Mouche
Jeg vil tro at en långiver vil insistere på at du tegner full kaskoforsikring hvis det er snakk om pant i båten og i de aller fleste selskapene er da en ansvarsforsikring en del av "pakka", men igjen; dette må du nesten ta opp med den aktuelle långiver. Hvis det er snakk om lån uten sikkerhet så vil de trolig ikke spørre om annet enn betalingsevne, men det vil vel koste en del hva angår betingelsene.
For ordens skyld; jeg har, og har alltid hatt, full kaskoforsikring på de båter jeg eier, eller har eid, og i de selskapene jeg har benyttet har ansvarsforsikringen vært inkludert og kan/kunne ikke velges bort. Jeg vil også anbefale alle andre å tegne kaskoforsikring nettop fordi du selv må dekke skade forårsaket av andre som vist i eksemplet linket til.
Som du sikkert la merke til har tidligere øverste leder av KNBF omtalt ansavrsforsikringen som en "melkeku" for selskapene og gitt 100% fortjeneste (også bekreftet av deres advokat som jeg har linket til) hvilket selvfølgelig bare er/har vært mulig hvis de ikke har betalt ut noe på denne forsikringsdekningen. Med andre ord er den nærmest for verdiløs å regne selv om enkelte medlemmer sikkert har noe (mer) å si om akkurat dette.