sap_2000
Da ser det endelig ut som ting faller på plass for en ny hentetur jeg har gledet med til en god stund.
Båten er en Nord Star 47 med 2 x IPS 800 som er de nye D8 motorene til Volvo. Det var lenge usikkert hvilken måte båten skulle bli fraktet til Norge på, men det ble etter endel vurderinger kommet frem til at å ta den på egen kjøl var best i dette tilfellet. Det er ikke endelig avgjort hvor jeg skal pliåukke opp båten, men mest sannsynlig i Stockholm i uke 26.
båten sjøsettes etter planen i neste uke, og så skal noen av leverandørene kjøre opp Div systemer og båten skal testkjøres. Fabrikken ligge ri Kokkola, Finland som er ganske langt opp i Bottenviken. Antagelig ender denne testuren i Stockholm hvor vi vil overta.
Det er i hovedsak to alternative ruter hjem fra Stockholm. Ned mot Mem ved Söderköping og ta kanalen til Väneren og Trollhätte kanal til Gtb, eller langs kysten rundt sydsverige.
Kanalen vil ta for lang tid for oss (5 dager Fra Mem til Väneren) og ekspresspasset på 3 dager selges ikke i høysesong etter 12. juni. Så dermed blir det etter all sannsynlighet kysten rundt som blir ca 650-700 nm.
Dette er et område ingen av oss har vært i før, så vi studerer kart og mulige traseer og prøver å danne oss et bilde av hvor man bør gå (og ikke gå) i forskjellige forhold. Kysten mellom Stocholm og Karlskrona ser ganske pepret ut på kartet. Området er også relativt grundt, så har en følelse av det kan bli ganske rotete i dårlig vær. Vi vil svært gjerne ha tilbakemeldinger fra de som har kjørt hele eller deler av strekningen før.
Samme med dieselfyllinger. Hvor er det greiest og tanke? Kan jo hende vi kommer på litt odde tider, så kortautomater som tar utenlandske kort er gull. Er det forresten noen utfordring i Sverige med norsk kort på automater?
Ser for oss steder med mye trafikk hvor bl.a fiskeflåten tanker er ideelt. Vil ikke ha drit/ vann i tankene.
Ang mannskap, så har jeg etter endel snoking funnet en viss sørlending som var klar, samt muligens en Major fra Danmark som hopper på det siste stykket.
Kommer tilbake med mer info og spørsmål senere. Nå venter det en kald en på brygga på Østfoldtreffet.
Legger ut et bilde av NS 47 #1. Båten vi skal kjøre er hvit.