Jump to content

Volvoinstrumenter som skaper seg

gruff

Recommended Posts

Ved sjøsetting i vår virket alle instrumentene fint (VP AQAD 31) Først datt turtelleren på SB motor ut, så sluttet turtelleren på BB motor å virke, samtidig som alarmlyset for lading og vanntemp begynte å lyse, og til slutt datt nåla på tempmåler, SB til 0.

Kan ikke se at det er noen direkte dårlige kontakter noen steder, og de instrumentene som virker, viser riktig så langt jeg kan se. Turtellerene kommer av og til inn igjen, noen ganger til ca riktig turtall, noen ganger ca 1/2 av riktig.

Det kan se mistenkelig ut som en jordingsfeil, men jeg kan liksom ikke helt se hvordan det kan være heller. Noen som har opplevd lignende?

Jeg hadde noe lignende på mine 41A motorer. Der var dårlig kontakt i en ledningssikring i motorens koblingsboks.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 2 år senere...

W-uttaket er vekselstrøm (tatt ut før likeretteren i dynamoen) og ofte har turtelleren en 12V likestrømstilførsel i tillegg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Forstår nå at W er vekselstrømsiden. Her måler jeg 15.8v uavhengig av turtall. Denne spg. måler jeg også ved turtelleren. Vifterem er stram, og ladingen på batteripolene viser 14.24 v. Skal ikke spg. på W variere med turtallet? I så fall må det vel være dynamoen som er problemet. Eller hva???

Timetelleren som sitter i samme instrumentet fungerer gjerne noen minutter hvert år. Men følger tydligvis med, for den viser det antall timer jeg logger manuelt . Men det behøver jo ikke være sammenheng mellom feilene på disse instrumentene.

Spenningen på W-uttaket vil ikke variere med turtallet. Det er vekselspenningen som reguleres konstant og likespenningen blir da også konstant men noe lavere enn vekselspenningen. Frekvensen på vekselspenningen endrer seg med turtallet og det er frekvensen som turtelleren finner turtallet fra.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...