Guest Thostr Startet 19.Juni.2017 Del på Facebook Startet 19.Juni.2017 (redigert) Teaken i cockpit på min '83-modell Scanmar 33 trenger hjelp. Tykkelsen på teaken er mellom 9 og 10mm hvilket vel er greit nok? Men det er dype furer enkelte steder spesielt ved inngangspartiet (se bilde). Skal nate om alt sammen, men er sterkt i tvil om det er hensiktsmessig å slipe - spesielt her hvor det er dype furer. Målet er først og fremst å preservere det jeg har, så får det estetiske spille andrefiolin. Tenker å rense godt på forhånd (teak-rens, så oksal-syre for å fjerne sorte striper), og så behandle med Höveling Golden Teak Sealer etter fullført nating. Kommentarer, tips & tricks? Redigert 19.Juni.2017 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Vist du allikevel skal bort med natene og legge nye så kan du vel like greit slipe med eksentersliper etter du har natet istedenfor rens ? så får du gjevne fine nater. blir så fint atte? husk primer til natene? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Dersom du allikevel skal bruke syre, så er sliping nesten å foretrekke på den teaken der. Oksalsyre vil bare ta vårveden, mens vinterveden vil bli stående igjen som en slags riller. Ta bort de gamle natene med en fein og natekniv, puss nedi sporene, bruk en ordentlig primer og legg en ordentlig natemasse. Bruk sparkel til å etterstryke, la tørke og puss med eksentersliper. Tung og grisete jobb, men sinnsykt verdt det når du er ferdig! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Guest Thostr Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Er ganske dype riller her fra før, kanskje et par mm dype - dere mener fortsatt at sliping er ok? Har kjøpt Fein natekniv og Sika-produkter (tape, primer, dc290 natemasse) og er klar med rikelige mengder albuefett... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 bare å slipe i vei her er min erfaring. gå på med god eksentersliper og 40 papir. jeg har slipt ned cocpit på en Hr 31 og all teak på en Nimbus 30S. Begge så vel omtrent ut som din teak Legg godt med tyngde på slipemaskinen og la den jobbe. Bruk maske - dette støver noe inni h..... ;-) Proffene bruker små gulvslipemaskiner med 3 rondeller. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Når du må nate om (bildent tyder på det) er sliping (nesten) nødvendig uansett. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Napoli Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Thostr skrev for 3 timer siden: Er ganske dype riller her fra før, kanskje et par mm dype - dere mener fortsatt at sliping er ok? Har kjøpt Fein natekniv og Sika-produkter (tape, primer, dc290 natemasse) og er klar med rikelige mengder albuefett... Slik overflaten er nå vil vann legge seg godt til rette mellom rillene, og ødelegge veden raskere. Dersom du gjør som Bitteliten sier - begynne 40 papir og god tyngde, så jobbe deg opp til 240 papir, så vil flaten bli planere og dermed renner vannet lettere av - og treet holder lenger. Jeg gjorde denne jobben på hele Nimbusen min i fjor, og det er en jobb som tar tid og albuefett. Tapen kan du for øvrig kaste - skal du maskere noe så er det på utsiden av teakplatene, og der lønner det seg å legge et lag med maskeringstape, så et lag med ducktape ;) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Jeg pusset aldri med annet enn 40 papir. På Nimbusen oljet jeg med Golden Teak. På HRen forble den ubehandlet. Teaken var glatt og fin den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Ja, det høres fornuftig ut at rillene vil være selvforsterkende fordi vann blir liggende her. Jeg får ta min nystemte Bosch GEX 150 Pro fatt og se hvor vi havner :-) Slik jeg har forstått det så har natetapen som oppgave å sørge for at natemassen er mest mulig fleksibel til sidene, ved at den hindrer heft i bunnen. Du tenkte kanskje på maskering på sidene av hver nate? Det er kanskje like greit å la GEX'en ta seg av dette etterpå... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Om du skal nate om så nater du først, så sliper du. Men jeg hadde slipt først her og så sett hva behovet for naterepaprasjon er Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Thostr skrev for 2 timer siden: Ja, det høres fornuftig ut at rillene vil være selvforsterkende fordi vann blir liggende her. Jeg får ta min nystemte Bosch GEX 150 Pro fatt og se hvor vi havner :-) Slik jeg har forstått det så har natetapen som oppgave å sørge for at natemassen er mest mulig fleksibel til sidene, ved at den hindrer heft i bunnen. Du tenkte kanskje på maskering på sidene av hver nate? Det er kanskje like greit å la GEX'en ta seg av dette etterpå... Aaaa - natetape ja, ja det blir noe annet. Ja, det er jo en diskusjon på hvorvidt man trenger det på "pynteteak". Det varer nok lenger hvis du bruker tape, men generelt så varer jo en jobb uten tape relativt lenge det og. Var ikke natetape i bunnen på natene på Nimbusen. Bitteliten skrev for 7 timer siden: Jeg pusset aldri med annet enn 40 papir. På Nimbusen oljet jeg med Golden Teak. På HRen forble den ubehandlet. Teaken var glatt og fin den. Jeg syns teaken var altfor grov etter bruk av 40 - og den ble ikke behagelig før jeg var på 240. Men her tenker jeg man føler seg frem til det man selv syns er komfortabelt :) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Da er det sikkert forskjell på teak og teak. Min ble helt glatt og fin med 40 papir på eksentersliper. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 (redigert) Husk bare å la natemassen herde tilstrekkelig lenge(1-2 uker avhengig av temperatur). Fargestoffet som brukes i sort natemasse(carbon black) har en lei tendens til å ville bli med på slipeskiva om masse ikke er 100% herdet og da blir ikke teaken pen. Lag gjerne en test-kloss som du legger i båten og sliper på før du starter på dekket. Da får du kontrollert at massen er godt nok herdet. Redigert 21.Juni.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Thostr Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 (redigert) Takk for nyttige innspill. Skal legge ut bilder her når jeg er i gang. Redigert 21.Juni.2017 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Bitteliten skrev for 20 timer siden: Om du skal nate om så nater du først, så sliper du. Men jeg hadde slipt først her og så sett hva behovet for naterepaprasjon er Fungerer det å slipe natemassem også? Blir den ikke seig og setter seg i papiret? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Går fint og slipe nater? syns 40 papir ble litt grovt og laget sirkler i teaka så brukte 120papir? kanskje ta grovsliping med 40 eller 80 så avslutte med 120 eller 240. Det ser du fort ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Jeg skar ned nater som stakk mye opp med skarp og fleksibel kniv før sliping Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 VannTro skrev for 12 timer siden: Husk bare å la natemassen herde tilstrekkelig lenge(1-2 uker avhengig av temperatur). Fargestoffet som brukes i sort natemasse(carbon black) har en lei tendens til å ville bli med på slipeskiva om masse ikke er 100% herdet og da blir ikke teaken pen. Lag gjerne en test-kloss som du legger i båten og sliper på før du starter på dekket. Da får du kontrollert at massen er godt nok herdet. Her har jeg forskjellig erfaring med de tre natemassene jeg har prøvd. Jeg leste vel aldri så nøye på dette med herdetid :) Casco Marin og Teknikk samt Sika brukte lang tid på å tørke, jeg måtte vel vente tre eller fire dager på begge deler - men har det beste resultatet idag. Tec7 Marine Deck Caulck tørket veldig fort og kunne slipes allerede dagen etter, men føles hardere enn de to andre idag. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
VannTro Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Da tror jeg forhold som luft- og trefuktighet samt temperatur har vært veldig forskjellig. Det høres heller ikke ut som helt trolig når du har slipt etter 1 døgn. Slike produkter herder med maks 3mm /24t....etter første døgn går herdetiden opp pr. døgn da fuktigheten skal trenge gjennom masse som alt er herdet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Horst Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Jeg har nettopp fullført rehabiliteringen av teakdekket på min Sweden Yachts 340. Min fremgangsmåte var kort fortalt: 1. Fjerne nater med tapetkniv og fein natekniv 2. Pusse jevnt med 40 papir 3. Frese nye natespor og skjære detaljer med fein verktøy eller stemjern. 4. Kontrollere nøye at alle nater var rene og fine, evt slipe og rense ytterligere. 5. Nate med Sealine 100 som kan bestilles fra HRparts eller fogsaljarne.se, fulgte anvisningene til Hallberg Rassy, dvs ingen kjemikalier eller natetape. 6. Slipe vekk overskuddet med 40, 60 og evt avslutte med 80 papir 7. Behandle med Boracol. Sikkert mange fremgangsmåter på dette, men det var min metode som har fingert bra. Det ligger en fin videoserie på YouTube hvis du søker på "yachts Orla". Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 22.Juni.2017 Del på Facebook Svart 22.Juni.2017 VannTro skrev for 13 timer siden: Da tror jeg forhold som luft- og trefuktighet samt temperatur har vært veldig forskjellig. Det høres heller ikke ut som helt trolig når du har slipt etter 1 døgn. Slike produkter herder med maks 3mm /24t....etter første døgn går herdetiden opp pr. døgn da fuktigheten skal trenge gjennom masse som alt er herdet. Mulig at trefuktigheten har vært forskjellig, men alle andre parametre skal ha vært de samme. Jeg la alle tre samme dag, men på forskjellige dekksplater. Det stemmer nok at jeg slipte Tec7 1 døgn etter at jeg la den - så den herder tydeligvis raskere enn de to andre. Men jeg slipte heller ikke mer enn maks 1-1,5 millimeter av den platen som Tec7 ligger på. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
VannTro Svart 22.Juni.2017 Del på Facebook Svart 22.Juni.2017 Tja, jeg ville uansett ikke slipt en sort masse før etter minimum en uke. Jeg ser den skal herde 2,5mm. første 24 timer og 4mm. i løpet av 48 timer i henhold til teknisk datablad. Om man ikke primer nyttiggjør den seg av trefuktigheten, primer man vil den fuktigheten ikke kunne nyttes av massen i herde-prosessen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Thostr Svart 22.Juni.2017 Del på Facebook Svart 22.Juni.2017 Jeg stusset også litt på det med å vente minst en uke med sliping, og minst 4 uker med å etterbehandle (for Sikaflex 290dc). Ser jo litt stygt ut, men så lenge man kan bruke flatene noenlunde normalt etter en dag eller to så ser jeg ikke noe problem med å 'ofre litt for skjønnheten'. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.