Jump to content

seile i ustabil vind

Karanda

Recommended Posts

da har det blitt noen få uker med seiling i Trondheimsfjorden, og jo mer jeg seiler, jo mer vet jeg at jeg ikke kan........Gennoa 2,el 3, kanskje  stormfokk, reve storseilet ? med kuling i ryggen, seile med bare gennoa, eller storseil ?

formiddagen starten med sol, og knapt nok flau bris, helt til jeg runder Flakk hvor vinden legger seg på 7-8 m/sek, og bølgene kommer fort fra SV- og med 1-1,5 m bølger vindkast opp mot 12 m/s, for plutselig å dabbe av til 3 m/s. For så å komme med 0-12 m/s , og for å spisse sommeren satte det inn med haglebyger.

Så nå venter jeg bare på å få fasiten på seiling i ustabil vind.

Guest Avmønstret#

Vet ikke om det finnes noen fasit forsåvidt. Seiler du kryss så må en jo reve tidligere, slør og lens så kan båten tåle veldig mye vind før du må redusere seilarealet. 

Selv liker jeg best å ha en ca 100, ish fokke som "standardseil". Da blir den ikke veldig hvass i veldig lite vind, men seiler greit i vanlig vind og tåler ganske mye før jeg må reve, eller rulle inn litt på fokka. 

--

Ellers kan du også trimme ut mye trøkk av seila på kryss, og dermed slippe å reve alt for tidlig. Eller, om du har muligheten, falle av og sløre i stedet. 

--

Med kuling i ryggen tar du ned storseilet og seiler for bare fokka så du slipper å være redd for å jibbe, med mindre du har god kontroll på akkurat det. 

Men om du har plass og ikke trenger å jibbe på noe tidspunkt er det gøy å ha full seilføring (fokke og storseil) med kuling i ryggen. Men da gjerne ikke helt platt lens men en rom slør så du får godt trykk i både fokk og storseil. :-)

Har vært noe på Trondheimsfjorden, men topografi som bl.a. finnes ved Flakk skaper lokal konvergens (tror jeg det heter, eller var det konveksjon) av vind og vannmasser. Vinden kan også komme vertikalt ovenfra og ned... For de som er ivrige regattaseilere innaskjærs så ligger det noen youtuber om temaet. Denne typen vind er en viktig faktor å vurdere av navigatøren ved regatta. Enkelt fortalt, når du kommer til Flakk, så kan du få finere/jevnere vind langt ut på fjorden, mens det ved land blir "lokal høytrykk".

Også en ting til, det er mange seilere som kan mye om seil og seilføring, men mange kunne nok med fordel lære noen om vær og vind også :) (meg inkludert).

PS. sikkert noen som kan forklare dette bedre enn meg her...

Redigert av Bigmac
rotehue mitt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...