largo Startet 14.Juni.2017 Del på Facebook Startet 14.Juni.2017 For tre år siden vridde jeg av ytterste propell da jeg skulle opp i plan. Årsaken måtte være tæring på propell, men beviset forsvant naturligvis til bunns så helt sikker kunne man kanskje ikke være, skjønt navet var igjen. Tok opp båten i dag. Mine tre år gamle propeller så da slik ut. Spørsmålet er om propellene kan ha vært feilmontert - sinken i sentrum av prop er fullstendig uberørt? Øvrige sinker på drev mv har tært som normalt, og jeg har ikke vært borti noe som helst med propellene. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Tæring på propell". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2017 Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 (redigert) Denne propellen må jo ha hatt landkjenning. Hele bosset er jo revnet nesten tvert av. Det tærer ikke på den måten. Redigert 14.Juni.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dieselfan Svart 14.Juni.2017 Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 Har du fjernet rur med saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post
largo Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 (redigert) Jeg har ikke brukt saltsyre, og kan garantere at jeg aldri har vært borti bunn e.l. med propell. Det er tynt metall flere steder på propellen og klare groper. Merket at området som er tært vekk var ruglete i fjor høst. Kan revnen ha utviklet seg etter at prop har fått svakheter? Redigert 14.Juni.2017 av largo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2017 Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 Er enig i at det ser ut som du har kjørt på noe, hele propellen har jo sprukket? Det har jo tidligere vært diskutert spenninger i vannet ved båtplass og den slags som kan føre til sterk korrosjon? At noen, kanskje nabobåten, eller for den saks skyld din egen, har noe feil med landstrømmen eller lignende kan føre til slikt. Dog virker jo det også ganske usannsynlig dersom sinken er like hel, den tæres jo først ved slike spenninger. Sitér dette innlegget Link to post
largo Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 (redigert) Mistet jo forrige propell, så jeg mistenker galvanisk tæring. Selv har jeg galv. skille og har nesten ikke brukt landstrømmen, men det gjør flere av "naboene". Det jeg reagerer på er at sink til propell er helt uten tæring. Kan det være noe som gjør at denne ikke har kontakt med propellflatene? I så fall feilmontering? Enig i at det ser voldsomt ut, men jeg sverger på at så ikke har skjedd at jeg har vært uheldig. Man kan jo kjøre på tang med steiner eller slikt i, men jeg har vært fryktelig forsiktig og det er kun jeg som har kjørt båten. Det er også klare groper flere steder og der det mangler metall er kantene nærmest sprø og kan brekkes av. Redigert 14.Juni.2017 av largo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2017 Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 Har aldri prøvd, men det kan vel ikke være verre enn å måle motstanden mellom propellene og sinken for å se om det er kontakt ? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 dieselfan skrev for 10 timer siden: Har du fjernet rur med saltsyre? Tåler ikke disse probellene å fjerne rur med saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Fabrikat på sinkanoder ? Ligner skader jeg har sett ved bruk av "uoriginale" sinkringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.