Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev for 2 timer siden:

Mulig at det er åpenbart for deg hvordan dette kobles, men jeg er fremdeles nysgjerrig på hvordan trådstarter og andre vil koble dette i praksis, det er derfor jeg etterlyser en skisse/skjema som viser dette. Jeg for min del har bare batterier bak, men har også vurdert å sette et framme ved trusteren. Jeg har imidlertid ikke sett for meg en god løsning på koblingen så langt. Løsninger mottas med takk!

@Komodo, har tenkt litt på det der etter forrige gang det var nevnt i en annen tråd. Det står klart for meg at et eventuelt batteri framme i baugen vil være helt avhengig av en egen ladekilde. Delvis for at det for min del blir blir AGM i baugen og resten av båten bly/syre, men også på grunn av lange strekk og spenningstap. Jeg har akkurat innstallert en Victron Mosfet med 3 utganger. I dag trenger jeg bare 2 men hvem vet hva framtiden bringer :) Tanken min da er å koble kabel fram til baugen på egen utgang på mosfet og plassere lader framme ved batteriet. Så kommer det an på hvor mye ladestrøm du ønsker. Sterling har jo flere B2B ladere som jeg synes er fine. Her er det både batteri og tempsensor, men da har du også mulighet til å lade med en annen karestirikk. Har du samme karestirikk framme som bak, så kan du klare deg med den lille laderen til Sterling. Tror den var 4A. Da klarer du deg med 2,5mm2. Men jeg som allerede har 75mm2 fram til baugen, så tror jeg at jeg hopper i det med den store laderen med en gang og bare kobler pluss kabel direkte på Mosfet. Da kan jeg bruke AGM fullt ut med høy ladestrøm. Fordelen med dette også er at du kan koble landstrømlader også på utgangene på Mosfet. Litt usikker på hva de utvikler av varme, men det må jeg se på før jeg bestemmer meg. Fordelen med dette, så langt jeg ser det, er at når det er satt opp og sjekket så lever det sitt eget liv helt uanfektet av resten av båten. 

Dette er foreløpig mine tenker...

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev for 2 timer siden:

Mulig at det er åpenbart for deg hvordan dette kobles, men jeg er fremdeles nysgjerrig på hvordan trådstarter og andre vil koble dette i praksis, det er derfor jeg etterlyser en skisse/skjema som viser dette. Jeg for min del har bare batterier bak, men har også vurdert å sette et framme ved trusteren. Jeg har imidlertid ikke sett for meg en god løsning på koblingen så langt. Løsninger mottas med takk!

@Komodo, har tenkt litt på det der etter forrige gang det var nevnt i en annen tråd. Det står klart for meg at et eventuelt batteri framme i baugen vil være helt avhengig av en egen ladekilde. Delvis for at det for min del blir blir AGM i baugen og resten av båten bly/syre, men også på grunn av lange strekk og spenningstap. Jeg har akkurat innstallert en Victron Mosfet med 3 utganger. I dag trenger jeg bare 2 men hvem vet hva framtiden bringer :) Tanken min da er å koble kabel fram til baugen på egen utgang på mosfet og plassere lader framme ved batteriet. Så kommer det an på hvor mye ladestrøm du ønsker. Sterling har jo flere B2B ladere som jeg synes er fine. Her er det både batteri og tempsensor, men da har du også mulighet til å lade med en annen karestirikk. Har du samme karestirikk framme som bak, så kan du klare deg med den lille laderen til Sterling. Tror den var 4A. Da klarer du deg med 2,5mm2. Men jeg som allerede har 75mm2 fram til baugen, så tror jeg at jeg hopper i det med den store laderen med en gang og bre kobler pluss kabel direkte på Mosfet. Da kan jeg bruke AGM fullt ut med høy ladestrøm. Fordelen med dette også er at du kan koble landstrømlader også på utgangene på Mosfet. Litt usikker på hva de utvikler av varme, men det må jeg se på før jeg bestemmer meg. Fordelen med dette, så langt jeg ser det, er at når det er satt opp og sjekket så lever det sitt eget liv helt uanfektet av resten av båten. 

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev for 1 time siden:

@Komodo, har tenkt litt på det der etter forrige gang det var nevnt i en annen tråd. Det står klart for meg at et eventuelt batteri framme i baugen vil være helt avhengig av en egen ladekilde. Delvis for at det for min del blir blir AGM i baugen og resten av båten bly/syre, men også på grunn av lange strekk og spenningstap. Jeg har akkurat innstallert en Victron Mosfet med 3 utganger. I dag trenger jeg bare 2 men hvem vet hva framtiden bringer :) Tanken min da er å koble kabel fram til baugen på egen utgang på mosfet og plassere lader framme ved batteriet. Så kommer det an på hvor mye ladestrøm du ønsker. Sterling har jo flere B2B ladere som jeg synes er fine. Her er det både batteri og tempsensor, men da har du også mulighet til å lade med en annen karestirikk. Har du samme karestirikk framme som bak, så kan du klare deg med den lille laderen til Sterling. Tror den var 4A. Da klarer du deg med 2,5mm2. Men som jeg som allerede har 75mm2 fram til baugen, så tror jeg at jeg hopper i det med den store laderen med en gang og bre kobler pluss kabel direkte på Mosfet. Da kan jeg bruke AGM fullt ut med høy ladestrøm. Fordelen med dette også er at du kan koble landstrømlader også på utgangene på Mosfet. Litt usikker på hva de utvikler av varme, men det må jeg se på før jeg bestemmer meg. Fordelen med dette, så langt jeg ser det, er at når det er satt opp og sjekket så lever det sitt eget liv helt uanfektet av resten av båten. 

• Create New...