Ttor Startet 15.Juni.2017 Del på Facebook Startet 15.Juni.2017 Jeg planlegger ferien i familiens "nye" Broom 1070. Jeg vil gjerne høre om noen har erfaring med å gå for en maskin. Jeg ser det er lite forskjell i fart på en eller to motorer i 7-8 knops hastighet. Båten er halvflaner og begynner å grave sjø fra ca 9 knop. Ferietur på vestlandet betyr som oftest korte strekninger mellom uthavnene, og en skal også rekke å lade underveis. Jeg tenker at her er det mye å spare på å gå for en maskin i 7 knop framfor to maskiner i 8 knop. Jeg har hydrauliske gir på VP TAMD41p, samt vannkjølte pakkbokser. Planen min er å lage et system på kjølingen til pakkboksene slik at begge motorene kjøler begge pakkboksene. Er det noen som har laget et slikt system, og hvor store vannmengder er det egentlig som går gjennom pakkboksene? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Jeg har to motorer, har forsøkt det der, tror det er lite å spare på det, den ene motoren vil da gå mye tyngre... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Vil det være bra for gear og motorlabber ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Hei Eg har gått mykje for ein motor, på vår to-motors seglkatamaran. Det går heilt fint. Dette sagt, så gjer foldepropellen at akslingen ikkje går rundt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Mange gjør det. På min båt står det litt om at giret trenger smøring jevnlig på den motoren som ikke går, så det er anbefalt å starte den en gang i blandt. Når det er sagt kjøret jeg aldri på en motor selv Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 (redigert) Har selvfølgelig gjort noen søk på nettet først, men det var lite å finne om temaet. Kom over en tråd av REM om bytte av girkasser. Der ble det såvidt diskutert, og konkludert med at girene ikke kunne gå seg varme på deplasementhastighet. Men ellers lite konkret funnet så langt. Redigert 15.Juni.2017 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Feil konklusjon, i så fall. Poenget er om giret er konstruert for å snurre uten at motoren går. Eks. Twin Disc lker det dårlig, en del ZF og Newage har ikke problemer. Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Har gått en del på en motor med twin disc 507 gear. Ifølge manual skal motor startes hver 2 time Tror ikke det er så mye å hente på forbruk men med en motor i gang må jeg øke turtallet 2-300 omd for å holde 8 knop og unngår at motorene soter ned. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Jeg har vannkjølte pakkbokser med overløpslange mellom pakkboksene som gir kjøling til begge selv om kun en motor går. ZF63iv girkassene har spesifisert i manualen at de tåler å kjøre med en motor i gang på dobbeltinstalasjon. Har kjørt litt på en motor men synes ikke ulempene med redusert manøvrerbarhet og skjevt trekk veier opp for det lille jeg sparer. Siden den ene motoren jobber dobbelt så tungt tror jeg ikke man er i nærheten av å halvere forbruket. Med forbruk på 10 liter i timen i 7 knop med begge motorer i gang, vil man da maksimalt spare 30-40 kr pr time. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.