Brigg
Arkitekturen i Kristiansund er preget av at byen ble ødelagt av tyske bomber i 1940. Om det er en vakker by skal jeg ikke uttale meg om slik at jeg ikke fornærmer noen.
Inne i sentrum er det en gjestekai i tillegg til båtforeningens anlegg inne i vågen. Men kaia i sentrum så litt sliten ut, kanskje den er demontert for vedlikehold?
Det ligger ofte forholdsvis store båter midt i sentrum av byen, noe jeg synes frisker opp. Båten på det andre bildet møtte jeg inne i havna, og denne hadde ikke noe navn eller andre kjennetegn utover svanemerket på skrogsiden. Uvanlig.
Jeg hadde bestemt meg for å utforske indre lei over Hustadvika selv om været i dag var helt greit også for å gå ytre lei. Jeg gikk ikke gjennom Sveggsundet, men dreide babord litt etter at jeg hadde passert innløpet til Sveggsundet. Gikk så Langøysundet og videre langs indre lei. Dette blir litt mer sikksakk enn ytre lei, men til gjengjeld får man se så mye mer. Mange fine steder langs denne leia, både bolighus og fritidseiendommer.
Etterhvert som man nærmer seg Bud blir også indre lei mer åpen og værutsatt. Her er enkelte trange partier, men leia er godt merket.
Når jeg kom ut ved Bud og skulle gå over mot Bjørnsund fikk jeg kjenne på dønningene fra havet. Men ikke veldig ille i dag, omlag en meter tenker jeg.