Sjarken 1966 Startet 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2017 Her i Østfold og på svenske siden så har vi en flott skjærgård, og det er fortsatt gratis og fortøye der......men til sakens kjerne. Når man ønsker, av en eller annen grunn, og komme inn til gjestehavn pga værmessige, bunkring etc. så er prisene for og overnatte helt hinsides. Man kan vel si mye om Dockspot der man forhåndsbestiller plass, fordeler eller ulemper, men skal komme inn på ett eksempel her.!!! Undertegnende forhåndsbestilte gjennom Dockspot sist helg ved Skjærhalden Gjeste havn sist helg, og det kostet den nette sum av 814 kroner for to netter inkl strøm. 20 kroner pr. pers for dusj er i tillegg. At båtfolket finanser butikker og spisesteder etc er vel hevet over enhver tvil!!!ved disse gjestehavner. Båten vår er Windy 32 scirocco, og dermed ikke av den største klassen. Som tidligere nevnt så skjærgården gratis og legge til for overnatting, men for min del og særlig for min andre halvdel så ønskes det og ligge i gjestehavn, og spesielt hvis det blåser eller er dårlig vær, og det kan jo skje i vårt land. Vi har gjennom mange år feriert med båt nedover svenskekysten, og Dockspot truer seg frem flere steder på godt og vondt. Her kommer ett lite utdrag av priser og datoen er lagt fra en helg i juli. Dette gjelder da ovennevnte båt. Skjærhalden Gjestehavn- som tidligere nevnt Strømstad Spa og resort Gjeste havn: 770 Sek + 20 pr pers Dusj/toalett. Grebbestad Gjestehavn 704 Sek + strøm Gullholmen Gjestehavn 572 sek + strøm. Er det bare vi som synes disse prisene begynner og bli skyhøye???? Og hva kan eventuelt gjøres med dette?? Har det vært ett tema i diverse båtblader? Kan dette være noe den enkelte båtforening og samle seg med flere og dermed ett felles skriv til disse aktørene?? Når alt dette er sagt så forstår man jo at aktørene skal tjene penger og det er kort sesong men allikevel. Seriøse synspunkter ønskes. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Den letteste løsning er vel at lade være med at benytte sig af disse "tilbud"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarken 1966 Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Du har rett, men synes det virker som ensidig løsning...... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Hvis prisene er for to døgn er vel ikke dette så ille? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Hva er prisen uten Dockspot? Skulle jeg overnatte i gjestehavn, hadde jeg gladelig betalt 10, kanskje opp mot 20% mer for en garantert Dockspot-plass (men klart, et sted går grensen...). Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Er disse prisene inkl. hotellrom og fullpensjon på land? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
MajorAndy Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Jeg håber ikke at jeg opfattes som useriøs, men jeg tror grundlæggende på markedskræfterne. Hvis priser er for høje er der ikke nogen, der benytter sig af dem. Men er der et marked, så er det vel fint. Personligt har jeg ikke noget problem med at nogen får en bedre service hvis de er villige til at betale. Det er det samme som i flyet, i forlystelsesparken mv. Andre kan have en anden holdning og det respekterer jeg, men erfaringen viser mig, at markedskræfterne virker bedre end at skrive klager. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 (redigert) Uten Dockspot ligger vel prisene i Strømstad på rundt 200,- per natt, 240,- med landstrøm. Litt usikker på Grebbestad, men i Fjällbacka for opp til 10 meter er det 320,- inkludert dusj. Gullholmen opp til 350,- i sesongen, 260,- ut denne uken. http://www.tanumshamn.se/gasthamnar/gasthamnsavgifter2017.106.189a1bc712984519d1f800013181.html http://www.orust.se/amnesomrade/upplevaochgora/gasthamnar/gullholmensgasthamn.4.2f8c9bd513dca025875e5d.html Redigert 15.Juni.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Er vel dessverre hele forretningsmodellen til Dockspot... Selger seg inn, overtaler eksisterende drivere av anlegg at dette er utelukkende en vinn-vinn situasjon. Er helt enig at det virker som "noen" skal sitte igjen med litt for mye fortjeneste her; ref Kebal/Spa-hotellet i Strömstad i år. Skal markedskreftene vises på Excel-ark for disse må vel det nødvendigvis innebære at de klarer å se et langt mindre antall gjester enn de håpet på...? Håper i hvert fall ikke alle lar seg rive med, det vil alltids være de som synes det er greit å betale det de forlanger allikevel slik at ordningen/rater opprettholdes Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Her på Gullholmen er de 10 innerste linene (mot fergen) dockspot. For øyeblikket er vi kun to båter i hele havnen, vi og en Agder. De skal gå når de får luftet hundene sine, så da blir vi kanskje eneste båt her en stund. Pris? 260 med strøm for opp til 13m båtlengde. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaffelars Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Er jo veeldig liten forskjell på Gullholmen mtp. Dockspot da, når trådstarter oppgir 572 ex.strøm for to døgn. Dyrt uansett ift. Vestlandet.. (burde jeg ikke røpet*host*) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Blir det dårlig belegg i Dockspot havnene i Juli så vil jeg tro prisene går ned eller ordningen forsvinner. Om folk er villig til å betale prisen og det endatil er for få plasser så blir det sikkert flere. -- Tiden får vise. Jeg tenderer til å tro at gjestehavner i Norge/Sverige er sterkt underpriset og vil stige en god del i pris i løpet av ikke så veldig mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Jeg har gjort noen stikkprøver på helger i juli, og det viser seg at flere havner allerede er fullbooket. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Enig med Pinkvin, tror også nivået kommer å stige. Det virker vel som om utviklingen går i den retningen at de fleste vil ligge på attraktive plasser i moderne anlegg med wifi, strøm, dusjer som er rene og pene og gjerne en ok restaurant i nærheten. Tror fortsatt vi er langt ifra smertegrensen for hva båteiere kan tenke seg å betale for slike gjestehavner. Det er vel i tillegg slik at de færreste gjestehavner er noen gullgruer. Finanskostnad for å eie eiendommer med strandlinje i smørrøyet kombinert med driftskostnad for anlegg og lønnsutgifter til ansatte spiser vel opp mesteparten av inntektene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 >Er det bare vi som synes disse prisene begynner og bli skyhøye???? Sikkert ikke, sammenlignet med tidligere priser er det høyt, sammenlignet med feks Middelhavet er det billig, det er langt til middelhavet med båt ;-) >Og hva kan eventuelt gjøres med dette?? La være å kjøpe tjenesten >Har det vært ett tema i diverse båtblader? Aner ikke, har sluttet å kjøpe det for mange år siden >Kan dette være noe den enkelte båtforening og samle seg med flere og dermed ett felles skriv til disse aktørene?? Ser ingen grunn til at det vil bety noe. Det en kan gjøre er å jobbe for å få sin båtforening inn i Frihavne. Det koster "ingenting" for foreningen din og de som ønsker det får tilgang til bryggeplasser med strøm og vann til en veldig lav pris, dvs 0,- Ellers så er det vel en god idé å sette av penger til ordentlig ankringsutstyr/fortøyningsutstyr for uthavn og ei jolle så en kan "parkere" gratis og ta seg inn til herlighetene uten å svi av for mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Der er tre ting på spil her: Udbud, efterspørgsel og købekraft. Så når man har et relativt begrænset udbud, en (i perioder) stor efterspørgsel og en høj købekraft, så stiger priserne. Min erfaring er, at priserne stiger i takt med at man nærmer sig verdens næst- eller tredje rigeste land, Norge. Så der er - om ikke naturlove - så i hvert fald grundlæggende økonomiske love på spil her. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Jeg har i stedet lagt pengene i en båt med store vanntanker, solceller/generator, stor kjøleskapkapasitet, dusj og bra ankrings-utstyr. Dette var et bevist valg for å slippe å ligge så mye i gjestehavner. Jeg var også lei av å stå opp grisetidlig for å sikre plass i neste gjestehavn. Jeg forstår derfor veldig godt hvorfor Dockspot har funnet et marked, men å betale slike summer for å ligge ved ei brygge med strøm/vann passer ikke meg. Er det for dyrt, ja ! Er markedet villig til å betale, tydeligvis..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
AlfArie Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Kan ikke se at det kommer frem i tråden, men hvor mye er påslaget ved å bestille via Dockspot. Er det forskjell på båt størrelse, de forskjellige gjestehavnene og om en er i Norge/Sverige. Ser Lars H betalte 520 kr med strøm for to netter og Windy Scirocco 570 kr uten strøm, forskjell på 50 kr pluss strømmen som kommer i WS sitt tilfelle. Antar strømen er lik for begge og da syntes jeg forskjellen ikke var stor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Her på Gullholmen betaler en ikke ekstra for strøm, finner en et ledig uttak får en strøm, dersom ikke, må en klare seg uten. Jeg går ut fra at det samme gjelder for Dockspot. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjarken 1966 Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Takk så langt for synspunkter, og etter min erfaring etter og snakket med mange båteiere i år, så synes faktisk de fleste, at det begynner og bli veldig dyrt og ligge i gjestehavner, med eller uten Dockspot plass. Og det innebærer vel sikkert at mange vil søke ut i uthavner, men selvsagt mange har flere penger enn meg til og bruke på dyre gjestehavner hver gang de hiver trossa i hjemmehavn. Jeg vil sikkert også i fremtiden bruke gjestehavner når det passer og etter behov ...... Men min intensjon var og belyse ett tema som jeg tror vil eskalere i tiden fremover......og etter min mening er det vi brukere som skulle vært mere samlet, og delt vår misnøye med de priser som kommer i fremtiden. Det gjelder selvsagt for oss som synes det dyrt. God båtsommer alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Jeg registrerte meg på Dockspot som en følge av denne tråden. Nå er det jo svært få havner i Norge som er medlem og ingen av dem på Sørlandet(hvor vi ferdes i ferien). Så, hvorfor gjorde jeg det egentlig når jeg skyr gjestehavner som pesten. Jo, om det er slik at man ligger langt sør og har lyst til å bruke tiden der og heller ta en maratonetappe hjemover så har jeg Horten som mulighet og da vil jeg ankomme alt for sent til å være garantert noen plass. Jeg ser også for meg at Horten ikke er det aller mest ettertraktede i juli(de fleste er lengre syd eller på Svenskekysten av oss Østlendinger), men man vet aldri og for min del er det en overkommelig etappe fra Kragerø på en dag. Da har jeg fremdeles 4 timer til hjemmehavn. Nå spørs del vel om det i det hele tatt kommer i bruk, men uansett så er jeg i hvert fall registrert. Til slikt bruk, som et unntak, ser jeg fordelen. Ellers synes jeg det blir feil å legge opp en masse etapper på denne måten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Dockspot øker vel prisen på en plass med 50-60 kroner pr døgn. Akkurat som VannTro så bruker vi Dockspot en sjelden gang, mest for å være sikker på at vi får en plass hvis vi vet vi kommer sent til en populær havn. For oss er det verdt prispåslaget å kunne ankomme kl 1745 i stedet for kl 1300 hvis det er pent vær og vi heller vi bade og ta det med ro på veien. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Kanskje vi ikke bør klage på prisene her på Vestlandet ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 (redigert) Generelt høyere priser i gjestehavner er noe jeg er sikker på vi kommer til å se mer av fremover. Norge har hatt et utrolig lavt prisnivå, sammenlignet med resten av verden. Sikkert fordi de fleste småbåtlag blir drevet på dugnad, uten de enorme driftsutgiftene. Selvbetjente marinaer/gjestehavner er nærmest et norsk fenomen, og fungerer nok i stor grad på grunn av dugnadsånd kombinert med tillit til at folk gjør opp for seg. Båtfolk har det egentlig ekstremt godt i Norge, med en gjestehavn på "hvert et nes" langs kysten, gjerne til en hundrelapp eller to per døgn. Og fri bruk av strøm og ubegrenset vann i tillegg. Da vi var på langtur, ble vi overrasket over hvor dyrt det er med marina rundt om kring. For ikke å snakke om prisene på båtutstyr...!! Skrekkeksempelet på hvordan det kan bli, er USA. Der koster en natt i gjestehavn vanligvis ca 700-1000 kr for en førti fots båt. De skal vel forsvare å ha to-tre personer ansatt på fulltid i hver en havn. Redigert 16.Juni.2017 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
NilsPils Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Sånne tjenester lokker meg lite. Ikke bare på grunn av prisen, men enda mer at det binder meg til å innfinne meg til riktig sted på riktig tid. Da ville jeg føle meg mindre fri og mer stresset, akkurat motsatt av det livet jeg ønsker å oppleve på sjøen . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.