quantumduck
Seilersnobben skrev 35 minutes ago:@quantumduck
Greia er vel at det er en del motorbåtførere som ikke forstår, eller ikke vil forstå, at en seilbåt som krysser og styrer rett mot land før eller siden må slå. Hvis dette skjer "rett foran" motorbåten er det da en del som hevder at seilbåten har mistet sin "rett" til vei, fordi den har endret kurs. Er det ikke dette vi egentlig diskuterer?
ja det er dét du har spurt om. jeg spør meg/deg imidlertid om dette er spesielt for seilbåter? i tilfelle, hvorfor skulle det være dét? uansett hvaslags båt som nærmer seg land, vil det være ganske rimelig å forvente en kursendring, det bør ikke komme som noen overraskelse. derimot følger jeg godt tankegangen om at en kursendring som "plutselig" påfører en annen vikeplikt som det ikke er nok tid til å overholde, ikke bør forekomme. Det går vel som jeg muligens nevnte over et sted under mer generelle regler om å unngå sammenstøt. Og ting skal skje i god tid osv. Men som sagt, når båten har kurs på land, vil uansett ikke kursendringen komme særlig overraskende. Edit: fasit har jeg altså ikke ...