Sydvesten Startet 3.Juli.2005 Del på Facebook Startet 3.Juli.2005 I morgen blir det sjøsetting av Stauden etter nesten 4 år på land, tenkte jeg skulle sjekke oljen på gearene men har ikke noen service bok. Hvilken oljetype skal det være på dette MS4 gearet, hvor mye skal det være og hvor sjekker/fyller jeg. Noen som vet så slipper jeg å lete, har npk å gjøre i dag med å ferdigstille båten. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirFrode Svart 4.Juli.2005 Del på Facebook Svart 4.Juli.2005 Hei! Hvis du ikke har funnet det ut på annen måte ennå, kan jeg sjekke i kveld. Men mener å huske at det er noe syntetisk 90-olje eller noe sånt. Lukter for j¤#¤ig ihvertfall.. Ser ut til at det skal være API GL-5 SAE90. (muligens 75-90) Iflg. Drevia sine sider... Finner ikke noe om volum. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.Juli.2005 Del på Facebook Svart 4.Juli.2005 Etter gearhavariet ved Strømstad for en stund siden, så fikk jeg satt inn ett brukt MS4 gear av Hogu båtservice i Strømstad. De sa at på MS3 gearet som sto i Mariell II tidligere skulle det være en spesiell Syntetisk olje, som Geir Frode skriver lukter "litt" spesiellt. Men på MS4 kunne jeg bruke vanlig motor olje. Nå jeg spurte om han mente vanlig 10-40 Mineraloje , var svaret : JA. Jeg har ikke peiling, men jeg fikk ett godt inntrykk av Gutta på Hogu og det virket som de hadde peil på hva de drev med. Hvis noen der ute vet med sikkerhet at dette er feil, så si ifra. Har ikke lyst på ett nytt gearhavari med det første. Mariell. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 4.Juli.2005 Del på Facebook Svart 4.Juli.2005 . Hvilken oljetype skal det være på dette MS4 gearet, hvor mye skal det være og hvor sjekker/fyller jeg. Noen som vet så slipper jeg å lete, har npk å gjøre i dag med å ferdigstille båten. <{POST_SNAPBACK}> Midt oppå toppdekslet har du påfyllingshullet. Der er det også en peilepinne. Hvor mye som skal på vet jeg ikke, men jeg ble fakturert for 1 ltr. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ingar Svart 4.Juli.2005 Del på Facebook Svart 4.Juli.2005 De sa at på MS3 gearet som sto i Mariell II tidligere skulle det være en spesiell Syntetisk olje. Volvo har meg bekjent alltid spesifisert vanlig motorolje for MS-3. (Api CD med samme viskositet som på motoren).Men rykter sier at bruk av en spes. olje gjør at man slipper problemer med kon'en. Dog har jeg aldri hørt noe konkret om hvilken olje dette dreier seg om.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Juli.2005 Del på Facebook Svart 4.Juli.2005 Det er riktig som noen hevder her: MS3 skal ha Motorolje MS 4 skal ha API GL-5 SAE90. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Juli.2005 Del på Facebook Svart 4.Juli.2005 Men på MS4 kunne jeg bruke vanlig motor olje. Nå jeg spurte om han mente vanlig 10-40 Mineraloje , var svaret : JA. Hvis noen der ute vet med sikkerhet at dette er feil, så si ifra. Har ikke lyst på ett nytt gearhavari med det første. Mariell. <{POST_SNAPBACK}> Dette er ganske interessant for meg også! Ref. min telefonsamtale til et VP-verksted syd i Østfold i en annen tråd. (Hvor lang levetid har en båtmotor, elns) Han jeg snakket med på verkstedet der hevdet at det var merkelig at gearet mitt ikke hadde sluttet å virke for lenge siden, da det hadde gått snart 1700 timer! Iflg ham så måtte da tidligere eier(e) ha vært særs nøye med å bytte olje ofte. Og samtidig ha brukt riktig type. Jeg mener det står i manualen at det skal brukes syntetisk olje, og det bekreftes ved et søk på Drevias nettside: "Syntetisk transmissionsolja, SAE 75W-90, Kvalitet: API GL-5." Skal sjekke for sikkerhets skyld i kveld. Jeg kommer ihvertfall til å bruke det som står foreskrevet i manualen. Synes det høres rart ut at det kan brukes vanlig motorolje på det gearet egentlig. Med mindre det er bygget om til hydraulisk, for det går visst også an. Men da blir det hetende HS1 tror jeg det var. Står noe på diskusjonsforumet til Drevia om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 Takker for svarene alle sammen, jeg sjekket litt rundt på nettet og fant ut at API SAE 90, GL-5 er det saliggjørende for MS4. Det tror jeg også stemmer siden det luktet god gammel gearolje med hypoid tilsetning i fra gearkassen når jeg åpnet den. Det gikk 1.4 liter på hver gearkasse. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.