Jump to content

Edit History

Helge

Helge


Legger inn enkel skisse av tilkobling av Zenerdiode og 5 W motstand

ivar skrev for 17 timer siden:

en slik zener + motstand vil jo bare ta spenningstoppene, og ikke påvirke ladingen ellers 

 

Det er korrekt og årsaken til at jeg synes dette virket som den beste løsningen for meg i den ene båten min. Når motoren går på lave turtall og ladespolen leverer lav strøm stjeler ikke zenerdioden noe spenning/strøm/effekt... kun med høyere turtall når spenningen kan bli for høy!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne.

 

Teknisk er det kanskje en bra løsning, men hva gjør en slik billig DC-DC omformer med den overskytende strømmen som ladespolen forsøker å trykke gjennom (6 A på 4 A DC-DC)?? Spenningen ut fra ladespolen kan forresten bli veldig høy om strømmen som trekkes er veldig liten. Ved tilnærmet null strøm og høyt motorturtall har jeg målt over 30 V ut fra likeretter etter ladespolen. Spenningen fra ladespolen inn på DC-DC konverteren kan altså bli vesentlig høyere enn de 20 V som den konverteren (vist i linken) tåler dersom strømmen som trekkes fra ladespolen er veldig liten. Da kan konverteren havarere!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Det er korrekt, en når batteriet allerede er så fulladet at spenningen over det stiger til ugunstige verdier for elektronikk er dette en GOD ting.

 

Vestkystseiler skrev for 9 timer siden:

Vil ikke det enkleste og billigste være å koble  en diode i serie med forsyningsstrømmen til plotteren? Den vil jo trekke ned spenningen med 0.7V, og da er du såvidt innenfor specen selv når spenningen er på det høyeste. 

 

Ingen dum ide, men jeg ville ikke følt meg trygg med bare en (ville testet med 2) og jeg vet ikke om spenningen da kan bli for lav inn på elektronikken med motoren avslått og belastning på batteriet.

 

tkb skrev for 2 timer siden:

Etter råd prøver vi 3 dioder i serie før batteri, så ser vi hva som skjer. Disse skulle ikke påvirke ladestrømmen sa eksperten.., og demper spenningen med totalt 2,1 volt. 

 

 

Som ivar skriver vil dette også fjerne ladespenning når motoren går på lavere turtall slik at batteriet neppe lades i det hele tatt annet enn når du har brukbart gasspådrag/turtall. Du vil også miste ca 12 W ladeeffekt hele tiden når turtallet er slik at du eksempelvis får 6 A fra ladespolen. En Zenerdiode i parallell svir ikke av effekt annet enn når ladespolen lader mye samtidig som batteriet er fulladet eller nesten fulladet. Zenerdioden vil ikke svi av unødvendig effekt med motoren på lavere turtall. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

 

Vel... jeg vil vel ikke si bare bittelitt - Zener er MYE bedre enn diode i serie fra ladespole til batteri!!!

"Kina-løsningen" det ble linket til er for øvrig maks 4 A (ladespolene i mine to gamle 2-taktere er hhv 6 A og 8 A) og den koster ca det samme som 5 A Zenerdiode når du kjøper sistnevnte i Norge, Sverige eller Danmark (rundt 200 kr). Man får vel også Zenerdioder billigere fra Kina ;) uten å gå inn på hva dette kan bety for kvaliteten (annen diskusjon).

Zenerdioden vil svi av effekten når batteriet er fulladet og beskytte batteriet! mot overlading

 

zener.jpg

Helge

Helge


Legger inn enkel skisse av tilkobling av Zenerdiode og 5 W motstand

ivar skrev for 17 timer siden:

en slik zener + motstand vil jo bare ta spenningstoppene, og ikke påvirke ladingen ellers 

 

Det er korrekt og årsaken til at jeg synes dette virket som den beste løsningen for meg i den ene båten min. Når motoren går på lave turtall og ladespolen leverer lav strøm stjeler ikke zenerdioden noe spenning/strøm/effekt... kun med høyere turtall når spenningen kan bli for høy!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne.

 

Teknisk er det kanskje en bra løsning, men hva gjør en slik billig DC-DC omformer med den overskytende strømmen som ladespolen forsøker å trykke gjennom (6 A på 4 A DC-DC)?? Spenningen ut fra ladespolen kan forresten bli veldig høy om strømmen som trekkes er veldig liten. Ved tilnærmet null strøm og høyt motorturtall har jeg målt over 30 V ut fra likeretter etter ladespolen. Spenningen fra ladespolen inn på DC-DC konverteren kan altså bli vesentlig høyere enn de 20 V som den konverteren (vist i linken) tåler dersom strømmen som trekkes fra ladespolen er veldig liten. Da kan konverteren havarere!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Det er korrekt, en når batteriet allerede er så fulladet at spenningen over det stiger til ugunstige verdier for elektronikk er dette en GOD ting. Batteriet har da ikke godt av å måtte ta i mot enda med ladestrøm fra en DC-DC konverter (når denne på utgangen kjører spenningen ned og strømmen opp for ikke å svi av effekt!)

 

Vestkystseiler skrev for 9 timer siden:

Vil ikke det enkleste og billigste være å koble  en diode i serie med forsyningsstrømmen til plotteren? Den vil jo trekke ned spenningen med 0.7V, og da er du såvidt innenfor specen selv når spenningen er på det høyeste. 

 

Ingen dum ide, men jeg ville ikke følt meg trygg med bare en (ville testet med 2) og jeg vet ikke om spenningen da kan bli for lav inn på elektronikken med motoren avslått og belastning på batteriet.

 

tkb skrev for 2 timer siden:

Etter råd prøver vi 3 dioder i serie før batteri, så ser vi hva som skjer. Disse skulle ikke påvirke ladestrømmen sa eksperten.., og demper spenningen med totalt 2,1 volt. 

 

 

Som ivar skriver vil dette også fjerne ladespenning når motoren går på lavere turtall slik at batteriet neppe lades i det hele tatt annet enn når du har brukbart gasspådrag/turtall. Du vil også miste ca 12 W ladeeffekt hele tiden når turtallet er slik at du eksempelvis får 6 A fra ladespolen. En Zenerdiode i parallell svir ikke av effekt annet enn når ladespolen lader mye samtidig som batteriet er fulladet eller nesten fulladet. Zenerdioden vil ikke svi av unødvendig effekt med motoren på lavere turtall. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

 

Vel... jeg vil vel ikke si bare bittelitt - Zener er MYE bedre enn diode i serie fra ladespole til batteri!!!

"Kina-løsningen" det ble linket til er for øvrig maks 4 A (ladespolene i mine to gamle 2-taktere er hhv 6 A og 8 A) og den koster ca det samme som 5 A Zenerdiode når du kjøper sistnevnte i Norge, Sverige eller Danmark (rundt 200 kr). Man får vel også Zenerdioder billigere fra Kina ;) uten å gå inn på hva dette kan bety for kvaliteten (annen diskusjon).

Zenerdioden vil svi av effekten når batteriet er fulladet og beskytte batteriet! mot overlading

 

zener.jpg

Helge

Helge


Legger inn enkel skisse av tilkobling av Zenerdiode og 5 W motstand

ivar skrev for 17 timer siden:

en slik zener + motstand vil jo bare ta spenningstoppene, og ikke påvirke ladingen ellers 

 

Det er korrekt og årsaken til at jeg synes dette virket som den beste løsningen for meg i den ene båten min. Når motoren går på lave turtall og ladespolen leverer lav strøm stjeler ikke zenerdioden noe spenning/strøm/effekt... kun med høyere turtall når spenningen kan bli for høy!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne.

 

Teknisk er det kanskje en bra løsning, men hva gjør en slik billig DC-DC omformer med den overskytende strømmen som ladespolen forsøker å trykke gjennom (6 A på 4 A DC-DC) Spenningen ut fra ladespolen kan bli veldig høy om strømmen som trekkes er veldig liten. Spenningen fra ladespolen inn på DC-DC konverteren kan bli vesentlig høyere enn de 20 V som konverteren tåler dersom strømmen som trekkes fra ladespolen er veldig liten. Da kan konverteren havarere!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Det er korrekt, en når batteriet allerede er så fulladet at spenningen over det stiger til ugunstige verdier for elektronikk er dette en GOD ting. Batteriet har da ikke godt av å måtte ta i mot enda med ladestrøm fra en DC-DC konverter (når denne på utgangen kjører spenningen ned og strømmen opp for ikke å svi av effekt!)

 

Vestkystseiler skrev for 9 timer siden:

Vil ikke det enkleste og billigste være å koble  en diode i serie med forsyningsstrømmen til plotteren? Den vil jo trekke ned spenningen med 0.7V, og da er du såvidt innenfor specen selv når spenningen er på det høyeste. 

 

Ingen dum ide, men jeg ville ikke følt meg trygg med bare en (ville testet med 2) og jeg vet ikke om spenningen da kan bli for lav inn på elektronikken med motoren avslått og belastning på batteriet.

 

tkb skrev for 2 timer siden:

Etter råd prøver vi 3 dioder i serie før batteri, så ser vi hva som skjer. Disse skulle ikke påvirke ladestrømmen sa eksperten.., og demper spenningen med totalt 2,1 volt. 

 

 

Som ivar skriver vil dette også fjerne ladespenning når motoren går på lavere turtall slik at batteriet neppe lades i det hele tatt annet enn når du har brukbart gasspådrag/turtall. Du vil også miste ca 12 W ladeeffekt hele tiden når turtallet er slik at du eksempelvis får 6 A fra ladespolen. En Zenerdiode i parallell svir ikke av effekt annet enn når ladespolen lader mye samtidig som batteriet er fulladet eller nesten fulladet. Zenerdioden vil ikke svi av unødvendig effekt med motoren på lavere turtall. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

 

Vel... jeg vil vel ikke si bare bittelitt - Zener er MYE bedre enn diode i serie fra ladespole til batteri!!!

"Kina-løsningen" det ble linket til er for øvrig maks 4 A (ladespolene i mine to gamle 2-taktere er hhv 6 A og 8 A) og den koster ca det samme som 5 A Zenerdiode når du kjøper sistnevnte i Norge, Sverige eller Danmark (rundt 200 kr). Man får vel også Zenerdioder billigere fra Kina ;) uten å gå inn på hva dette kan bety for kvaliteten (annen diskusjon).

Zenerdioden vil svi av effekten når batteriet er fulladet og beskytte batteriet! mot overlading

 

zener.jpg

Helge

Helge


Legger inn enkel skisse av tilkobling av Zenerdiode og 5 W motstand

ivar skrev for 17 timer siden:

en slik zener + motstand vil jo bare ta spenningstoppene, og ikke påvirke ladingen ellers 

 

Det er korrekt og årsaken til at jeg synes dette virket som den beste løsningen for meg i den ene båten min. Når motoren går på lave turtall og ladespolen leverer lav strøm stjeler ikke zenerdioden noe spenning/strøm/effekt... kun med høyere turtall når spenningen kan bli for høy!

 

Fantino skrev for 10 timer siden:

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne.

 

Teknisk er det kanskje en bra løsning, men hva koster de i dag? Da jeg sjekket ganske grundig prisene i 2005/2006 (da jeg trengte en løsning for å holde spenningen i den ene båten på et trygt nivå) var slik for dyre syntes jeg! Hva gjør forresten en slik billig DC-DC omformer med den overskytende strømmen som ladespolen forsøker å trykke gjennom (6 A på 4 A DC-DC) Spenningen ut fra ladespolen kan bli veldig høy om strømmen som trekkes er veldig liten.

 

Fantino skrev for 10 timer siden:

En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Det er korrekt, en når batteriet allerede er så fulladet at spenningen over det stiger til ugunstige verdier for elektronikk er dette en GOD ting. Batteriet har da ikke godt av å måtte ta i mot enda med ladestrøm fra en DC-DC konverter (når denne på utgangen kjører spenningen ned og strømmen opp for ikke å svi av effekt!)

 

Vestkystseiler skrev for 9 timer siden:

Vil ikke det enkleste og billigste være å koble  en diode i serie med forsyningsstrømmen til plotteren? Den vil jo trekke ned spenningen med 0.7V, og da er du såvidt innenfor specen selv når spenningen er på det høyeste. 

 

Ingen dum ide, men jeg ville ikke følt meg trygg med bare en (ville testet med 2) og jeg vet ikke om spenningen da kan bli for lav inn på elektronikken med motoren avslått og belastning på batteriet.

 

tkb skrev for 2 timer siden:

Etter råd prøver vi 3 dioder i serie før batteri, så ser vi hva som skjer. Disse skulle ikke påvirke ladestrømmen sa eksperten.., og demper spenningen med totalt 2,1 volt. 

 

 

Som ivar skriver vil dette også fjerne ladespenning når motoren går på lavere turtall slik at batteriet neppe lades i det hele tatt annet enn når du har brukbart gasspådrag/turtall. Du vil også miste ca 12 W ladeeffekt hele tiden når turtallet er slik at du eksempelvis får 6 A fra ladespolen. En Zenerdiode i parallell svir ikke av effekt annet enn når ladespolen lader mye samtidig som batteriet er fulladet eller nesten fulladet. Zenerdioden vil ikke svi av unødvendig effekt med motoren på lavere turtall. 

 

Fantino skrev for 1 time siden:

En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

 

Vel... jeg vil vel ikke si bare bittelitt - Zener er MYE bedre enn diode i serie fra ladespole til batteri!!!

"Kina-løsningen" det ble linket til er for øvrig maks 4 A (ladespolene i mine to gamle 2-taktere er hhv 6 A og 8 A) og den koster ca det samme som 5 A Zenerdiode når du kjøper sistnevnte i Norge, Sverige eller Danmark (rundt 200 kr). Man får vel også Zenerdioder billigere fra Kina ;) uten å gå inn på hva dette kan bety for kvaliteten (annen diskusjon).

Zenerdioden vil svi av effekten når batteriet er fulladet og beskytte batteriet! mot overlading

 

zener.jpg

Helge

Helge


Legger inn enkel skisse av tilkobling av Zenerdiode og 5 W motstand

ivar skrev for 17 timer siden:

en slik zener + motstand vil jo bare ta spenningstoppene, og ikke påvirke ladingen ellers 

 

Det er korrekt og årsaken til at jeg synes dette virket som den beste løsningen for meg i den ene båten min. Når motoren går på lave turtall og ladespolen leverer lav strøm stjeler ikke zenerdioden noe spenning/strøm/effekt... kun med høyere turtall når spenningen kan bli for høy!

 

Fantino skrev for 10 timer siden:

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne.

 

Teknisk er det en GOD løsning, men hva koster de i dag? Da jeg sjekket ganske grundig prisene i 2005/2006 (da jeg trengte en løsning for å holde spenningen i den ene båten på et trygt nivå) var slik for dyre syntes jeg!

 

Fantino skrev for 10 timer siden:

En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Det er korrekt, en når batteriet allerede er så fulladet at spenningen over det stiger til ugunstige verdier for elektronikk er dette en GOD ting. Batteriet har da ikke godt av å måtte ta i mot enda med ladestrøm fra en DC-DC konverter (når denne på utgangen kjører spenningen ned og strømmen opp for ikke å svi av effekt!)

 

Vestkystseiler skrev for 9 timer siden:

Vil ikke det enkleste og billigste være å koble  en diode i serie med forsyningsstrømmen til plotteren? Den vil jo trekke ned spenningen med 0.7V, og da er du såvidt innenfor specen selv når spenningen er på det høyeste. 

 

Ingen dum ide, men jeg ville ikke følt meg trygg med bare en (ville testet med 2) og jeg vet ikke om spenningen da kan bli for lav inn på elektronikken med motoren avslått og belastning på batteriet.

 

tkb skrev for 2 timer siden:

Etter råd prøver vi 3 dioder i serie før batteri, så ser vi hva som skjer. Disse skulle ikke påvirke ladestrømmen sa eksperten.., og demper spenningen med totalt 2,1 volt. 

 

 

Som ivar skriver vil dette også fjerne ladespenning når motoren går på lavere turtall slik at batteriet neppe lades i det hele tatt annet enn når du har brukbart gasspådrag/turtall. Du vil også miste ca 12 W ladeeffekt hele tiden når turtallet er slik at du eksempelvis får 6 A fra ladespolen. En Zenerdiode i parallell svir ikke av effekt annet enn når ladespolen lader mye samtidig som batteriet er fulladet eller nesten fulladet. Zenerdioden vil ikke svi av unødvendig effekt med motoren på lavere turtall. 

 

Fantino skrev for 1 time siden:

En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

 

Vel... jeg vil vel ikke si bare bittelitt - Zener er MYE bedre enn diode i serie fra ladespole til batteri!!!

"Kina-løsningen" det ble linket til er for øvrig maks 4 A (ladespolene i mine to gamle 2-taktere er hhv 6 A og 8 A) og den koster ca det samme som 5 A Zenerdiode når du kjøper sistnevnte i Norge, Sverige eller Danmark (rundt 200 kr). Man får vel også Zenerdioder billigere fra Kina ;) uten å gå inn på hva dette kan bety for kvaliteten (annen diskusjon).

Da vil Zenerdioden svi av effekten når batteriet er fulladet og beskytte batteriet (så man ikke overlader batteriet så mye) mens DC-DC omformeren vil fortsette å overlade batteriet!

 

zener.jpg

Helge

Helge

ivar skrev for 16 timer siden:

en slik zener + motstand vil jo bare ta spenningstoppene, og ikke påvirke ladingen ellers 

 

Det er korrekt og årsaken til at jeg synes dette virket som den beste løsningen for meg i den ene båten min. Når motoren går på lave turtall og ladespolen leverer lav strøm stjeler ikke zenerdioden noe spenning/strøm/effekt... kun med høyere turtall når spenningen kan bli for høy!

 

Fantino skrev for 9 timer siden:

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne.

 

Teknisk er det en GOD løsning, men hva koster de i dag? Da jeg sjekket ganske grundig prisene i 2005/2006 (da jeg trengte en løsning for å holde spenningen i den ene båten på et trygt nivå) var slik for dyre syntes jeg!

 

Fantino skrev for 9 timer siden:

En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Det er korrekt, en når batteriet allerede er så fulladet at spenningen over det stiger til ugunstige verdier for elektronikk er dette en GOD ting. Batteriet har da ikke godt av å måtte ta i mot enda med ladestrøm fra en DC-DC konverter (når denne på utgangen kjører spenningen ned og strømmen opp for ikke å svi av effekt!)

 

Vestkystseiler skrev for 8 timer siden:

Vil ikke det enkleste og billigste være å koble  en diode i serie med forsyningsstrømmen til plotteren? Den vil jo trekke ned spenningen med 0.7V, og da er du såvidt innenfor specen selv når spenningen er på det høyeste. 

 

Ingen dum ide, men jeg ville ikke følt meg trygg med bare en (ville testet med 2) og jeg vet ikke om spenningen da kan bli for lav inn på elektronikken med motoren avslått og belastning på batteriet.

 

tkb skrev 50 minutes ago:

Etter råd prøver vi 3 dioder i serie før batteri, så ser vi hva som skjer. Disse skulle ikke påvirke ladestrømmen sa eksperten.., og demper spenningen med totalt 2,1 volt. 

 

 

Som ivar skriver vil dette også fjerne ladespenning når motoren går på lavere turtall slik at batteriet neppe lades i det hele tatt annet enn når du har brukbart gasspådrag/turtall. Du vil også miste ca 12 W ladeeffekt hele tiden når turtallet er slik at du eksempelvis får 6 A fra ladespolen. En Zenerdiode i parallell svir ikke av effekt annet enn når ladespolen lader mye samtidig som batteriet er fulladet eller nesten fulladet. Zenerdioden vil ikke svi av unødvendig effekt med motoren på lavere turtall. 

 

Fantino skrev 35 minutes ago:

En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

 

Vel... jeg vil vel ikke si bare bittelitt - Zener er MYE bedre enn diode i serie fra ladespole til batteri!!!

"Kina-løsningen" det ble linket til er for øvrig maks 4 A (ladespolene i mine to gamle 2-taktere er hhv 6 A og 8 A) og den koster ca det samme som 5 A Zenerdiode når du kjøper sistnevnte i Norge, Sverige eller Danmark (rundt 200 kr). Man får vel også Zenerdioder billigere fra Kina ;) uten å gå inn på hva dette kan bety for kvaliteten (annen diskusjon).

Da vil Zenerdioden svi av effekten når batteriet er fulladet og beskytte batteriet (så man ikke overlader batteriet så mye) mens DC-DC omformeren vil fortsette å overlade batteriet!



×
×
  • Create New...