Jump to content

Jollemotor, 2 takter vs 4 takter

jansor

Recommended Posts

Hei

Jeg har en 5 hk Yamaha 2 takt som er litt trå i girhendelen, slik at ungene har litt problemer med å få den i/ut av gir. Vurderer derfor å kjøpe meg en nyere 6 hk 4 takter, for å gjøre båtkjøring gøyere og enklere for barna.

Med 5 hk yamaha går gummijolla i plan med meg, men ikke med meg pluss en unge(30 KG). 

Men jeg har hørt flere si at med 4 takter kommer ikke jeg til å gå i plan, selv med 1 hk mer. Kan dette stemme? Jeg håpte heller motsatt, at jeg med 1 hk mer kan gå i plan med 1 unge?

Ps. Båten er en standard gummijolle fra Maritim

trå girhendel kan fikses - er som oftest pga gammelt, størknet -eller manglende fett. Er en smørenippel under der.    Er en tråd her inne som omfatter rengjøring/smøring.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tilplan skrev for 11 timer siden:

Min erfaring er at dette er ganske likt, kanskje i favør av 6 hk firetakt. Vil jo selvfølgelig være avhengig av hvilken propell som sitter på. Har ikke prøvd Yamaha, men Mercury totakt og Suzuki firetakt. De største fordelene for vår del var mindre støy og lettere å starte firetakteren.

Dersom en 5hk Yamaha ikke starter på første drag så vil jeg hevde at det er brukeren og ikke motoren det er noe galt med...

Takk for alle erfaringer folk kom med.

Nå har jeg og lagd meg mine egne erfaringer, og fasiten ble:

Kjøpte meg en mercury 6hk 4 tak fra 2014. Her var girhendel i forkant av motor, noe som er veldig praktisk for barna. 

Jeg drar den i gang på første drag uten problemer, men for ungene var det l7tt verre. Det virker som det trengs litt mer kraft (litt mer enn jentene mine på 7 og 9 har) for å få maskineriet igang enn på 2 takteren. Altså den noe snodige konklusjonen ble lettere for meg, men ikke for barna.

Når det kommer til fart, var det stor forskjell. Med 6hk gikk jeg rett opp i plan, både alene og med 1 barn. Toppfarten var og markant forbedret. Så også her var jeg positivt overrasket?

Lyden var også betydelig lavere.

Så konklusjonen er at jeg er veldig fornøyd med valget om å bytte fra 2 til 4 takter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...