Jump to content

Priser- Dockspot- latterlige høye

Sjarken 1966

Recommended Posts

Heldigvis er tilgangen på gratis plasser i uthavn stor, men å betale et påslag på en drøy femtilapp for å være garantert plass synes jeg ikke er så galt. Hvis det er slik at en må bestille plassen nå får å få tilgang i juli, så er det jo uaktuelt, men å reservere en plass neste dag kunne kanskje vært en aktuell problemstilling. Lengre fram enn det er det sjelden vi har fastlagte planer. Har kun et par ganger opplevd å ikke få plass i gjestehavn, men nå har jeg aldri vært på svenskekysten.

Steinsvik skrev for 4 timer siden:

Generelt høyere priser i gjestehavner er noe jeg er sikker på vi kommer til å se mer av fremover. Norge har hatt et utrolig lavt prisnivå, sammenlignet med resten av verden. Sikkert fordi de fleste småbåtlag blir drevet på dugnad, uten de enorme driftsutgiftene. Selvbetjente marinaer/gjestehavner er nærmest et norsk fenomen, og fungerer nok i stor grad på grunn av dugnadsånd kombinert med tillit til at folk gjør opp for seg.

Båtfolk har det egentlig ekstremt godt i Norge, med en gjestehavn på "hvert et nes" langs kysten, gjerne til en hundrelapp eller to per døgn. Og fri bruk av strøm og ubegrenset vann i tillegg.

Da vi var på langtur, ble vi overrasket over hvor dyrt det er med marina rundt om kring. For ikke å snakke om prisene på båtutstyr...!!

Skrekkeksempelet på hvordan det kan bli, er USA. Der koster en natt i gjestehavn vanligvis ca 700-1000 kr for en førti fots båt. De skal vel forsvare å ha to-tre personer ansatt på fulltid i hver en havn.

Det er nok flere land en Norge som har skapelige priser..

På kanalene i Europa, Tyskland, Frankrike, Holland, betalte vi sjelden mer en 1 Euro for meteren, og av og til mindre...

Vann og EL var inkludert..

I havnen Damp på Tysklands østkyst, var vi helt nede i 5 Euro for en natt.. kan heller ikke erindre at havneprisene sør i Danmark var så avskrekkende..

tilplan skrev 55 minutes ago:

Heldigvis er tilgangen på gratis plasser i uthavn stor, men å betale et påslag på en drøy femtilapp for å være garantert plass synes jeg ikke er så galt. Hvis det er slik at en må bestille plassen nå får å få tilgang i juli, så er det jo uaktuelt, men å reservere en plass neste dag kunne kanskje vært en aktuell problemstilling. Lengre fram enn det er det sjelden vi har fastlagte planer. Har kun et par ganger opplevd å ikke få plass i gjestehavn, men nå har jeg aldri vært på svenskekysten.

Det er omtrent sånn vi tenker også. Noen ganger vet man at man skal til Havn X om en dag eller tre, og så kan man booke en plass der hvis man vil være garantert plass og ha mulighet til å ankomme frem til kl. 1800 på ettermiddagen. Planer lenger fram enn det er det ytterst sjelden vi har, utover veldig generelle planer som "Skal vi se om vi rekker Arendal i sommer" eller "Skal vi stoppe i Fjällbacka på vei hjem i år?".

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Steinsvik skrev for 5 timer siden:

Generelt høyere priser i gjestehavner er noe jeg er sikker på vi kommer til å se mer av fremover. Norge har hatt et utrolig lavt prisnivå, sammenlignet med resten av verden.

Hva havneavgiften er langt ute i verden er tull og snakke om.

Synes en skal holde seg til nærområde Norge, Sverige, Danmark  og Tyskland.

Og da er Sørlandet og Vestkysten av Sverige  ned til Trubaduren sterkt overpriset i forhold til  ovennevnt land,

hvor prisen er ca,kr. .140 -180  11m båt med og uten strøm  det varierer, men da er det strømmåler og det er greit, det samme med dusj kr 0 til 10.  (Mitt strømforbruk 4 dager i Flensburg ble på 70 kr 160 i havneavgift pr.dag) Vifteovn på 3 kvelder. Her i Sønderborg kr.180 med alt inklusive.

her tar de er påslag på kr.75  Dandske og en blir tilbudt en altfor stor plass ved booking.

http://havneguide.dk/da/booking

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Windy scirocco skrev for 20 timer siden:

Men min intensjon var og belyse ett tema som jeg tror vil eskalere i tiden fremover......og etter min mening er det vi brukere som skulle vært mere samlet, og delt vår misnøye med de priser som kommer i fremtiden. Det gjelder selvsagt for oss som synes det dyrt.

God båtsommer alle sammen

Men vi kan ta en teoretisk øvelse :-) Om prisene i gjestehavnene blir høye nok så vil det ikke være bruk for Dockspot iom at det høyner sannsynligheten for å finne en ledig plass så trenger en ikke å reservere. 

Men det å reservere en spesifikk plass i "indrefileten" av en havn vil vel alltid måtte koste ekstra? Jeg tror ingen vil protestere på det.. Ulempen er jo at indrefileten er lukket for "folk flest". Der en før kunne være heldig å få en superplass til vanlig pris er det nå kun en ordning for "rikfolka". Så "rikfolka" har på mange måter annektert de beste plassene, det er synd. 

Det jeg savner er egentlig at det burde være billigere på plassene utover i gjestehavna, hvis det er noe en kan se på som "mindre gode plasser" (Foretrekker selv å ligge lengre ut i gjestehavner, vekk fra støy osv).  Å ta ekstra betalt for de beste plassene burde bety at en betaler mindre for de dårlige plassene. Å kun ha en av delene er på mange måter å diskriminere de som ligger på mindre bra plasser. 

Skal en først ha prisdifferensiering mellom plasser burde en også opprette "økonomiplasser". Da ville en også kunne argumentere for at de dyre plassene sponser de billige, så kan alle med sosialdemokratisk ånd være fornøyde ;-) 

--

Vi brukere er samlet og vi har ett felles våpen som er det sterkeste av de alle, markedsmakten. Vi kjøper det vil ønsker og vi lar være når vi ikke ønsker noe. 

Å "samle" brukere for å få til noe mer begynner veldig å ligne på boikott, den redskapen har jeg ikke sans for i en sammenheng som dette. 

Differensierte priser ville vært en god ide, men i  sommerferien når de populære havnene er helt fulle og folk ligger og sirkler for å få plass er det nok lite håp om at det vil skje... 

Som jeg skrev tidligere er det ikke mange privateide gjestehavner som har noe voldsomt overskudd. Inntjeningsperioden er i hovedsak ifra slutten av juni til midten av august (selvfølgelig noe utenom dette også). Havnen skal da dra inn penger til finanskost på en eiendom til flere titalls millioner, vedlikehold av bygg, brygger og andre anlegg samt lønninger. 

En kommunal gjestehavn får selvfølgelig et annet regnestykke men jeg tviler på at heller de sitter igjen med noen større beløp om man regner alt kommunen bidrar med. Tror kanskje ofte att innbyggerne sponser gjestebåtene. 

Edit: Der kom LAKA før meg.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
LAKA skrev 13 minutes ago:

Sammenlignet med andre bransjer tror jeg det generelt er relativt liten profitt i denne bransjen.

Og hadde jeg drevet en gjestehavn i således må jobbe/organisere/administrere store deler av sommerferien så ville jeg hatt betalt for det. Så mye som mulig. De fleste som selger en produkt det finnes kjøpere til ønsker naturligvis så store inntekter som overholdet mulig. Så lenge havnen er tilnærmet fullt belagt hadde jeg aldri som eier vurdert å senke prisen. Det er større sannsynlighet for at prisen økes til et punkt hvor man kan ta maksimal profitt og samtidig ha fullt belegg. Fullt belegg er viktig for at den lokale turistnæringen skal få maksimal omsetning. Hvis prisene er så høye at det ikke finnes gjester i havnen kan man få de lokale næringsinteressene litt mot seg.

VannTro skrev for 23 timer siden:

Jeg har i stedet lagt pengene i en båt med store vanntanker, solceller/generator, stor kjøleskapkapasitet, dusj og bra ankrings-utstyr.

Dette var et bevist valg for å slippe å ligge så mye i gjestehavner. Jeg var også lei av å stå opp grisetidlig for å sikre plass i neste gjestehavn.

Jeg forstår derfor veldig godt hvorfor Dockspot har funnet et marked, men å betale slike summer for å ligge ved ei brygge med strøm/vann passer ikke meg.

Er det for dyrt, ja ! Er markedet villig til å betale, tydeligvis.....

Det valget gjorde jeg også, mest fordi det er mye koseligere langs en fin fjellvegg eller til ankers i en fin bukt. Men også fordi gjestehavner som oftest er relativt og utrolig masete

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Men det å reservere en spesifikk plass i "indrefileten" av en havn vil vel alltid måtte koste ekstra? Jeg tror ingen vil protestere på det.. Ulempen er jo at indrefileten er lukket for "folk flest". Der en før kunne være heldig å få en superplass til vanlig pris er det nå kun en ordning for "rikfolka". Så "rikfolka" har på mange måter annektert de beste plassene, det er synd. 

Det jeg savner er egentlig at det burde være billigere på plassene utover i gjestehavna, hvis det er noe en kan se på som "mindre gode plasser" (Foretrekker selv å ligge lengre ut i gjestehavner, vekk fra støy osv).  Å ta ekstra betalt for de beste plassene burde bety at en betaler mindre for de dårlige plassene. Å kun ha en av delene er på mange måter å diskriminere de som ligger på mindre bra plasser. 

Skal en først ha prisdifferensiering mellom plasser burde en også opprette "økonomiplasser". Da ville en også kunne argumentere for at de dyre plassene sponser de billige, så kan alle med sosialdemokratisk ånd være fornøyde ;-)

Dockspot-plasser koster ca 50-60 kroner mer enn nærmeste ikke-Dockspot-plass. Er denne (drøye) femtilappen alt som skal til for å skille mellom "rikfolk" og andre folk? De fleste med båt har vel råd til å en gang i blant unne seg den ekstra kosten hvis de vil det. Vi benytter oss vel av Dockspot maksimalt 2 døgn i løpet av sommerferien, og den ekstra kostnaden er vi villige til å ta når vi får det vi vil ha i retur (sen innsjekk).

Ellers er jeg enig i at det er en god ide å prisdifferensiere plasser i større grad, men det fører til mer administrasjon og økte kostnader for endel. I Strømstad har de vel egentlig alt på plass for å få til dette, fordi man kan betale via web, og da velger man hvor i havnen man ligger før man betaler. Da er det lett å ha differensiering i større grad enn de har nå.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Her vi ligger på Gullholmen koster det oss 260 kroner døgnet, og da er strøm inkludert dersom en finner en ledig kontakt. Dette er prisen for båter opp til 13 meter. Det er litt surt når vår båt er 8,15m. men kanskje ikke? Her ligger en med baug/hekk inn, og da burde det kanskje vært båtbredden som bestemte prisen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 25 minutes ago:

? Her ligger en med baug/hekk inn, og da burde det kanskje vært båtbredden som bestemte prisen?

Det har jeg opplevd et par plasser i Danmark og det ble moro da noen forsøke seg på en plass som var 1/2 m for smal.

Uten at det ble billigere en å ligge langsiden til kai.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Folk har nok ulike preferanser.. men jeg liker den vanlige gjestehavna i Strømstad veldig godt. Yrende folkeliv og god stemning, kort vei til alt en trenger. 

Borte ved hotellet der... sterilt, kjedelig. I mine øyne ekstremt lite attraktivt. At det ligger tomt skjønner jeg veldig godt. 

Popeye70 skrev On 16.6.2017 at 14.05:

... veldig generelle planer som "Skal vi se om vi rekker Arendal i sommer" eller "Skal vi stoppe i Fjällbacka på vei hjem i år?".

Det er planer på dette nivå som er ferie for vår del.

Personlig "boikotter" jeg dockspot ved å ikke ta en slik plass selv om det er kun slike ledige plasser i en havn. Slik som vi har opplevd flere ganger i bl.a. Mollösund

• 1 år senere...

Har bestilt  Dockspot plasser ca 1 uke   med  avbestilling forsikring koster ca 50 kr  i tilfelle dårlig vær, men hva gjør man om det er dårlig vær og man ikke kommer seg ut til neste plass, og kommer det noen som har bestilt plassen, får da håpe på om det er noen som går og det ikke kommer nye båter eller hva er praksis på dette område. 

Under ser dere priser med avbestilling og strøm.

Bookings
# STATUS MARINA FROM TO SPOT ELECTRICITY TOTAL CANCELABLE
#25102 Paid Strömstad Spa & Resort Yachthamn 2018-07-13 2018-07-14 47 Yes 612.40 SEK
#25101 Pending Strömstad Spa & Resort Yachthamn 2018-07-14 2018-07-15 34 Yes 612.40 SEK
#25099 Paid Tanumstrand 2018-07-11 2018-07-12 13 Yes 568.20 SEK
#24322 Paid Skjaerhalden 2018-07-08 2018-07-09 106 No 508.20 NOK
#23949 Paid Grebbestad 2018-07-12 2018-07-13 14 Yes 582.40 SEK
#23948 Paid Strömstad Spa & Resort Yachthamn 2018-07-10 2018-07-11 6 Yes 612.40 SEK
#23947 Paid Strömstad Spa & Resort Yachthamn 2018-07-09 2018-07-10 6 Yes 612.40 SEK

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Nå er det høysesong og alle skrur opp prisene, både Dockspot og ellers. Da vi var innom Hunnebostrand i mai, kostet det SEK50 pluss SEK50 for strøm. Igår betalte vi SEK260 og  idag skulle stige ennå mer. Nå ligger vi i Tanumstrand og her koster det SEK350 m/strøm for vår Saga 27!!  Nå er det nok, så etter en tur innom Strømstad for nødvendig "svensketablett" for skipshunden, blir det å kose seg hjemme på terrassen til prisene går nedover gjen og vi kan ta en høstferie.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg går gjerne motstrøms på denne tiden. Vi gikk med Saowanee fra Hankøsundet til Oslo med noen mellomlandinger for en uke siden. Vi koser oss i det flotte været, delvis hjemme, delvis i båten og av og til utpå en tur. Betaler veldig rimelig ukepris som medlem av Skøyen Båtforening. Og så er det fint å ha båten nær hjemmet når en har litt som skal fikses ombord.

Det er som regel plenty ledige sommerplasser i Osloområdet på denne tiden. De ideelle båtforeningene leier ut når medlemmene har reist sydover.  Det koster som regel under tusenlappen for en uke, inkludert strøm, vann, toilett og dusj. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om Aker Brygge der døgnprisen er 14 kroner per fot.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...