Jump to content

Forsikringsselskapene burde samarbeide om rabatt på skilletransformatorer


Hakkannen

Recommended Posts

Tæring av drev på grunn av feil med landstrøm er et tema som er tatt opp før her inne, men kan gjerne gjentas. For ordens skyld; har fast aksling selv, men har en god kollega som opplevde jordingsmarerittet og seriøs tæring av drevet nå rett før ferien.

 

De hadde båten oppe for et halvt år siden, skiftet sink og tenkte alt var såre vel. Så skiftet de hjemmehavn til en helt nybygd småbåthavn rett før årsskiftet. Båten, en Bavaria 40 Cruiser, har ligget i samme havn de 3-4 årene siden den var ny. Aldri noe unormalt sinkforbruk, men har likevel skiftet sinken hvert år. Alle servicer fulgt, så eierne har gjort det meste av hva jeg mener kan forventes med en såpass ny båt. Så gikk det galt. Resultatet vises på bildene. Gjennomgående hull i drevet og generelt godt med tæring. De må skifte drevet og fikk nettopp en pris på 70K. Sannsynligvis er det "noe med strømmen" i den nye havna, eventuelt noe med en annen båt i nærheten koblet til samme strømmen. Veldig leit nå rett før ferien? Forsikringsselskapet har enda ikke landet helt på om det er grunnlag for erstatning eller ikke.

 

Moralen er; sjekk landstrømmen med jevne mellomrom, få noen som kan det (hvis du ikke kan med det selv) til å måle og monter zinksaver, eller helst skilletransformator. 

 

Min stakkars kollega satser nå bare på at forsikringsselskapet spiller på lag og at skuta blir klar til ferien. 

 

Så tilbake til temaet i emnetittelen; hadde det vært en god ide om forsikringsselskapene hadde begynt å samarbeide med båtutstyraleverandørene om gode rabatter på skilletransformatorer? Vil tro flere skilletransformatorer i norske båter ville ført til langt færre kraftige utbetalinger for forsikringsselskapene. Noe som ville være av interesse for alle parter. Er subsidierte rabatter for slikt utstyr (også for sikkerhetsutstyr generelt) noe folk kunne støttet?

 

IMG_5665.JPG

IMG_5666.JPG

Link to post

Dette er nok ikke dekket av forsikring dersom vilkårene i det aktuelle selskapet er som de fleste andre. Her er unntaket som blir gjort gjeldene. Legg merke til at følgeskader dekkes.

Forsikringen omfatter ikke:
4.1 den del av skaden som skyldes materialtretthet, råte,
korrosjon eller annen tæring. Dog erstattes følgeskaden
dersom årsaken til skaden faller inn under punkt
3.1, 3.2 eller 3.4.
4.2 skade som skyldes eller er en følge av snø- eller
istyngde, frost, issprengning, eller berøring med is.
Dog erstattes skader forårsaket ved berøring med
is når fartøyet ligger fortøyd i boblehavn tilhørende
marina, båtforening e.l.

Link to post

Har fundert en del på dette. Nå kom jeg nylig over skilletrafoer for en slikk og ingenting fra et dødsbo så jeg er i ferd med å innstallerte, men hadde jeg begynt fra skratch hadde jeg tenkt slik: ett 230V inntak som er fast koplet til dobbeltisolert kraftig lader. Denne lader en passende forbruksbank som forer en passende inverter som gir strøm til stikk og andre 230V forbrukere. Da kan en ha lokal jord og lager seg sin egen ' isolasjonstransformator'. Har inntrykk av at de fleste som bruker mye 230V har disse komponentene ombord uansett?

Link to post

Finnes det forsikringsselskap som dekker tæring? Er jo en vesentlig skade om den oppstår pga feil i evt andrs båt. 

 

Utdrag fra vilkår hos Codan:

"Den del av skaden som skyldes konstruksjonsfeil, materialfeil, materialtretthet, slitasje, elde, tæring, råte, korrosjon eller lignende forhold, bortsett fra følgeskaden, dersom denne er omfattet av punkt 6.1.1."

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
alidal skrev for 4 timer siden:

Dette drevet er ødelagt av nabobåt.... Var ikke tilkoplet landstrøm i hele tatt

 

IMG_0239.JPG.f98297c55c3e06745b99ac967cd3a782.JPG

 

 

 

Det går inte att få sådana skador från en annan båt eller från obalansspänning i land strömmen om man inte är inkopplad. Det måste finnas en kabelanslutning mellan annan båt och ditt drev på något sätt om man skall bli offeranod till en annan båt. Detta är skador av galvanisk korrosion i drevet eller från egen ström i 12 V kretsen. 

Link to post
Håp skrev for 2 timer siden:

Hvordan ble det påvist at nabobåten ødela det?

 

Den er en eldre tresjark med vann i kjølen og alt av ledninger/kabler var direkte på batteri. Startkretsen var uten hovedstrømbryter og kabel var gammel og morken, samt masse vann/olje på alt av ledninger. 

Når nabobåten var borte var det ingen tegn til tæring.

 

Ove T skrev 44 minutes ago:

Det går inte att få sådana skador från en annan båt eller från obalansspänning i land strömmen om man inte är inkopplad. Det måste finnas en kabelanslutning mellan annan båt och ditt drev på något sätt om man skall bli offeranod till en annan båt. Detta är skador av galvanisk korrosion i drevet eller från egen ström i 12 V kretsen. 

 

Hvordan den kretsen har oppstått har jeg ingen god forklaring på, men min båt er ikke tilsluttet landstrøm utenom nødvendig lading en sjelden gang...

Det går en kjetting til fortøyning av flytebrygga like ved min båt... Kan det ha medvirket til dette? 

Ellers ligger det muligens noe jernskrap etc på bunn under brygga. Det er ca 3,5 meter dybde og kjølen min stikker 2,05.

 

Etter at drevet var skiftet og nabobåten fremdeles ikke var utbedret (det er den nå) hadde jeg godt med tæring på anoden selv om alle batteriene var frakoplet både pluss og minus.

 

Link to post

Forsto det slik på min kollega at besiktningsmannen i utgangspunktet ga positive signaler, så blir spennende å se (har ikke spurt hvilket forsikringsselskap de har). Skal spørre hvordan det gikk over helgen.

 

Leste nettopp en artikkel (fra 2016, temaet er også tatt opp her inne tidligere) om faren ved å bade fra båt som ligger med landstrøm. Spørs om forsikringsselskapene kunne latt det gå "like lett" hvis badende unger begynner stryke med på grunn av jordingsfeil. Om ikke forsikringsselskapene er interessert i en fordelaktig ordning hadde gjerne ideen til JRK vært noe å tenke videre på:thumbsup: Foreløpig har jeg kun zinksaver selv, men så blir landstrømsanlegget der jeg ligger jevnlig sjekket og skal derfor være i grei tilstand. Samtidig; får nabobåten jordingsfeil hjelper det vel lite om landstrømsanlegget er i forskriftsmessig stand..

Link to post
alidal skrev for 14 timer siden:

Dette drevet er ødelagt av nabobåt.... Var ikke tilkoplet landstrøm i hele tatt

 

 

Alidal;......var kabel helt borttagen, eller var strømmen brutt med strømbryter.........slik att jordledern fortsatt var ansluten ?

              ta en voltmeter og stoppe ene pinnen på jordledern i kontakten og andre pinnen i vannet.........ikke uvanlig att man kan få  ett par volt...... trenger ikke å vare feil på en nabobåt

 

 

Ove T skrev for 8 timer siden:

Är det egna batteriet som driver detta så blir skadorna där + går ut i vattnet, sedan måste det också hitta något ställe att ta sig in till - på batteriet. Se vad som hände mej http://www.sxk.se/propellern-som-forsvann-exempel-pa-elektrolytisk-korrosion

 

OveT;  vad är det för radio du har som behöver jordning ?

            VHF klarar sig utan jord, behövs inte pga frekvensen.........o har du en kortvågsradio, som måste ha ngn form av radiojord,  så kan man enkelt bygga sig en 'superkondensator' (av lite koaxkablar!)    så att inte radion har elektrisk kontakt med vattnet

 

 

selv har jeg skilletrafo sen en ti år tilbake...........

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Det her får jeg bare ikke til å stemme. Om man ikke har noen kontakt med brygga via kabel vil ikke båten kunne fungere som leder.

Da må det være feil på anlegget på brygga som gjør at spenningen går via vann og tilbake til brygga. Heller ikke den feilen vil i min verden føre til tæring på en båt som ligger ved brygga.

Tror på det du sier alidal, men dette må noen som virkelig kan det forklare for meg.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Men du kan ikke få tæringsskader pga. 230V opplegget ditt. Men ditt eget 12V anlegg kan forårsake store problemer dersom det ikke er OK. Og galvanisk ttærong dersom to forskjellige metaller er i sjøen og er forbundet elektrisk, gir den vanligste skaden.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...