Jump to content

Hvor kjøpe "Low Voltage Disconnect" relé rimelig?

Xlnt

Recommended Posts

De så veldig lovende ut disse releene men fant ut at det ikke gjør den jobben jeg trenger de til. Når jeg kjører mine fall/skjøte-vinsjer så faller spenningen i forbruksbanken såpass mye at plotteren kobler ut (fritidsbatterier). Har planer om å ta det ene batteriet i banken og isolere det til plotteren men vil helst samtidig ha alle ampertimene tilgjengelig i forbruksbanken. Men da krever det at releet slår inn umiddelbart ved for eksempel 11 volt, ikke etter 5-10-15 sekunder slik som disse gjør, da har GPS allerede slått seg av, for jeg kjører bare vinsjene i 5-10-15 sekunder av gangen. Det er bare når vinsjene tar i skikkelig hardt hvor spenningen faller akkurat litt for mye til å holde liv i plotteren.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Syns det høres rart ut at du skal få så voldsomt spenningsfall, selv om vinsjen trekker en del.  Har du god kontroll på tilstanden til batteriene dine?  Kan det være at du begynner å få dårlig kapasitet på de?  Evt. kanskje du bør kontrollmåle spenningen både over batteripolene og ved plotter/gps. når du bruker vinsjen.  Det kan være at du har dårlig kontakt et sted på vei til plotteren, som gir unormalt stort spenningsfall frem til den.

StorStas skrev 18 minutes ago:

Syns det høres rart ut at du skal få så voldsomt spenningsfall, selv om vinsjen trekker en del.  Har du god kontroll på tilstanden til batteriene dine?  Kan det være at du begynner å få dårlig kapasitet på de?  Evt. kanskje du bør kontrollmåle spenningen både over batteripolene og ved plotter/gps. når du bruker vinsjen.  Det kan være at du har dårlig kontakt et sted på vei til plotteren, som gir unormalt stort spenningsfall frem til den.

Helt normalt at en får et kraftig dropp i spenningen når store forbrukere kjøres på et 12volt anlegg..

Bare test neste gang, mål spenningen din i anlegget når f.eks en ankervinsj går, eller baugtrøster etc..

Og spesielt om ikke motoren er inne å lader, slik det ofte/av og til er på seilbåter :wink:

Hei

Jeg tror du kan løse problemet ditt på samme måte som meg. Min Raymarin plotter falt ut når jeg kjørte baugpropellen.

Løsningen ble å montere en spenningsregulator på strømforsyningen til plotteren. Jørg (www.tbbecker.no) fant kjapt ut hva jeg trengte til en ok pris.

:thumbsup:Dette er flere år siden og problemet ble varig løst.

mvh

KVIC

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Helt normalt at en får et kraftig dropp i spenningen når store forbrukere kjøres på et 12volt anlegg..

Bare test neste gang, mål spenningen din i anlegget når f.eks en ankervinsj går, eller baugtrøster etc..

Og spesielt om ikke motoren er inne å lader, slik det ofte/av og til er på seilbåter :wink:

Ja, jo, jeg er for så vidt klar over det :yesnod:.  Spenningsfallet varierer med belastningen som legges på, batteristørrelse og type, batterienes generelle tilstand og hvor oppladet de er (SOC).  Men jeg syns allikevel at et dropp på 1-1.5V høres mye ut for en forbruker på kanskje 1000(?)W, hvis batteribanken har en noenlunde "normal" størrelse.   Her snakker vi også i utgangspunktet om spenningen over batteripolene og ikke helt ute ved forbrukeren.

StorStas skrev for 9 timer siden:

Ja, jo, jeg er for så vidt klar over det :yesnod:.  Spenningsfallet varierer med belastningen som legges på, batteristørrelse og type, batterienes generelle tilstand og hvor oppladet de er (SOC).  Men jeg syns allikevel at et dropp på 1-1.5V høres mye ut for en forbruker på kanskje 1000(?)W, hvis batteribanken har en noenlunde "normal" størrelse.   Her snakker vi også i utgangspunktet om spenningen over batteripolene og ikke helt ute ved forbrukeren.

Men det er jo plotteren hans som er problemet, at den faller ut...

Den er sannsynligvis et sted ute i systemet, og ikke koblet på batteripolene..

Men må innrømme at jeg ikke selv har merket dette oss meg selv, men jeg har jo motorbåt, og "uendelig " med strøm...

Ja, ingen tvil om det heller, men det er minimalt ift. at vi snakket om vinsjer og thrustere.  Prøvde å ikke komplisere forklaringen for mye.  Jeg tror disse strømtrådene mister interesse, proposjonalt med antall detaljer man graver seg ned i.  Jeg prøver en litt lengre versjon, og håper det ikke blir oppfattet som et angrep :pray:.  

Plotteren trekker kanskje 10-15W (rundt 1A) og bidrar minimalt til spenningsfallet den "er utsatt for".  Typisk 0.1V ved 12W (1A) og 15 meter med 2,5 kvadrats kabler.  Men som du sier, det er et spenningsfall mellom batterier og plotter. 

Min Raymarine plotter kobler ut ved 10.8V. Da ligger polspenningen på 10.9V, gitt forutsetningene over.  Gitt de samme forutsetningene for TS, så må vinsjen trekke polspenningen under 10.9V for at plotteren skal koble ut.  Da er spenningen ute ved vinsjen mye lavere, men det er helt irrelevant her såfremt den går på egne kabler. 

Det jeg mener, og prøvde å antyde tidligere, er at en polspenning på mindre enn 10.9V når man belaster batteriene med 1000W, høres lavt ut. 
Alternativt, at en spenning ved plotteren på 10.8V når man trekker 1000W fra batteriene, høres lavt ut. 
Og at den (etter min mening) lave spenningen fremme ved plotteren også kan skyldes unormalt spenningsfall fra batteriene til plotteren, eller slitne batterier som ikke orker å holde på spenningen når man belaster de med vinsjen. 

Jeg måtte nylig plukke ut et 111Ah AGM batteri av banken min, fordi det viste klare svakhetstegn.  Muligens en defekt celle, og det har rundt 60% av den opprinnelige kapasiteten når man måler etter "C20" normen.  Dette regner jeg som et dårlig batteri, men det holder allikevel polspenningen (såvidt) over 11V når jeg belaster det med rundt 1kW.  Og jeg tenker at når et avdanket 111Ah batteri kan gjøre det, så burde en frisk bank på 200-300(?) Ah kunne gjøre det samme.

Nå vet jeg selvsagt ikke noe om TS sine batterier, vinsj eller innstallasjon så kanskje tar jeg helt feil.  Men jeg ville nå benyttet anledningen til å sjekke batteriene i alle fall.

Redigert av StorStas (see edit history)

Takker for mange bra forslag her. Skal teste med å koble plotter på et batteri som befinner seg mye nærmere plotteren.

Det er snakk om ganske store vinsjer som trekker sikkert veldig mye strøm i det de virkelig tar i på slutten for å stramme inn skjøte, mener å huske de er rundt 60 størrelse og er da rundt 1600w for 12v versjonen. Batteriene er kun en sesong gamle men det er helt vanlige bly/syre fritidsbatterier som ikke er beregnet for høy CCA, normalt sett er de fine til å levere lite strøm over lang tid men ikke så bra til å levere mye over kort tid vil jeg tro. Kabelstrekkene både fra vinsjer og plotter er også veldig lange.

Hvis det ikke hjelper å korte inn kabelstrekket for plotteren satser jeg nok på en slik regulator :smiley:

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

At det er lange kabelstrekk fra batteri til winch er jo en "fordel" for plotter.

Det som kan være problemet her er at plotter er påvirket av spenningsfall i kabler til batteri påvirket av winch. Altså at winch og plotter deler samme kabel for jord eller både jord og pluss.

Prøv med separate ledninger fra plotter (både jord og pluss) direkte mot batteri og se om det samme skjer. Skal ikke store tverrsnittet på ledningene for å drive en plotter.

SailorBoy

Batteribanken er på 4x110 ah. Nå har jeg koblet plotter direkte på det nærmeste batteriet med egne kabler for både pluss og minus, ca 2 meter unna. Så nå gjenstår det å få testet litt med skikkelig vinsjkjøring:wink:

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Har du målt spenningsfallet på batteriet?

Hos meg falt spenningen på batterimonitoren til under 10v ved kjøring av ankervinsj. Fikk etter litt om og men målt på batteriet, der var spenningen 12,5V når vinsjen ble kjørt. Synderen var hyssinger mellom shunt og hovedbryter på forbrukskretsen, Vinsjen oppførte seg normal ved test av noen meter kjetting, men når jeg fikk ut 40m ble det en del banning...

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...