Jump to content

Montering av sugestuss til septik - over dekk eller i skrogsiden?

Artekno

Recommended Posts

Skal få på plass sugestuss for septik før sommeren. Har aldri brukt et slikt anlegg. Blir det fort søl? Jeg funderer på å sette sugestussen i skrogsiden i stedet for over dekk, i tilfelle søl. Så er det lettere å spyle det av enn om det bare brer seg utover dollbordet på båten... Kanskje et innbilt problem?? Hva er erfaringene?

Skroggjennomføring ISO8099-2000.jpg

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Det må vel bli kronglete å skru fast (eller holde fast stussen dersom det er gammeldags kon stuss av gummi) for tykk uhåndterlig sugeslange fra land dersom uttaket ditt er på skrogsiden?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig med Lars H.  Har brukt landtømming en del på Svenskekysten, og det er ikke noe problem med søl. I høyden noen få dråper som man enkelt skyller vekk etterpå. 

Kunne ikke tenkt meg å ha sugestussen på siden, da man jo alltid ligger kailangs og det er greit å ha fritt spillerom til å velge SB eller BB side inntil.

Har to toaletter med en sugestuss på hver side av båten, så jeg alltid må over dekk med slangen.  Ikke noe problem, og man vipper jo slangen oppover når man bærer den så det ikke renner fra den.  Den fungerer for øvrig som en gigantisk støv/våtsuger, så det blir ikke noe søl under selve tømmingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...