Jump to content

Edit History

X10an

X10an

StorStas skrev 16 minutes ago:

En av utfordringene ved å blande bly/syre og AGM, er at de gjerne har forskjellig hvilespenning.

(...)

Men det høres ut som unødig "risikofylt" i mine ører, å blande de to batteritypene.

Her har du selvfølgelig helt rett. Det er denne "forståelsen" jeg har savnet i innlegg av andre.

Som du sier så er det fullt mulig å få dette til å fungere helt fint på en båt med fast landstrømlading. Det vil selvfølgelig ta en god del tid før blybatterier tapper ned AGM batterier til et skadelig nivå når de ikke er under langtidslading, med det er på det rene at dette skjer sakte men sikkert. For å være på den sikre siden så unngår man derfor å blande disse, samtidig som jeg fremdeles står inne for at dette i realiteten er "rimelig uproblematisk".

X10an

X10an

StorStas skrev 2 minutes ago:

En av utfordringene ved å blande bly/syre og AGM, er at de gjerne har forskjellig hvilespenning.

(...)

Men det høres ut som unødig "risikofylt" i mine ører, å blande de to batteritypene.

Her har du selvfølgelig helt rett. Det er denne "forståelsen" jeg har savnet i innlegg av andre.

Som du sier så er det fullt mulig å få dette til å fungere helt fint på en båt med fast landstrømlading. Det vil selvfølgelig ta en god del tid før blybatterier tapper ned AGM batterier til et skadelig nivå når de ikke er under langtidslading, med det er på det rene at dette skjer sakte men sikkert. For å være på den sikre siden så unngår man derfor å blande disse, samtidig som jeg fremdeles står inne for at dette i realiteten er "relativt uproblematisk".

• Create New...