Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Men at en relativt stor andel av fritidsbåtene må navigere på en spesiell måte, ja det gidder vi ikke å bruke feks et par timer på å forstå det grunnleggende av? 

 

 

Som jeg skrev i et annet innlegg her så kan jeg ikke skjønne at dette er en problemstilling knytta til seilbåter spesielt.

 

Her er problemstillingen til TS: Båt A, motorbåt, har vikeplikt for båt B, som i spørsmålet til TS er en seilbåt. B skal da holde stø kurs og fart. Båt A viker. Men B må endre kurs (slå) pga. land, formodentlig så han igjen er på kollisjonskurs med A. "Mister" da båt A vikeplikt pga. Bs kursendring? Kan ikke helt se at det spiller noen rolle hvaslags båt B er, i de tilfellene hvor kursendringen hans fører til at A fortsatt i utgangspunktet har vikeplikt. Og jeg ser heller ikke forskjellen på om B må endre kurs pga. land, eller en tredje båt som B får vikeplikt for mens han fortsetter på stø kurs fordi han ikke har vikeplikt for A. Og hvis B er en seilbåt og farvannet ikke er trangt så kan han vel drive og slå og plage A i det uendelige om ønskelig? Utvilsomt "dick-moves", men i prinsippet er det vel ikke annerledes enn  å plage en langsom motorbåt når man selv har en hurtiggående og stadig kan legge seg på kollisjonskurs fra styrbord. På landjorda tilsvarer det vel å kjøre ti runder i rundkjøringa i rushtiden. De andre "mister" ikke vikeplikten etter én runde. Forvørig bryter vel slike gjentatte kursendringer med hovedregel om at kollisjon skal unngås, men det vil jo da, igjen, ikke gjelde spesielt for seilbåter.

 

@Seilersnobben Har aldri hørt påstanden om at en seilbåt som slår automatisk får vikeplikt. Hvor hevdes dette, egentlig? Mellom seilbåter på kryss følger det jo logisk at vikeplikten kommer og går "mellom slagene" bokstavelig talt (styrbord vs. babord halser). Sikker på at det ikke er dette du tenker på?

quantumduck

quantumduck

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Men at en relativt stor andel av fritidsbåtene må navigere på en spesiell måte, ja det gidder vi ikke å bruke feks et par timer på å forstå det grunnleggende av? 

 

 

Som jeg skrev i et annet innlegg her så kan jeg ikke skjønne at dette er en problemstilling knytta til seilbåter spesielt.

 

Her er problemstillingen til TS: Båt A, motorbåt, har vikeplikt for båt B, som i spørsmålet til TS er en seilbåt. B skal da holde stø kurs og fart. Båt A viker. Men B må endre kurs (slå) pga. land, formodentlig så han igjen er på kollisjonskurs med A. "Mister" da båt A vikeplikt pga. Bs kursendring? Kan ikke helt se at det spiller noen rolle hvaslags båt B er, i de tilfellene hvor kursendringen hans fører til at A fortsatt i utgangspunktet har vikeplikt. Og jeg ser heller ikke forskjellen på om B må endre kurs pga. land, eller en tredje båt som B får vikeplikt for mens han fortsetter på stø kurs fordi han ikke har vikeplikt for A. Og hvis B er en seilbåt og farvannet ikke er trangt så kan han vel drive og slå og plage A i det uendelige om ønskelig? Utvilsomt "dick-moves", men i prinsippet er det vel ikke annerledes enn  å plage en langsom motorbåt når man selv har en hurtiggående og stadig kan legge seg på kollisjonskurs fra styrbord. På landjorda tilsvarer det vel å kjøre ti runder i rundkjøringa i rushtiden. De andre "mister" ikke vikeplikten etter én runde. Forvørig bryter vel slike gjentatte kursendringer med hovedregel om at kollisjon skal unngås, men det vil jo da, igjen, ikke gjelde spesielt for seilbåter.

 

@Seilersnobben Har aldri hørt påstanden om at en seilbåt som slår automatisk får vikeplikt. Hvor hevdes dette, egentlig? Mellom seilbåter på kryss følger det jo logisk at vikeplikten kommer og går "mellom slagene" bokstavelig talt. Sikker på at det ikke er dette du tenker på?

quantumduck

quantumduck

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Men at en relativt stor andel av fritidsbåtene må navigere på en spesiell måte, ja det gidder vi ikke å bruke feks et par timer på å forstå det grunnleggende av? 

 

 

Som jeg skrev i et annet innlegg her så kan jeg ikke skjønne at dette er en problemstilling knytta til seilbåter spesielt.

 

Her er problemstillingen til TS: Båt A, motorbåt, har vikeplikt for båt B, som i spørsmålet til TS er en seilbåt. B skal da holde stø kurs og fart. Båt A viker. Men B må endre kurs (slå) pga. land, formodentlig så han igjen er på kollisjonskurs med A. "Mister" da båt A vikeplikt pga. Bs kursendring? Kan ikke helt se at det spiller noen rolle hvaslags båt B er, i de tilfellene hvor kursendringen hans fører til at A fortsatt i utgangspunktet har vikeplikt. Og jeg ser heller ikke forskjellen på om B må endre kurs pga. land, eller en tredje båt som B får vikeplikt for mens han fortsetter på stø kurs fordi han ikke har vikeplikt for A. Og hvis B er en seilbåt og farvannet ikke er trangt så kan han vel drive og slå og plage A i det uendelige om ønskelig? Utvilsomt "dick-moves", men i prinsippet er det vel ikke annerledes enn  å plage en langsom motorbåt når man selv har en hurtiggående og stadig kan legge seg på kollisjonskurs fra styrbord. På landjorda tilsvarer det vel å kjøre ti runder i rundkjøringa i rushtiden. De andre "mister" ikke vikeplikten etter én runde.

 

@Seilersnobben Har aldri hørt påstanden om at en seilbåt som slår automatisk får vikeplikt. Hvor hevdes dette, egentlig? Mellom seilbåter på kryss følger det jo logisk at vikeplikten kommer og går "mellom slagene" bokstavelig talt. Sikker på at det ikke er dette du tenker på?

quantumduck

quantumduck

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Men at en relativt stor andel av fritidsbåtene må navigere på en spesiell måte, ja det gidder vi ikke å bruke feks et par timer på å forstå det grunnleggende av? 

 

 

Som jeg skrev i et annet innlegg her så kan jeg ikke skjønne at dette er en problemstilling knytta til seilbåter spesielt.

 

Her er problemstillingen til TS: Båt A har vikeplikt for båt B, som i spørsmålet til TS er en seilbåt. B skal da holde stø kurs og fart. Båt A viker. Men B må endre kurs (slå) pga. land, formodentlig så han igjen er på kollisjonskurs med A. "Mister" da båt A vikeplikt pga. Bs kursendring? Kan ikke helt se at det spiller noen rolle hvaslags båt B er, i de tilfellene hvor kursendringen hans fører til at A fortsatt i utgangspunktet har vikeplikt. Og jeg ser heller ikke forskjellen på om B må endre kurs pga. land, eller en tredje båt som B får vikeplikt for mens han fortsetter på stø kurs fordi han ikke har vikeplikt for A. Og hvis B er en seilbåt og farvannet ikke er trangt så kan han vel drive og slå og plage A i det uendelige om ønskelig? Utvilsomt "dick-moves", men i prinsippet er det vel ikke annerledes enn  å plage en langsom motorbåt når man selv har en hurtiggående og stadig kan legge seg på kollisjonskurs fra styrbord. På landjorda tilsvarer det vel å kjøre ti runder i rundkjøringa i rushtiden. De andre "mister" ikke vikeplikten etter én runde.

 

@Seilersnobben Har aldri hørt påstanden om at en seilbåt som slår automatisk får vikeplikt. Hvor hevdes dette, egentlig? Mellom seilbåter på kryss følger det jo logisk at vikeplikten kommer og går "mellom slagene" bokstavelig talt. Sikker på at det ikke er dette du tenker på?

quantumduck

quantumduck

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Men at en relativt stor andel av fritidsbåtene må navigere på en spesiell måte, ja det gidder vi ikke å bruke feks et par timer på å forstå det grunnleggende av? 

 

 

Som jeg skrev i et annet innlegg her så kan jeg ikke skjønne at dette er en problemstilling knytta til seilbåter. 

 

Her er problemstillingen til TS: Båt A har vikeplikt for båt B, som i spørsmålet til TS er en seilbåt. B skal da holde stø kurs og fart. Båt A viker. Men B må endre kurs (slå) pga. land, formodentlig så han igjen er på kollisjonskurs med A. "Mister" da båt A vikeplikt pga. Bs kursendring? Kan ikke helt se at det spiller noen rolle hvaslags båt B er, i de tilfellene hvor kursendringen hans fører til at A fortsatt i utgangspunktet har vikeplikt. Og jeg ser heller ikke forskjellen på om B må endre kurs pga. land, eller en tredje båt som B får vikeplikt for mens han fortsetter på stø kurs fordi han ikke har vikeplikt for A. Og hvis B er en seilbåt og farvannet ikke er trangt så kan han vel drive og slå og plage A i det uendelige om ønskelig? Utvilsomt "dick-moves", men i prinsippet er det vel ikke annerledes enn  å plage en langsom motorbåt når man selv har en hurtiggående og stadig kan legge seg på kollisjonskurs fra styrbord. På landjorda tilsvarer det vel å kjøre ti runder i rundkjøringa i rushtiden. De andre "mister" ikke vikeplikten etter én runde.

 

@Seilersnobben Har aldri hørt påstanden om at en seilbåt som slår automatisk får vikeplikt. Hvor hevdes dette, egentlig? Mellom seilbåter på kryss følger det jo logisk at vikeplikten kommer og går "mellom slagene" bokstavelig talt. Sikker på at det ikke er dette du tenker på?



×
×
  • Create New...