Jump to content

Skadet Duoprop-propell, kan det skyldes korrosjon?

largo

Recommended Posts

For tre år siden vridde jeg av ytterste propell da jeg skulle opp i plan. Årsaken måtte være tæring på propell, men beviset forsvant naturligvis til bunns så helt sikker kunne man kanskje ikke være, skjønt navet var igjen.

Tok opp båten i dag. Mine tre år gamle propeller så da slik ut. Spørsmålet er om propellene kan ha vært feilmontert - sinken i sentrum av prop er fullstendig uberørt? Øvrige sinker på drev mv har tært som normalt, og jeg har ikke vært borti noe som helst med propellene.

IMG_1646.JPG

IMG_1647.JPG

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Tæring på propell". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Denne propellen må jo ha hatt landkjenning. Hele bosset er jo revnet nesten tvert av. Det tærer ikke på den måten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er enig i at det ser ut som du har kjørt på noe, hele propellen har jo sprukket?

Det har jo tidligere vært diskutert spenninger i vannet ved båtplass og den slags som kan føre til sterk korrosjon?

At noen, kanskje nabobåten, eller for den saks skyld din egen, har noe feil med landstrømmen eller lignende kan føre til slikt.

Dog virker jo det også ganske usannsynlig dersom sinken er like hel, den tæres jo først ved slike spenninger.

Mistet jo forrige propell, så jeg mistenker galvanisk tæring. Selv har jeg galv. skille og har nesten ikke brukt landstrømmen, men det gjør flere av "naboene". Det jeg reagerer på er at sink til propell er helt uten tæring. Kan det være noe som gjør at denne ikke har kontakt med propellflatene? I så fall feilmontering? Enig i at det ser voldsomt ut, men jeg sverger på at så ikke har skjedd at jeg har vært uheldig. Man kan jo kjøre på tang med steiner eller slikt i, men jeg har vært fryktelig forsiktig og det er kun jeg som har kjørt båten. Det er også klare groper flere steder og der det mangler metall er kantene nærmest sprø og kan brekkes av.

Redigert av largo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...