dieselfan Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 (edited) Reguleringsplanen for området familien har hytte gir naboen rett til en "småbåtplass". Hverken Kommunen eller Fylkeskommunen (Aust-Agder) kan ikke fortelle meg hvor stor en småbåtplass er, eller hvor stor en småbåt er. Er det noen som kan hjelpe meg og mene noe om dette ? Noen som har eksempler fra sitt distrikt eller kjenner lov-praksis på dette feltet ? Kanskje noen har noe nedfelt i kommunale vedtekter ? Noen som har noe om dette temaet nevnt i båthavnas vedtekter ? Edited June 19, 2017 by dieselfan (see edit history) Link to post
Shore Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Det kommer vel av øynene som ser. For meg er en småbåt en robåt på rundt 16 fot. For Røkkis er det kanskje en på 60 fot? Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Goodspeed Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 (edited) Fra loven småbåter/fritidsbåter ("Småbåtloven") opereres det med følgende definisjoner (utklipp); "I loven her menes med: 1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter; 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet." Edited June 19, 2017 by Goodspeed (see edit history) Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
pacuare Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Har hatt samme problemstilling på hytta. I havna har det endret seg fra robåt eller vindskjermsmåt med maks 30hk til skjærgårdsjeep på 22 fot med 150hk som "vanlig". Jeg vil si at DC på 24 fot er over kanten i forhold til småbåt i dag. Argumentet jeg ville brukt som nabo er hva som er en småbåt i en vanlig havn i dag. Har ikke vært noen formell endringer av regler i havna, bare endring av praksis. Link to post
Mort1 Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jeg tenker at småbåt er under 20 fot. Det må vel også hensyntaes når denne avtalen var inngått. Var avtalen inngått i F.eks 1950 var tanken sannsynligvis robåt på 14-16 fot. Er avtalen av nyere dato er det kanskje en utbygger som kan si noe om intensjonene med avtalen. Det er jo et par jusskyndige innpå her av og til, kanskje de kjenner til noe? Link to post
Chiefengineer Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jeg vil si alt under 15 meter. Det er også iht. bl.a. småbåtregisteret som er et frivillig register. Passerer båten 15 meter kan den ikke lengre registreres her, da går den over til registreringspliktig farkost og skal inn i NOR uansett om det er en fritidsbåt. Link to post
dieselfan Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Tusen takk for gode svar. Mort1 - Reguleringsplanen er fra 2009 og sier ingenting om båtlengde eller bredde. Argumentet for at nabo skal ha småbåtrett på min eiendom var å samle brygger for å bygge ut mindre i strandsonen. Holder til på en øy og min forståelse var at man skulle ha en småbåt for å kunne komme seg over sundet... øya har ikke forbindelse med fastland. Dersom mine naboer utnytter 15meter referansen til det fulle (kommunen har gitt meg tillatelse til maks 10 løpemeter brygge minus utriggere) så legger naboene en 15x5meter båt hver på brygga og vipps... så er det 0 meter igjen til grunneier og den som har betalt for reguleringsplan og brygga... Høres ut som om jeg bør planlegge å ha "Baluba" på svai, men det kommer vel naboene til å protestere på... Link to post
Mort1 Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Hvis intensjonen er en småbåt for å komme til og fra landstedet, må det jo være landstedsbåt som er tenkt brukt, de var før ihvertfall, åpne båter under 20 fot, yacht på 50 fot bør jo da falle ut...... Størstedelen av flytebryggen bør være til din disposisjon... Tar som en selvfølge at de/den som har småbåtplassrett skal være med å betale for dette anlegget? Siden du spør, er det konflikt på gang? Eller bare føre var? Vegrett og båtfesterett er det mye støy rundt over alt synest jeg, så det må være noen jurister med god kompetanse på dette å få tak i? Link to post
Biff22 Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Er det to naboer og deg, så er det vel bare å lage 3 like båt plasser på til sammen, 10m då? Då kan ingen klage om alle har like stor plass. Link to post
Chiefengineer Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jeg tror fort dette kan bli en "het potet" om det ikke settes noen klarere definisjoner enn "småbåt" siden dette begrepet faktisk i mange tilfeller omtales som det som ligger under registreringspliktig (og sertifikatpliktig) fartøy. Altså alt under 15 meter. Jeg ville ikke tatt risikoen uten en klarere definisjon da dette fort kan bli preget av veldig mye synsing der ingen har noe handfast å gå etter. Og du kan risikere å bli taperen. Link to post
Mouche Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jeg tenker umiddelbart på at det da er snakk om båter opp til rundt 18-20 fot og som eksempelvis er trailbare. Det betyr vel en bredde på snaue 2,5 meter. Å snakke om at alt under 15 meters lengde skal gå i kategorien småbåter blir søkt etter mitt syn. En båt som kan koste opp mot fem, seks eller syv millioner er ingen småbåt. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Shore Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Er det vanskelig å søke omregulering og øke lengden på brygga, hvis dette skulle bli et problem? Det går jo å spørre om å dele utgiftene hvis det er rimelig fornuftige naboer. Hadde naboene noen innsigelser når du satte igang med prosjektet? Hvilke forhold båt/brygge har det vært tidligere? Regner med at de har hatt båt siden det er en øy? Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Chiefengineer Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Mouche skrev 10 minutes ago: Jeg tenker umiddelbart på at det da er snakk om båter opp til rundt 18-20 fot og som eksempelvis er trailbare. Det betyr vel en bredde på snaue 2,5 meter. Å snakke om at alt under 15 meters lengde skal gå i kategorien småbåter blir søkt etter mitt syn. En båt som kan koste opp mot fem, seks eller syv millioner er ingen småbåt. Nei er forsåvidt enig med deg der men poenget er at dette fort kan bli synsing og som Goodspeed er inne på lengre opp så kan fort mer formelle, skrevne definisjoner bli brukt snarere enn tankesett der det passer motparten best om ikke annet er stadfestet. Muligens kan dette løses ved f.eks. å "blokkere" longside tillegging med uteriggere som kun tillater max 2,5 meter bredde etc. om dette er iht. tilretteleggers ønske. Link to post
dieselfan Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 (edited) Tusen takk for vellldig gode og seriøse svar Dette er til stor hjelp for familien Historien: Kjøper en tomt med strandlinje på det åpne marked med utgått byggetillatelse hvor en nabo har oppført en brygge uten å søke eller å ha grunneiers tillatelse. Begge naboene har 2-4 ganger så lang strandlinje som oss. Søker om byggetillatelse og får beskjed av kommunen at den ikke vil bli behandlet med mindre vi bekoster reguleringsplan Planarbeid igangsettes og naboens ulovlige brygge på vår eiendom tas ut av planen Kommunen "eksproprierer" min strandlinje til felles småbåthavn for tre eiendommer (oss i midten) Reguleringsplanen godkjennes uten protester fra de 3 berørte partene Søker om brygge, kommunen krever at den omsøkte brygga reduseres for å kunne godkjennes, kommunen bruker nesten 5 år på å gi tillatelse til en brygge som er beskrevet i reguleringsplanen som en betingelse... Naboen som har anlagt en "ulovlig" brygge ønsker ikke å fjerne denne og vi tar kontakt med kommunen etter å ha forsøkt å komme til enighet i ett år. Etter muntlig kontakt med kommunen blir vi spurt om det vil koste naboene noe å få brygga fjernet, vi svarer; ikke nødvendigvis, kommunen sier at da meddeler dere naboene at dere har tillatelse av kommunen til å fjerne brygga og at arbeidene vil starte om 2 uker dersom det ikke foreligger innsigelser. Vi følger kommunens anbefaliger. Vi tar kostnaden med riving og transport til nærmeste godkjente deponi. Vi begynner å få en rar følelse når det gjelder naboens "følte" eierskap til vår tomt og ber kommunen hjelpe med å klarlegge forholdene i reguleringplanen. Svaret fra kommunen: Vi er grunneiere og naboene har kun bruksrett i form av å kunne fortøye en småbåt i grunneiers bryggeanlegg. Kommunen sier de vil ikke og kan ikke sette grenser for hvor stor båt naboene kan benytte... Vi forsøker å komme til enighet med begge naboene om maksimal båtlengde og bredde, det løses enkelt med naboen på den ene siden men ikke på den andre siden (naboen som oppførte brygge uten tillatelse på vår tomt før vi kjøpte den) Anbud på steinbrygge ble en brutal sak økonomisk... ingen av naboene vil betale og hevder vi plikter å holde naboene med brygge. Laveste anbud var fortsatt mer enn vi kunne tåle så vi satte igang ved hjelp av dyktige venner og en anerkjent entreprenør på arbeidene i bunn for å få en god plattform. . Vi er nå nesten ferdige og angrer på at vi startet før vi hadde noen form for juridisk avklaring. Saken blir ikke enklere av at naboen er 3 familiemedlemmer som har startet familie flere ganger og nå er det ca 45 personer som sokner til den hytta... 13-14 båter fra 13fot og oppover. Vi føler oss maktesløse og aner ikke hva vi kan vente oss... Edited June 19, 2017 by dieselfan (see edit history) Link to post
dieselfan Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Mort1 skrev for 3 timer siden: Størstedelen av flytebryggen bør være til din disposisjon... Tar som en selvfølge at de/den som har småbåtplassrett skal være med å betale for dette anlegget? Siden du spør, er det konflikt på gang? Eller bare føre var? Vegrett og båtfesterett er det mye støy rundt over alt synest jeg, så det må være noen jurister med god kompetanse på dette å få tak i? Ingen av naboene vil være med å betale. Det er vrient å si at det er en konflikt for vi får ingen klare svar med unntak om andel av betaling. Biff22 skrev for 3 timer siden: Er det to naboer og deg, så er det vel bare å lage 3 like båt plasser på til sammen, 10m då? Då kan ingen klage om alle har like stor plass. Da blir det 2.8m lysåpning til meg og jeg kan da ikke ta familiebåten ned til hytta og det er sakens kjerne for oss. Første saksbehandler sa 2.5m til naboene. Så slutta han som saksbehandler og vi har det ikke skriftlig... Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Jeg tror fort dette kan bli en "het potet" om det ikke settes noen klarere definisjoner enn "småbåt" siden dette begrepet faktisk i mange tilfeller omtales som det som ligger under registreringspliktig (og sertifikatpliktig) fartøy. Altså alt under 15 meter. Jeg ville ikke tatt risikoen uten en klarere definisjon da dette fort kan bli preget av veldig mye synsing der ingen har noe handfast å gå etter. Og du kan risikere å bli taperen. Du treffer 100%. Avmaktsfølelsen er drepende. Det å ha spart penger i 20 år for å ha fint sted å dra til er nå veldig redusert. Med utfallet av enkelte "båt-salg-tvistemål" i Bergensområdet i tankene føler vi oss allerede som tapere.. Mouche skrev for 3 timer siden: Jeg tenker umiddelbart på at det da er snakk om båter opp til rundt 18-20 fot og som eksempelvis er trailbare. Det betyr vel en bredde på snaue 2,5 meter. Å snakke om at alt under 15 meters lengde skal gå i kategorien småbåter blir søkt etter mitt syn. En båt som kan koste opp mot fem, seks eller syv millioner er ingen småbåt. Takk Mouche, om du hadde meglet i denne saken så hadde jeg sagt: 2.5m lysåpning til naboene og jeg hadde dekket deres andel av kostnad til brygga. Shore skrev for 3 timer siden: Er det vanskelig å søke omregulering og øke lengden på brygga, hvis dette skulle bli et problem? Det går jo å spørre om å dele utgiftene hvis det er rimelig fornuftige naboer. Hadde naboene noen innsigelser når du satte igang med prosjektet? Hvilke forhold båt/brygge har det vært tidligere? Regner med at de har hatt båt siden det er en øy? Gode poenger Shore!! - Omregulering er tilnærmet umulig i følge kommunen. - Begge naboene har "høflig" avslått å dele noen som helst utgifter. - Ingen innsigelser til reguleringsplan eller bryggeprosjekt med untak av uttalelse om at de ønsket "longside" plass... - Når vi kjøpte tomta var den største båten vi hadde sett der en 20 fot åpen sjekte og mest brukt var en 14fot med 10hk påhenger Chiefengineer skrev for 3 timer siden: ...poenget er at dette fort kan bli synsing og som Goodspeed er inne på lengre opp så kan fort mer formelle, skrevne definisjoner bli brukt snarere enn tankesett der det passer motparten best om ikke annet er stadfestet. Muligens kan dette løses ved f.eks. å "blokkere" longside tillegging med uteriggere som kun tillater max 2,5 meter bredde etc. om dette er iht. tilretteleggers ønske. Vi har et bestemt inntrykk av at det kun er oss av partene som ønsker en skriftlig avtale... Vi ønsker ikke å fortrenge men vi opplever det som rimelig at når vi ønsker regler for en brygge som vi eier og betaler for bør det respekteres. Link to post
Ask Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Hei Når det er tvil om omfanget av rettar på andre sin eigedom er løysinga ei tolking av stiftingsgrunnlaget. Dvs. alt som gjev naboeigedommane rettar på din eigedom. Dersom naboeigedommane ikkje hadde rett til å fortøya, eller ha brygga på din eigedom før reguleringsplanen er eg sterkt tvilsam til om ein reguleringsplan kan gje dei rett til bryggeplass utan at dei betalar sin del av utgiftene. Dette er privatrettslege tilhøve, og ein kommune kan vanskeleg pålegga deg å kosta brygga for naboane. Slik du fremstiller saka, oppfattar eg det slik at du har vore rimeleg og tolmodig. Mange andre hadde nekta naboane tilgang inntil dei betalte. I ei sak eg kjenner til stilte kommunen vilkår om felles septiktank, for frådeling av to tomter. Det var sjølvsagt ikkje det same som om at ein av tomteiegarane skulle betala heile septikanlegget. Når det er ein maks storleik på anlegget, og det skal dekka tre grunneigarar sitt behov meiner eg at kvar av naboane i alle høve ikkje kan ha rett til større plass enn 1/3 av brygga. Småbåtlova sin definisjon kan såleis neppe vera avgjerande. Mitt råd er å få ein advokat til å vurdera saka grundigt, før du tek nokre skritt mot naboane. Ikkje minst er det viktig å vera klar over at nabokonfliktar vera svært øydeleggande for kosen ved hyttelivet. Lykke til. Ask Link to post
dieselfan Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Tusen takk for at du deler klarsynet ditt, Ask. Helt nøytralt klarer jeg neppe å legge dette fram men skal ikke være faktafeil. Vi er ikke hvite engler men har forskt å trå varsom inn i et nytt miljø. Det tror jeg vi gjorde feil i. Vi skulle presentert oss som de nye eierne og lagt fram vårt syn og deretter tatt saken til forliksrådet som en start. Link to post
dieselfan Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Noen som har eksempler på sammenhenger hvor "småbåt" eller "småbåtplass" er brukt ? Link to post
Mouche Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Søk på test av småbåter og du finner eksempelvis denne; http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/ti-supre-smaabaater/a/591918/ http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article698321.ece Tror nok at de båtene som her er testet vil falle inn under hva folk felst oppfatter å være en småbåt. En Princess på 49 fot tviler jeg på folkfelst vil oppfatte som en småbåt, men som en yacht! https://www.princess.co.uk/boat/princess-49/?infinity=ict2~net~gaw~ar~198234517562~kw~princess 49 price~mt~e~cmp~Brand - New - Exact~ag~Brand - New - Princess 49 - Exact&gclid=CPbn1oaszNQCFeQp0wodGEgFBA Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Kommunen ville ikke gi tillatelse til mer enn 7.5 meter brygge i starten. (Det vil si 2.5 meter til hver minus utriggere) Naboene ville ikke medvirke til prosessen med å søke om bredere brygge, ei heller samtykke skriftlig og særlig ikke bidra økonomisk. Når jeg til slutt klarer å få godkjent 10m brygge helt uten noen form for hjelp, er det da helt på snørra at jeg føler meg berettiga til å disponere utvidelsen ? Link to post
TorgeirH Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Jeg håper at subjektiviteten din påvirker fremstillingen din, hvis ikke er du en av de mest tolerante menneskene jeg har hørt om. Du skriver at: Anbud på steinbrygge ble en brutal sak økonomisk... ingen av naboene vil betale og hevder vi plikter å holde naboene med brygge. Er dette virkelig noe som er\kan være forankret i noen som helst lov\rett\whatever? Og da mener jeg ikke bare i ditt tilfelle, men generelt? Tilgang til båtfester og slikt har jeg hørt om kan være hjemlet i tinglyste dokumenter (dere får ha tilgitt mangelen på korrekt terminologi, jeg er kun menigmann på feltet) men at dere faktisk plikter å holde naboene med brygge og det gratis? Jeg kjenner jeg selv hadde slitt med å holde meg saklig i dialog med en person som krever dette. Hvis du får godkjent 10m brygge, og må betale alt selv da mener jeg at du bør ha rett på det overskytende utover "småbåtene" til naboen. Og da skal de jaggu meg være takknemmelige, snakk om å komme til duk og dekket bord. Link to post
Ask Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Hei Utan å kjenna saka utover det som står i denne tråden vil eg tru at kommunen stilte krav om felles bryggeanlegg, som vilkår for dispensasjon frå byggeforbodet i fjøra. Dvs. at naboane dine ikkje fekk bygga brygga på sine eigedommar. I så fall fordrar gjennomføring av vedtaket (bygging av bryggeanlegget) at du tilbyr naboane bryggeplassar, og blir samde med dei reint privatrettsleg. Dersom naboane ikkje hadde nokon rettar frå før, på din eigedom, meiner eg at dei sjølvsagt må betala sin del av bryggeanlegget. Ei rimeleg fordeling er at dei betalar ein halvdel kvar, og du som stiller med grunn. At ein av dei har bygd ei ulovleg brygga på staden tidlegare endrar ikkje på dette. At brygga eventuelt er bygd utan dåverande eigar sitt samtykke/kjennskap, endrar ikkje på dette. Dersom naboane hadde ein byggerett på førehand, meiner eg at dei bør betala sin del uansett. Dette med mindre dei ikkje ønskjer brygga på staden. Saka har nok fleire sider, som dei fleste andre saker, men slik faktum er lagt fram meiner eg at du har ein god sak. Dette med tanke på betaling for bryggeanlegget. Som nemt ville eg fått ein advokat til å vurdera saka, før eg diskuterte saka med naboane. (Mest truleg har du rettshjelp med i forsikringa av eigedommen.) Ask Link to post
dieselfan Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Takk TorgeirH for rett fra levra tale. Om det bare hadde vært en nabo.. hos den ene naboen er det ca 20 i den indre sirkelen som kommer med sine yttringer... eks-eks sigermødre synes for øyeblikket å ta kaka i form av trussler om dagbøter dersom hennes brygge ikke snart ble ferdig... Bare for å presisere; ingen av naboene har noe som helst tinglyst rett på min eiendom Hver eneste yttring er verdifull for oss så dundre på folkens Link to post
dieselfan Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Takk igjen Ask, det går nok mot at jeg følger ditt råd og bruker en advokat. (så ikke innlegget ditt før jeg posta) Sjefa sjekker rettshjelp forsikring i våre poliser nå.. Framstillingen din stemmer 100% med det jeg kan lese i reguleringsplan og i behandlingen av byggesak etter TEK07 (ikke TEK10) Kommunen har til min fordel hvert klar på at jeg er grunneier og at vi ikke har lik rett i brygga. Naboene skal kun ha "rett til småbåtplass" i bryggeanlegget. Kommunen har spesifisert i svar til meg at brygga er å se på som privat eiendom og at generelt opphold, bading og soling ikke ligger i denne retten til småbåtplass. Noen som kan kommentere det? Link to post
hanAre Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Du må nok kontakte advokat og få hjelp med det jurdiske og eventuell avtale med naboene. Men mitt inntrykk og tolking er at du får lov å bygge så lenge det er minst en tilgjengelig småbåtplass til hver av naboene. I og med naboene ikke har noe som helst tinglyst på din tomt og bryggen er din private eiendom så kan du igrunn faktisk kreve leie som kan dekke vedlikehold, forsikring osv. at naboene har rett på plass betyr ikke at de har rett på gratis plass, ei heller at de bestemmer størrelsen på plassene de har rett på. Er veldig sikker på at kommunen blir fornøyd om du bygger plass med cc250 til naboene, om naboene nekter betale leie eventuelt engangssum og ikke får bruke plassen grunnet det blander ikke kommunen seg opp i. Link to post
Recommended Posts