Shore
Komodo skrev 36 minutes ago:Mener du at teipen fra 3M biter bedre enn epoxy støpt på 2-komp. epoxy etsprimer?
Det kan jeg ikke ha noen formening om, da jeg aldri har sammenlignet. Dobbeltsidig tape er så mangt, så man kan ikke bare ta en rull og tro det er greit. Slik tape kommer i mange varianter, også billigvarianter med skum kjerne og som er greie til sitt bruk, men ikke nødvendigvis til spesielle konstruksjoner. Her viser jeg til VHB tape som har en helt spesiell oppbygging. Som du ser av demofilmene, så løsner ikke slik tape uten Widerøe, som de sa i reklamefilmene før. Apropos Widerøe/fly. De bruker visst å tape enkelte deler på fly også, da tape ikke etterlater forbindelser som kan gi materialtretthet/rissdannelser som annen sammenføyning kan gi.
En tapefuge er sterk, vanntett, totalt uten å påvirke metallet den forbinder, som f.eks en sveis vil gjøre pga varmen den avgir. Ingen rissdannelser/svekninger som ved nagling/skruing, vil heller ikke kunne riste løs som en skrueforbindelse kan. Eneste aberet er at limforbindelsen kan bli ufullstendig grunnet dårlig avfetting/rens og om temperaturen ikke er høy nok ved montering. Den er selvsagt heller ikke spesielt egnet om delene som blir limt utsettes for høye temperaturer.
Når det gjelder TS sitt prosjekt, vil jeg tro tape kan løse det på en enkel måte.
Lagt til: Kom på en egenskap til. Tape gir ikke en steinhard og død sammenføyning som en del annet materiale. Den gir en vis fleksibilitet, noe som i ytterligere grad forhindrer materialtretthet i det den forbinder. Kan vel nærmest sammenlignes med strekkavlaster/rykkdemper på fortøyningstauet til båten.
Lagt til enda en gang når jeg leser ordentlig hva du spør om :) Jeg kan fremdeles ikke svare eksakt, da jeg ikke kjenner egenskapene til epoksy, men som du sikkert har forstått av innlegget forøvrig, det er ingen kjente krefter som river av en riktig montert VHB tape. Som du ser på demofilmen, ved en smal sammenføyning kan man til slutt sjokke denne av, men ved noe bredere anlegg hadde man ikke klart det uten å bruke maskinell kraft.