Jump to content

Hvordan koble topolet Prestolite dynamo?


Skule Kveite

Recommended Posts

Ser jeg kanskje har vært litt sparsom med opplysninger. Koblingsskjemaet ser jo i og for seg greit ut, men slik jeg skjønner det er det teksten "For remote isolation the regulator black lead and connections to be as shown dotted" som gjelder for topolet installasjon. Men det er jo ingen alternativer som er "as shown dotted"?

Link to post

Nei, det var ikke mye forståelig, kan ikke huske å ha hørt uttrykket "remote isolation" i denne sammenheng.

Bildet er uskarpt, men det ser ut som om det står D+ (Står iallfall D-). D+ er betegnelse på utgang fra den separate likeretteren for feltstrømmen, tilkoblingen til batteri pluss skal hete B+.

Positivt at dynamoen ser ut til å ha regulator som kan måle direkte på batteriet, både på pluss og minusside.

 

Kobl slik tegningen viser og overse teksten. :smiley:

 

Link to post

Jeg ser kun en tjukk terminal merket + som nok tilsvarer B+ som leder hovedstrømmen til pluss på batteriet, og en merket - til minus på batteriet. D+ er vel den lille terminalen øverst til venstre som skal gå til lampe og tenningsbryter.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du har helt rett Lars H. På dynamoen står det bare + og - . På den kryptiske tegningen derimot står det D+ og D- ..  Har prøvd å finne ut hva dette remote isolation kan bety, og tror det kan være en funksjon som kutter strømmen fra dynamo når lading sjaltes mellom forskjellige batterier. Dynmoen, som bare er merket med Cummins delenr. har jeg funnet ut heter Prestolite 1268110m. Jeg er nå ganske sikker på at den bare skal kobles som vanlig topolet dynamo, og ledningene merket med piler på skjemaet bare skal brukes hvis man ønsker remote isolation.

Igjen, takk for god hjelp! 

mvh Inge

Link to post

Men ikke heng meg om ikke dette stemmer, selv om jeg tror det er slik det er. Jeg har jo kun bildet ditt av dynamoen og det uklare koblingsskjemaet å gå ut fra.

 

Lars H.

pt. Fiskebäckskil

Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Blir jo alltid litt grublerier rundt slike tegninger. Hvis de to kablene som forsvinner ut helt til høyre på tegningen, går til neste batteri kan vel det gi en mening. Vanskelig og se hva det står på de to. Når da batteriet på tegning ikke er i bruk må sensen brytes også for å unngå paralellkobling mellom batteriene, eller at den skal ikke sense på et batteri som ikke er med i ladingen. Derfor den doble bryteren.

Teksten betyr vel noe sånt som at de tre kablene kan fjernes (remote) på angitte punkter (dotted) hvis bare et batteri benyttes eller alle batteri er som en bank.(Isolation) isolasjon mellom batteriene oppheves eller brukes ikke. Som Lars H sier så tipper jeg også litt så ikke ta dette for god fisk. Ellers enig med Lars. Den bryteren som er tegnet inn rett over dynamo er vel tenningsnøkkel og den runde ringen er vel ladelampe.

Link to post

Det var ikke så lett å bli helt klok på dette, men for meg så ser det som om "remote isolation" er en måte å koble minus lederen vekk fra batteriet(banken) med en ekstern bryter om det finnes flere batteribanker.

For å gjøre dette ser det ut som koblingen merket med S skal forbindes med koblingen øverst til høyre. På din dynamo er det ingen forbindelse der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...