StorStas
Ja, ingen tvil om det heller, men det er minimalt ift. at vi snakket om vinsjer og thrustere. Prøvde å ikke komplisere forklaringen for mye. Jeg tror disse strømtrådene mister interesse, proposjonalt med antall detaljer man graver seg ned i. Jeg prøver en litt lengre versjon, og håper det ikke blir oppfattet som et angrep .
Plotteren trekker kanskje 10-15W (rundt 1A) og bidrar minimalt til spenningsfallet den "er utsatt for". Typisk 0.1V ved 12W (1A) og 15 meter med 2,5 kvadrats kabler. Men som du sier, det er et spenningsfall mellom batterier og plotter.
Min Raymarine plotter kobler ut ved 10.8V. Da ligger polspenningen på 10.9V, gitt forutsetningene over. Gitt de samme forutsetningene for TS, så må vinsjen trekke polspenningen under 10.9V for at plotteren skal koble ut. Da er spenningen ute ved vinsjen mye lavere, men det er helt irrelevant her såfremt den går på egne kabler.
Det jeg mener, og prøvde å antyde tidligere, er at en polspenning på mindre enn 10.9V når man belaster batteriene med 1000W, høres lavt ut.
Alternativt, at en spenning ved plotteren på 10.8V når man trekker 1000W fra batteriene, høres lavt ut.
Og at den (etter min mening) lave spenningen fremme ved plotteren også kan skyldes unormalt spenningsfall fra batteriene til plotteren, eller slitne batterier som ikke orker å holde på spenningen når man belaster de med vinsjen.
Jeg måtte nylig plukke ut et 111Ah AGM batteri av banken min, fordi det viste klare svakhetstegn. Muligens en defekt celle, og det har rundt 60% av den opprinnelige kapasiteten når man måler etter "C20" normen. Dette regner jeg som et dårlig batteri, men det holder allikevel polspenningen (såvidt) over 11V når jeg belaster det med rundt 1kW. Og jeg tenker at når et avdanket 111Ah batteri kan gjøre det, så burde en frisk bank på 200-300(?) Ah kunne gjøre det samme.
Nå vet jeg selvsagt ikke noe om TS sine batterier, vinsj eller innstallasjon så kanskje tar jeg helt feil. Men jeg ville nå benyttet anledningen til å sjekke batteriene i alle fall.