Jump to content

Vanlig med mye partikler i bensintanken på ny båt?

hakonrk

Recommended Posts

Jeg skiftet i går vannutskillerfilteret på en båt som kun har gått 70 timer (Yamarin Cross 57 BR, ny båt og motor i 2016). Jeg tømte innholdet av filteret i en glassbolle for å inspisere. Dette er hva jeg fant:

bensin_fra_filter.jpg.0a15c6ca42f6e49fcebad02fcc171b7a.jpg

Ingen tegn til vann/etanol, men det er en del partikler. Jeg kikket litt nærmere på grumset, og ser litt forskjellige ting. En liten del av det ser ut til å være veldig fint metallspon, av den typen du kunne forvente å se hvis du borer i metall. Bensintanken er av alumnium, så det er kanskje ikke rart at det noen spor av dette i en ny båt. Jeg stusset mer over det gulaktige støvet. Alle oppbevaringsrommene i båten hadde også mye gulhvitt støv da jeg hentet båten, så jeg lurer på om dette kan være samme stoffet. Aner ikke hva det kan være - kanskje glassfiberstøv?

Er mengden partikler mer enn normalt for en ny båt? Jeg kan nesten garantere at dette var i systemet da jeg overtok båten, da jeg alltid passer godt på at ikke noe annet enn bensin kommer i tanken når jeg fyller. Eneste andre mulighet er at dette var i bensinen jeg kjøpte, men det virker lite sannsynlig.

hakonrk skrev 55 minutes ago:

Det var skuffende, hadde ikke trodd Yamarin var en båtprodusent som slurvet med slikt. :thumbsdown: Er dette noe dere ville tatt opp med forhandleren? Det er vel ikke så mye man kan gjøre med det, annet enn å skifte filter ofte til grumset er borte?

Ville kontaktet forhandler. I det minste bør du få en del gratis filter. 

John_Kr skrev 7 minutes ago:

Her er min tråd med samme tema:

Min båt hadde gått 30 timer, vannutskillerfiltret i båten var det svært mye metallspon og gummirester, se bilde i min tråd. 

Interessant, det er tydelig at båtprodusentene har stor tillit til disse filtrene, siden de ikke gidder å skylle ting rent før montering. Nå har jeg gitt beskjed til forhandler, og vedlagt samme bilde, så vi får se hva de sier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...