Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

Takk for info @BMF :smiley: Notert i kartet. 

 

Det er et naturlig spørsmål @dixie 27  

Alt er vurdert opp og ned i mente og mange faktorer spiller inn. Det korte svaret er at med denne båten, så ble frakt på egen kjøl totalt sett det beste alternativet.  

Båten er over 4 m bred og høy.  Transport i norge hadd vært dyrt og komplisert så det hadde nok måttet bli lastet av i Sverige.  

Videre hadde IPS drev måtte demonteres, alt på FB inkl rekker, vindskjerm, stoler, bardisk, dash, targa (med alle antenner og kabler) osv også måtte ribbes. 

 

Alt dette måtte da monteres av utenforstående ved sjøsetting. Dette koster også penger. Om noe ikke virker eller noen glemmer en dash med sika i et hull og vannet pipler ned gjennom takplatene er balletten igang. 

Hvem skal rydde opp og betale samt blidgjøre kunden i andre enden som har betalt >10 mill for sin nye båt som da blir borte i ukesvis på rep? 

Fabrikken bygger båtene best og har de beste forutsetninger for å rydde opp i evt snag før den forlater fabrikken. 

 

Selvfølgelig er det en risiko med å kjøre på egen kjøl. Jeg kan ta en feil avgjørelse å kjøre på grunn, noe kan flyte under vannflaten eller noe teknisk kan gå til helv. Alle er inneforstått med det og båten er forsikret etter alle kunstens regler. 

 

Frakt på båt er heller ikke billig og viste seg ikke å være lett fra der fabrikken holder til. Hadde antagelig innebært at båten uansett måtte kjøres noen hundre nm i hver ende, krybbe måtte ordnes etc. 

 

Så totalt sett ble dette heldigvis for meg det beste alternativet.  Jeg håper å få gjennomført turen på en forsvarlig og kostnadseffektiv måte i håp om at det kan bli flere turer senere.  

 

Jeg tror det er en god grunn til at f.eks Princess i alle år har gjort en greie ut av hentekonvoiene sine fra Plymouth. Eierene synes disse turene er artige og man lærer mye om sin nye båt på kort tid. Dessuten betaler da i praksis kunden frakten og tar risikoen. Båtene er betalt og levert ved verftet. 

Hadde vært kult å fått til noe tilsvarende med tiden. 

 

Edit: Ser svaret ikke ble så kort likevel :giggle: 

 

sap_2000

sap_2000

Takk for info @BMF :smiley: Notert i kartet. 

 

Det er et naturlig spørsmål @dixie 27  

Alt er vurdert opp og ned i mente og mange faktorer spiller inn. Det korte svaret er at med denne båten, så ble frakt på egen kjøl totalt sett det beste alternativet.  

Båten er over 4 m bred og høy.  Transport i norge hadd vært dyrt og komplisert så det hadde nok måttet bli lastet av i Sverige.  

Videre hadde IPS drev måtte demonteres, alt på FB inkl rekker, vindskjerm, stoler, bardisk, dash, targa (med alle antenner og kabler) osv også måtte ribbes. 

 

Alt dette måtte da monteres av utenforstående ved sjøsetting. Dette koster også penger. Om noe ikke virker eller noen glemmer en dash med sika i et hull og vannet pipler ned gjennom takplatene er balletten igang. 

Hvem skal rydde opp og betale samt blidgjøre kunden i andre enden som har betalt >10 mill for sin nye båt som da blir borte i ukesvis på rep? 

Fabrikken bygger båtene best og har de beste forutsetninger for å rydde opp i evt snag før den forlater fabrikken. 

 

Selvfølgelig er det en risiko med å kjøre på egen kjøl. Jeg kan ta en feil avgjørelse å kjøre på grunn, noe kan flyte under vannflaten eller noe teknisk kan gå til helv. Alle er inneforstått med det og båten er forsikret etter alle kunstens regler. 

 

Frakt på båt er heller ikke billig og viste seg ikke å være lett fra der fabrikken holder til. Hadde antagelig innebært at båten uansett måtte kjøres noen hundre nm i hver ende, krybbe måtte ordnes etc. 

 

Så totalt sett ble dette heldigvis for meg det beste alternativet.  Jeg håper å få gjennomført turen på en forsvarlig og kostnadseffektiv måte i håp om at det kan bli flere turer senere.  

 

Jeg tror det er en god grunn til at f.eks Princess i alle år har gjort en greie ut av hentekonvoiene sine fra Plymouth. Eierene synes disse turene er artige og man lærer mye om sin nye båt på kort tid. Dessuten betaler da i praksis kunden frakten og tar risikoen. Båtene er betalt og levert ved verftet. 

Hadde vært kult å fått til noe tilsvarende med tiden. 

sap_2000

sap_2000

Takk for info @BMF :smiley: Notert i kartet. 

 

Det er et naturlig spørsmål @dixie 27  

Alt er vurdert opp og ned i mente og mange faktorer spiller inn. Det korte svaret er at med denne båten, så ble frakt på egen kjøl totalt sett det beste alternativet.  

Båten er over 4 m bred og høy.  Transport i norge hadd vært dyrt og komplisert så det hadde nok måttet bli lastet av i Sverige.  

Videre hadde IPS drev måtte demonteres, alt på FB inkl rekker, vindskjerm, stoler, bardisk, dash, targa (med alle antenner og kabler) osv også måtte ribbes. 

 

Alt dette måtte da monteres av utenforstående ved sjøsetting. Dette koster også penger. Om noe ikke virker eller noen glemmer en dash med sika i et hull og vannet pipler ned gjennom takplatene er balletten igang. 

Hvem skal rydde opp og betale samt blidgjøre kunden i andre enden som har betalt >10 mill som blir borte i ukesvis på rep? 

Fabrikken bygger båtene best og har de beste forutsetninger for å rydde opp i evt snag før den forlater fabrikken. 

 

Selvfølgelig er det en risiko med å kjøre på egen kjøl. Jeg kan ta en feil avgjørelse å kjøre på grunn, noe kan flyte under vannflaten eller noe teknisk kan gå til helv. Alle er inneforstått med det og båten er forsikret etter alle kunstens regler. 

 

Frakt på båt er heller ikke billig og viste seg ikke å være lett fra der fabrikken holder til. Hadde antagelig innebært at båten uansett måtte kjøres noen hundre nm i hver ende, krybbe måtte ordnes etc. 

 

Så totalt sett ble dette heldigvis for meg det beste alternativet.  Jeg håper å få gjennomført turen på en forsvarlig og kostnadseffektiv måte i håp om at det kan bli flere turer senere.  

 

Jeg tror det er en god grunn til at f.eks Princess i alle år har gjort en greie ut av hentekonvoiene sine fra Plymouth. Eierene synes disse turene er artige og man lærer mye om sin nye båt på kort tid. Dessuten betaler da i praksis kunden frakten og tar risikoen. Båtene er betalt og levert ved verftet. 

Hadde vært kult å fått til noe tilsvarende med tiden. 

sap_2000

sap_2000

Takk for info @BMF :smiley: Notert i kartet. 

 

Det er et naturlig spørsmål @dixie 27  

Alt er vurdert opp og ned i mente og mange faktorer spiller inn. Det korte svaret er at med denne båten, så ble frakt på egen kjøl totalt sett det beste alternativet.  

Båten er over 4 m bred og høy.  Transport i norge hadd vært dyrt og komplisert så det hadde nok måttet bli lastet av i Sverige.  

Videre hadde IPS drev måtte demonteres, alt på FB inkl rekker, vindskjerm, stoler, bardisk, dash, targa (med alle antenner og kabler) osv også måtte ribbes. 

 

Alt dette måtte da monteres av utenforstående ved sjøsetting. Dette koster også penger. Om noe ikke virker eller noen glemmer en dash med sika i et hull og vannet pipler ned gjennom takplatene er balletten igang ang hvem som skal rydde opp og betale samt blidgjøre kunden i andre enden som har betalt >10 mill som blir borte i ukesvis på rep. Fabrikken bygger båtene best og har de beste forutsetninger for å rydde opp i evt snag før den forlater fabrikken. 

 

Selvfølgelig er det en risiko med å kjøre på egen kjøl. Jeg kan ta en feil avgjørelse å kjøre på grunn, noe kan flyte under vannflaten eller noe teknisk kan gå til helv. Alle er inneforstått med det og båten er forsikret etter alle kunstens regler. 

 

Frakt på båt er heller ikke billig og viste seg ikke å være lett fra fabrikk. Hadde antagelig innebært at båten uansett måtte kjøres noen hundre nm i hver ende. 

 

Så totalt sett ble dette heldigvis for meg det beste alternativet.  Jeg håper å få gjennomført turen på en forsvarlig og kostnadseffektiv måte i håp om at det kan bli flere turer.  

 

Jeg tror det er en god grunn til at f.eks Princess i alle år har gjort en greie ut av hentekonvoiene sine fra Plymouth. Eierene synes disse turene er artige og man lærer mye om sin nye båt på kort tid. 

Hadde vært kult å fått til noe tilsvarende med tiden. 



×
×
  • Create New...