Jump to content

Edit History

Brigg

Brigg

Better safe than sorry. Stakk innom Hydroskand og kjøpte nye pakninger, 25 kroner ekstra kostnad kan jeg leve med. De kalller forresten disse for BS pakninger.

 

Nå er sylinderen montert og luftet. Å lufte et slikt styresystem kan være en utfordring når man er alene og ikke har tilgang til utstyret som proffene benytter til slikt. Jeg valgte å vri styresylinderen slik at koblingene vendte oppover, se bilde. Jeg satte en kort skrutrekker mot akterspeilet for å holde pumpen i denne posisjonen. Normalt peker koblingene vannrett bakover mot akterspeilet. Så åpnet jeg nødventilen slik at oljen kunne strømme fritt forbi sylinderene når jeg dreide på rattet. Tanken var da at oljen skulle renne ned i sylinderen samtidig som luften steg opp i slangene.

 

IMG_1475.JPG.8ca7af20afb3f9ebc63f280cfc10edc8.JPG

 

Så fylte jeg opp rattpumpen oppe på flybridge med olje og roterte rattet mot babord. Jeg fortsatte å rotere rattet mot babord samtidig som jeg passet på å etterfylle med olje etterhvert som nivået i rattpuma minket. Da kom etterhvert luften i systemet i retur opp til rattpumpa gjennom styrbord slange, og det hørtes tydelig surkling etterhvert som luften kom opp. Jeg måtte dreie lenge før all luft var ute av systemet, men denne metoden sparte meg masse klatring opp og ned mellom motorrom og flybridge som hadde vært nødvendig om jeg skulle ha luftet på tradisjonell måte ved hjelp av lufteskruene på sylinderen.

 

Så da er sylinderen tett igjen og båten klar til bruk.

Brigg

Brigg

Better safe than sorry. Stakk innom Hydroskand og kjøpte nye pakninger, 25 kroner ekstra kostnad kan jeg leve med. De kalller forresten disse for BS pakninger.

 

Nå er sylinderen montert og luftet. Å lufte et slikt styresystem kan være en utfordring når man er alene og ikke har tilgang til utstyret som proffene benytter til slikt. Jeg valgte å vri styresylinderen slik at koblingene vendte oppover, se bilde. Jeg satte en kort skrutrekker mot akterspeilet for å holde pumpen i denne posisjonen. Normalt peker koblingene vannrett bakover mot akterspeilet. Så åpnet jeg nødventilen slik at oljen kunne strømme fritt forbi sylinderene når jeg dreide på rattet. Tanken var da at oljen skulle renne ned i sylinderen samtidig som luften steg opp i slangene.

 

 

 

Så fylte jeg opp rattpumpen oppe på flybridge med olje og roterte rattet mot babord. Jeg fortsatte å rotere rattet mot babord samtidig som jeg passet på å etterfylle med olje etterhvert som nivået i rattpuma minket. Da kom etterhvert luften i systemet i retur opp til rattpumpa gjennom styrbord slange, og det hørtes tydelig surkling etterhvert som luften kom opp. Jeg måtte dreie lenge før all luft var ute av systemet, men denne metoden sparte meg masse klatring opp og ned mellom motorrom og flybridge som hadde vært nødvendig om jeg skulle ha luftet på tradisjonell måte ved hjelp av lufteskruene på sylinderen.



×
×
  • Create New...