Jump to content

Kjøper vil oppheve salg.


Ficher

Recommended Posts

Har solgt min Viksund Combi 25 ( snekke) med ny motor 42 hk m.m. Etter prøvekjøring og besiktigelse aksepterte kjøper båt i den stand den er ( alt dette står i kontrakten)

NÅ etter ca 10 timers reise hjem med båten, ønsker han og oppheve kjøpet pga båten ble målte 1 knop mindre en jeg hadde skrevt i anonsen ( da har båten ligget 7 mnd på sjøen etter jeg målte det med GPS + båten kom også rett fra slipp da jeg målte.)

Har snakket med forbrukerrådet , og de sier jeg har en meget god sak så lenge det ikke er noe teknisk som er feil og det er privat salg med en tydelig kontrakt.

Retunere båt pga 1 knop ,som er målt på forskjellige GPSer . :confused:

Noen som hart erfaring/råd om dette ??

Hva skal jeg gjøre vist han går til sak ?

Link to post

Du kan ta det helt med ro. :yesnod:

 

Selv om en knop er forholdsmessig mer enn i høyere fartsområder, er det neppe noen mangel overhodet. Du har jo ikke opplyst annet enn hva din GPS fortalte om fart over grunn. At en annen GPS viser noe annet på en annen dag er egentligrevnende likegyldig. Du kan ha hatt medstrøm og kjøperen kan ha hatt motstrøm ...

 

I alle fall er det åpenbart at vikåret for hevning av kjøpet ikke er oppfylt. Mangelen må nemlig da være vesentlig. Og en knop fra eller til på denne båten vil ikke en gang den mest ihuga landkrabbe anse som vesentlig.

 

Du kan jo eventuelt tilby kjøperen in å legge turen innom deg senere i sommer, så kan dere ta båten ut sammen og måle farten med din GPS ... :lol:

 

Igjen, ta dette med ro, og hvis han ikke roer seg ned, bør du anbefale ham å søke juridisk bistand jo før jo heller lik at han ikke ergrer seg for lenge før han får det kyndige svar som er gitt ovenfor. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Herregud for en J*vla tulling!

begynne å krangle for noe som ikke er en feil i det hele tatt.

 

Du kan iallefall ta det med ro siden båten oppfyller alle krav iht. kontrakten og ikke har noen skjulte mangler. Kjøper har ingen sak i det hele tatt..

Ikke gi etter for presset, men svar likevel på alle henvendelser fra kjøper osv.

Avvis han på en bestemt måte, bruk de samme argumentene hver gang (holde seg til samme historie, ikke gå inn i diskusjoner).

 

JOH

Link to post

Takk for svar, ødelegger natte søvnen dette.. :confused: og jeg som skal kjøpe ny båt snart. Nå begyner han vel snart og " grave" etter andre feil , med en båt fra slutten av 70 tallet.

 

Men i kontrakten står det....(båten er undersøkt og kontollert av kjøper og ovredras i den stand den befant seg i ved besiktigelse + båten er prøvekjørt og aksepter av kjøper v/besiktigelse.

Nei i kveld blir det et par... :drink:

Link to post

En knops fartsreduksjon etter å ha ligget i sjøen i syv måneder er ikke ille. Tenk på ekstrabremsene som sitter fast under båten! En løft på land med skraping og nytt bunnstoff vil få farten opp igjen.

 

Sjøl fjernet jeg ti-femten årganger bunnstoff på propellen og fikk 10% fartsøkning! - Fra 6,5 til 7,1 knop.... :lol: I en snekke er det definitivt ikke farten som er opplevelsen!

 

Uansett er det et usedvanlig svakt argument å begrunne at kjøpet skal heves på.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post

Noen som vet hva som er juridisk riktig her?

Ja. Jeg vet! Se innlegg nr. 2 i tråden.

 

Hvor lang angrefrist f.eks en kjøper har?

Ingen. Angrefrist gjelder kun ved fjernkjøp fra yrkesselger, postordre, messesalg o.a. Ikke ved vanlige privatkjøp.

 

Reklamasjonsfrist er noe annet; denne er relativ og gjenstand for en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Men det kan godt hende at reklamasjonen i dette tilfellet er for sen; han har jo hatt båten en tid nå og eventuell manko på farten måtte han jo oppdage rimelig raskt etter overtakelse.

 

Hva som betegnes som mangel?

 

Båter blir jo som regel "solgt som den står" 

Ethvert avik fra avtalt tilstand og egenskaper er en mangel (i utgangspunktet). Hvorvidt det er en relevant mangel som kan gi grunnlag for sanksjoner mot selgeren, blir mer en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, hva det gjelder, hva som er avtalt, hva som er beskrevet, alder, kjøpesum m.m. Dette blir et for langt tema til å ta en forelesning her og nå. Men det finnes mye om dette på nettet. Se f eks www.baatadvokaten.no

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...