sap_2000
Ser ut som ting begynner å flaske seg. Båten ble sjøsatt i går. Den ble kjørt noe etter sjøsetting, og 40 knuter ble nevnt.... Noe arbeid, kalibrering og testing gjenstår.
Ang nav utstyret så det en Garminpakke med bl.a 2 stk 24" ploterere nede og åpen radar. På denne årstiden håper jeg vi kan sitte litt oppe også, men jeg jeg ikke sikker på plotterstørelse der annet enn at det er 1 stk . Jeg og Garmin er ikke bestevenner, men med iPad'en som supplement så fungerer samarbeidet greit.
Båten har Humphree stabiliseringssystem med interceptorer. Blir en ny erfaring for meg det også. Autopiloten er nok integrert i EVC med interface fra Garmin panelet. Er visstnok en ny type VP display også.
Mye nytt å sette seg inn i.
Jeg er oppsatt på å komme bort i god tid dagen før avreise for å knotte meg inn og bli kjent med utstyr og funksjoner, sette opp visninger med ønsket info etc. Føler det er viktig å ha kontroll på utstyret før man setter avgårde i ukjent farvann. Ellers kan fort alle hjelpemidlene bli mer distraksjon enn hjelp.
Tankapasiteten er 1500 liter. Det ble nevnt i hamnen.se videoen at byggenummer 1 med 2 x IPS 600 brukte ca 4,7 L/nm i 26 knop. Forventer noe tilsvarernde her på tross av større motorer (poddene/ propeller er også større som kan slå positivt inn.
I så fall bør vi ha en trygg rekkevidde på godt over 200 nm i marsjfart under greie forhold.
Kjenner det begynner å krible ordentlig i magen nå