Eureka
Min far er fra Måløy og vokste opp i et grønt hus like ovenfor brannstasjonen. Det artige med Måløy er at gatene ikke har navn, men nummer. Gate1, 2, 3 etc. En byplanlegger som i sin tid fikk inspirasjon fra Amerika ?
På retur til Ålesund,fra Sørlandet, i fjor fikk jeg en skikkelig omvisning. Måløy er nok langt fra det det var på 40, 50 og 60 tallet da han vokste opp der. Det var liv i sjøhusene og på kaia. Firda canning var store på hermetiserte fiskeprodukter som kokt torskerogn og fiskeboller.
Dampen sto ut av krabbekokeriene når kjelene ble tømt ut på gulvet og ungene i gata, bla pappa, sto på lur utenfor porten, løp inn i dampen og knabbet noen klør. De som jobbet der så ingen ting pga all dampen ?
Når dere har passert Stad, så vil dere passere Haugsholmen. ( tror jeg det var) Inger Hagerups dikt "det var en gang en baker" handlet om bakeren som hadde sitt bakeri der. Under det store fiskerier for flere tiår siden, så kjøpte fiskeflåten sine bakevarer der. Les diktet, kan gi litt historisk sus over omgivelsene. Litt kveldslektyre om Rundeskatten er ikke dumt det heller ?
Hvor går turen dagene etter passering av Stad?
Som jeg skrev i tråden til SAP, skal du få med deg en Sunnmørsfjord, dra inn Hjørundfjorden til Øye. Fin gjestehavn med dusj og vaskemaskin. Hotellet, union øye, er verdt et besøk. Hjørundfjorden er bare en liten avstikker fra ruta du tok sørover. Om været er godt og dere liker en tøff og trygg fjelltur kan Slogen anbefales. Ruta starter 1 km fra hotellet. Om man bare går et stykke oppover får man en fin utsikt over bygda. Men toppen er spektakulær. Ca 1550 mho.
Ellers er det et kjempefint utendørs, oppvarmet badeanlegg i tilknytning til gjestehavna på Ikornes i Sykkylven.