Jump to content

Askeladden 525Excel Mer 115EFI vil ikke holde seg på full gass


Fred89

Recommended Posts

Har kjøpt en Askeladden 525Excel med en Mercury 115 EFI,

 

det som irriterer meg litt er at jeg må holde gassen/spaken manuelt for og få "full gass", altså jeg har lest litt rundt på forumet her og det virker som folk her mener at de ikke skal holde seg selv i slutten av vandringen, men på min så må jeg manuelt holde den for og klare 30knop, slipper jeg den så synker den såpass ned i fart at jeg kun får 20-25knop der den går av seg selv.

hva kan løsningen her være, er ikke vant med motorbåt fra før, så jeg er "grønnskåling" her på dette området, men med teknisk innsikt :smiley:

Link to post

Jeg hadde en 2005 Askeladden 535 Excel med 90hk Mariner(2-takt). Denne lå på mellom 36 og 38 knop med 1-4 personer.

Jeg hadde skiftet til en Balistic stålpropell. Det ga bedre grep i svinger samt mindre kavitering(bra om man drar vannski og svinger litt heftig).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja selger opplyste i Finn annonse at den skal gå i 40knop, men når jeg kjørte den hjem (en tur på ca 40min) så fikk jeg ikke mer en 35knop på den med meg og en kamerat i båten, dette var forrige Søndag, da jeg ikke har båtførersertifikatet i boks enda så har jeg ikke fått prøvd noe mer, men det er original propell på den, og motor virker til og gå fint.

Men jeg lurer på om det kan være noe med gass-hendelen da jeg må holde den nede for fullt pådrag, om det kan være jeg mister de siste 5% av det motor har å gi grunnet noe med gasswire etc?

Det skal også sies at jeg ikke har stor erfaring når det kommer til påhenger & tilt/trim, jeg prøvde å trimme motoren litt på hjemturen og da gikk den fra ca 32-35knop, dette er vel noe en bør øve seg litt på for å klare mest mulig fart?

 

 

Redigert av Fred89 (see edit history)
Link to post

Sjekk også motor montasjen. Kvitasjonsplata som ligger over propellen skal ligge 10-15 mm. under nederste del av skroget med motoren nedtiltet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er også viktig å lære seg båten å kjenne. Den er følsom for riktig trim/tilt av motoren for å få god fart. Alt for mange jeg ser kjører trimmen helt inn og lar den stå der. Ved høy fart går da båten med nesen i vannet. Korrekt trim kan gi rundt 5-10 knop i økt fart på slike båter.

 

Et eksempel fra virkeligheten: En bekjent hadde en Yamarin (tror den het 590 eller noe i den duren) med 115hk Yamaha. Den gikk med han alene rundt 32-34 knop. Han var ikke spesielt båt interessert og trimmen på gasshendelen brukte han ikke. Han skulle selge båten, så jeg skulle ta turen for han og levere den, da han selv var på reise. På vei oppover mot Fredrikstad nådde jeg noe rundt 39 knop på GPS i lett motstrøms opp løperen. Den gjorde 32 med motoren helt nedtiltet...

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

ja jeg har lest mye her inne på forumet og har fått et solid inntrykk av det du beskriver her Captain Chaos, det skal sies at det var motvind/sjø hele veien når vi kjørte båten hjem på Søndag, så da vil den nok gjøre litt mer fart hvis det er stille utpå og jeg får trimmet motoren litt, men kan noen si meg hvordan jeg merker om jeg har trimmet den for mye ut? jeg var veldig forsiktig på Søndag og trimmet den bare litt ut i frykt for at den ikke skal få vann til kjølinga, jeg kunne sikkert kjørt den mye mere ut?

Link to post

Du vil aldri greie å trimme så mye så du mister kjøling.  Når du trimmer for langt (i forhold til fart) begynner båten hoppe opp og ned i baugen. Noen kjører jo faktisk slik og syntes det er uhyre festlig at båten hopper som en gal, men du får ikke høy fart eller en behagelig reise av det. I litt tøff motsjø er det helt riktig å trimme noe lenger inn for å holde nesen ned. Dette går på bekostning av fart, men gir mindre slag og hopp. Dette venner du deg til ettersom du blir kjent med båten i forskjellige situasjoner.

 

/Chaos

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...