Jump to content

Engbo ankervinsj, anker faller ikke

Ole-H94

Recommended Posts

I båten jeg får låne av svigerfar befinner det seg nå en Engbo ankervinsj av uviss modelltype. Problemet er det at ankeret faller ikke når fritt fall innkobles. Jeg har tatt noen bilder og jeg prøvde i den forbindelse å bevege armen som presser på ankertauet, og den beveger seg ikke lett. Det virker som om den er litt skeiv, samt at den trenger en god runde meg smørning. En annen ting jeg la merke til var at den metall delen mellom trekkskivene gnisser på de.  og hvilket metall fungerer på endestopper ? 

Jeg har ikke så mye peiling på "ankervinsjens" virkemåte og vil derfor forhøre meg med dere  båtvante folk om  dette kan være faktorene som gjør at fritt fall ikke fungerer som det skal ? 

IMG_1371.jpg

IMG_1369.jpg

IMG_1372.jpg

Messingtråd får du kjøpt på Jernia eller andre byggvarebutikker. Har akkurat byttet på min egen 

ankerline, og det fungerte helt fint. På min ankerline er det to steder med messingtråd. 

Hensikten er først å varsle om å gå over i sakte modus opp, og deretter neste varsel er for å stoppe

på rett sted i rulla.

Tok og en service på selve vinsjen, etter å hatt samme problem, nemlig at den ikke detter ut på frifall.

Gikk over så mange bevegelige steder som mulig med litt smørespray, funket fint som bare det.

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...