StorStas
En av utfordringene ved å blande bly/syre og AGM, er at de gjerne har forskjellig hvilespenning når fulladet. Som eksempel har mine AGM en hvilespenning på 13.1-13.2V. Et typisk bly/syre batteri har en hvilespenning på 12.7-12.8V. Når alle batteriene er fullt oppladet vil AGM batteriet etterhvert begynne å fungere som en "floatlader" mot bly/syre batteriet. Det fører til at AGM batteriet tappes for noe energi, slik at det sjelden eller aldri er fullt oppladet. Det igjen, gjør at AGM batteriet over tid vil miste noe av kapasiteten sin.
For mine AGM batterier så har de mistet et sted mellom 15% og 20% av energien sin når de de er tappet ned til en hvilespenning på 12.7V, og hvis ikke batteriet da lades opp igjen så vil den kapasiteten etter hvert forsvinne pga. sulfatering. Effekten av dette i praksis, varierer med hvor lenge det går mellom hver opplading, størrelsesforholdet mellom bly/syre og AGM, forskjellen i hvilespenning, batterienes generelle tilstand m.m.
Ligger man f.eks. alltid på landstrømslading i hjemmehavna så kan man få det til å fungere, forutsatt at man finner ladespenninger som passer begge batteritypene. Men det høres ut som unødig "risikofylt" i mine ører, å blande de to batteritypene.