Jump to content

Edit History

Morten_L

Morten_L

Holder på å bytte ut en eldre autopilot med ny i seilbåten min som har ratt med wirestyring på rorkvadrant. Jeg ønsker å lage et lite DIY prosjekt med hydradraulisk lineær drivenhet. Den gamle autpiloten har hydraulisk lineær drivenhet, men denne lekker og ser ut til å trenge en overhaling.

 

Har ferdig styresylinder på rorkvadranten til autopiloten (båten har som nevnt over wirestyring) selve koblingen mot hyraulikkpumpa til autopiloten er grei, men eneste utfordringen er når en skal håndstyre må jo hydraulikkolja renne fritt noe den ikke gjør om styreylinder og hydraulikkpumpe er koblet sammen. Jeg må derfor ha en omløpsventil/by-pass ventil nærmest mulig styresylinderen. 

Enkleste løsning er å ha en manuell type https://www.maritim.no/sleipner-by-pass-vent-#.WUQxTmjyhEY men litt tungvindt å måtte ned i stuerummet for å slå av/på autopiloten.

 

Jeg tenker derfor en mangnetventil/solenoid i stedet for kuleventil, denne kan kobles til autopilotens clutch utgang slik at den kobler inn/ut automatisk ved oppstart av autpiloten.

problemet er å finne en ventil som klarer 50bar trykk, og problem 2 er at de få ventilene jeg har funnet som klarer såpass trykk bruker "masse" strøm

 

Et annet alternativ er elektrisk kuleventil, men disse finner jeg heller ikke som klarer 50 bar og de virker til å bruke 3-5 sekunder på å koble seg inn/ut

 

Noen gode forslag?

Autopilot.jpg

Morten_L

Morten_L

Holder på å bytte ut en eldre autopilot med ny i seilbåten min som har ratt med wirestyring på rorkvadrant. Jeg ønsker å lage et lite DIY prosjekt med hydradraulisk lineær drivenhet.

Har ferdig styresylinder på rorkvadranten til autopiloten (båten har som nevnt over wirestyring) selve koblingen mot hyraulikkpumpa til autopiloten er grei, men eneste utfordringen er når en skal håndstyre må jo hydraulikkolja renne fritt noe den ikke gjør om styreylinder og hydraulikkpumpe er koblet sammen. Jeg må derfor ha en omløpsventil/by-pass ventil nærmest mulig styresylinderen. 

Enkleste løsning er å ha en manuell type https://www.maritim.no/sleipner-by-pass-vent-#.WUQxTmjyhEY men litt tungvindt å måtte ned i stuerummet for å slå av/på autopiloten.

 

Jeg tenker derfor en mangnetventil/solenoid i stedet for kuleventil, denne kan kobles til autopilotens clutch utgang slik at den kobler inn/ut automatisk ved oppstart av autpiloten.

problemet er å finne en ventil som klarer 50bar trykk, og problem 2 er at de få ventilene jeg har funnet som klarer såpass trykk bruker "masse" strøm

 

Et annet alternativ er elektrisk kuleventil, men disse finner jeg heller ikke som klarer 50 bar og de virker til å bruke 3-5 sekunder på å koble seg inn/ut

 

Noen gode forslag?

Autopilot.jpg



×
×
  • Create New...