å legge ballast lengst mulig ut mot sidene i båten så økes treghets momentet og båten ruller mindre.

For din del er det jo svært enkelt å teste ut dette. Tipper at 30 kilo ikke vil ha noe innvirkning på båtens rull bevegelser. Det blir for liten vekt.

SailorBoy.

Redigert av sailorboy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...