Jump to content

Gå for én motor med to-motors båt.

Ttor

Recommended Posts

Jeg planlegger ferien i familiens "nye" Broom 1070. Jeg vil gjerne høre om noen har erfaring med å gå for en maskin. Jeg ser det er lite forskjell i fart på en eller to motorer i 7-8 knops hastighet. Båten er halvflaner og begynner å grave sjø fra ca 9 knop. Ferietur på vestlandet betyr som oftest korte strekninger mellom uthavnene, og en skal også rekke å lade underveis. Jeg tenker at her er det mye å spare på å gå for en maskin i 7 knop framfor to maskiner i 8 knop. Jeg har hydrauliske gir på VP TAMD41p, samt vannkjølte pakkbokser. Planen min er å lage et system på kjølingen til pakkboksene slik at begge motorene kjøler begge pakkboksene. Er det noen som har laget et slikt system, og hvor store vannmengder er det egentlig som går gjennom pakkboksene?

Jeg har vannkjølte pakkbokser med overløpslange mellom pakkboksene som gir kjøling til begge selv om kun en motor går. ZF63iv girkassene har spesifisert i manualen at de tåler å kjøre med en motor i gang på dobbeltinstalasjon. Har kjørt litt på en motor men synes ikke ulempene med redusert manøvrerbarhet og skjevt trekk veier opp for det lille jeg sparer. Siden den ene motoren jobber dobbelt så tungt tror jeg ikke man er i nærheten av å halvere forbruket. Med forbruk på 10 liter i timen i 7 knop med begge motorer i gang, vil man da maksimalt spare 30-40 kr pr time.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...