Ole-H94 Startet 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2017 I båten jeg får låne av svigerfar befinner det seg nå en Engbo ankervinsj av uviss modelltype. Problemet er det at ankeret faller ikke når fritt fall innkobles. Jeg har tatt noen bilder og jeg prøvde i den forbindelse å bevege armen som presser på ankertauet, og den beveger seg ikke lett. Det virker som om den er litt skeiv, samt at den trenger en god runde meg smørning. En annen ting jeg la merke til var at den metall delen mellom trekkskivene gnisser på de. og hvilket metall fungerer på endestopper ? Jeg har ikke så mye peiling på "ankervinsjens" virkemåte og vil derfor forhøre meg med dere båtvante folk om dette kan være faktorene som gjør at fritt fall ikke fungerer som det skal ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Det er flere tråder om Engbo Vinsj. en magnetisk messing-tråd Jan har Ring JAN, Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - Her får du de beste råd og rep av Engbovinsj. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
R_Arendal Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Ser ut som om tauet ligger feil og har kilt seg mellom motor og rulle. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Messingtråd får du kjøpt på Jernia eller andre byggvarebutikker. Har akkurat byttet på min egen ankerline, og det fungerte helt fint. På min ankerline er det to steder med messingtråd. Hensikten er først å varsle om å gå over i sakte modus opp, og deretter neste varsel er for å stoppe på rett sted i rulla. Tok og en service på selve vinsjen, etter å hatt samme problem, nemlig at den ikke detter ut på frifall. Gikk over så mange bevegelige steder som mulig med litt smørespray, funket fint som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Kan man bruke kobbertråd i stedet for messing? Kobbertråd finnes jo overalt i gamle ledninger. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Olevine Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Jeg vil tro kobbertråd går like godt. Jeg brukte ståltråd som en nødløsning til jeg fikk tak i messingtråd, og den virket like godt. Jeg regner med at sensoren er en metalldetektor, og da kan det ene virke like godt som det andre. Sitér dette innlegget Link to post
zony84 Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 er 2 fettnippler inne under dekselet, det hjelper endel å smøre opp disse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.