BØstrøm Startet 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2017 Hos meg har det kommet saltvann inn i sylinderene(2 av3), og vann har trengt sakte ned i bunnpannen i løpet av vinteren. Dette er på hjelpemotoren, og opplegget er som følger: badeplattformen akter er båret av to syrefaste rør, hvor eksos og vann kommer ut rett over vannlinjen. Noen ganger under, under fart. Disse rørene peker rett bakover. Det ene eksosrøret er hovedmotor, mens det andre er for hjelpemotoren. Rørene er sveiset fast i skroget, og på innsiden er det koplet eksosslanger, som følger skroget med fall mot maskinrommet, i lengde ca 2,5 meter. Ingen kuleventil på innsiden av skroget?! Etter dette føres slangene opp litt over havnivå ved landligge, går ned i en tank som blander eksos og vann, som ligger lavt i båten, og deretter koplet på der eksosen kommer fra motorene. Hjelpemotoren sitter høyere enn hovedmotoren. Hjelpemotoren jeg har fått problemer med, har en kuleventil på toppen av svanehalsen, men jeg har aldri brukt denne(mulig derfor jeg har fått vann i bunnpanna). Hovedmotoren har ingen stengekran, hverken overbordventil, eller på topp svanehals, eller annet sted? spørsmål. Kan det være riktig at det ikke finnes overbordventil der rørene går gjennom skroget? Videre, kan saltvann, ved utfordrende vær, presses over svanehalser, gjennom boksene/pottene som blander eksos og vann, og inn i motoren. Isåfall, hvorfor har dette bare skjedd med hjelpemotor, som sitter høyere enn hovedmotor? Jeg har lyst til å etablere overbordventiler rett på eksosrørene der de går gjennom skroget. Videre etablere svanehalser her, da de ved en slik løsning kan gå opp under dekk på eksosanleggets høyeste punkt, og stengeventilene bare bør stenges ved ekstremvær. Tenker jeg rett. Kan et velrennomert verft(Motiva Yachts) ha laget en så dårlig løsning som jeg tror? Hvorfor fungerer det isåfall i 25 år, for flere eiere, og jeg får problemer etter ett par år? Er det bare jeg som synes det er gøy å seile i 20 m/s? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Jeg ville tro at Motiva har laget en manual. kontakt de og spør. Det høres ut som en skal åpne ventilen hver gang en stopper Hjelpemotoren. Eksos systemet på min Motiva er ikke ikke originalt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BØstrøm Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Lukke ventilen ved stopp, og åpne ved start mener du vel. Har du Motiva? j Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Tror foresten verftet er konkurs. Vanskelige å nå ihvertfall.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 (redigert) Jeg misforsto trodde at du hadde en ventil på toppen av svanehalsen til friluft. Er ventilen i røret må den stenges etter bruk, varmt rør med eksos når den kjøles ned så minsker volumet og vannet blir sugd inn sammen med at hekksjøen slår inn kan det hende at en fyller motoren. som jeg skrev så har jeg en Motiva, men ikke fabrikkbygd eksossystem,. forsøkt denne http://motivayacht.dk/ http://motivayacht.dk/kontakt-os/ Redigert 22.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BØstrøm Svart 22.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 Takk for svar. Når jeg følger linken din, og leser på nettstedet deres, kan det virke som om det ikke har noe med ett skipsverft å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 Ville spurt de om det du lurer på og fortell hva slags-båt du har, så er alt så er det så mye mye lettere å svare. http://motivayacht.dk/kontakt-os/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mizar Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 (redigert) Jeg prøver å tenke litt logisk her: Det må vel være selve høydeforskjellen mellom høyeste punkt på svanehalsen og vannlinjen, som avgjør hvor god sperre du har mot vann/tilbakeslag. Hvor langt under vannlinjen eksosutslippet er, skulle ha liten betydning -unntatt ved krengning hvis dette løfter åpningen over vannlinjen. Alt som er åpent over vannlinjen, reduserer høyden på "vannsperren" som svanehalsen skal gi. De fleste eksospotter har vel også tilbakeslagsventil innebygget. Det kan for eksempel være en solid gummiflapp som åpner seg for eksos/vann ut fra motoren, og tetter når vann utenfra presser på i feil retning, hvis svanehalsen ikke har stoppet det. Hvis eksosutløpet ligger like over vannlinjen, vil trykkforskjeller utlignes av seg selv så det virker ganske fornuftig å ha det der, hvis man da ikke har en egen ventil med utlufting på toppen av svanehalsen. Redigert 24.Juni.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.