Jomes Startet 22.Juni.2017 Del på Facebook Startet 22.Juni.2017 (redigert) Hei. Til min store forskrekkelse kom jeg ut i båten idag. Skulle vri om tenningen, men ingen instrumenter lyser, og kan ikke starte.(Bryter for startbatteri er på) I all desperasjon begynner jakten. Prøver å måle spenningen i tenningslåsen, der er det ingen strøm. ( kan man måle strøm der ?) Måler på starter, der har jeg strøm. Måler på dynamo, også strøm. Har jeg mistet strøm til tenningslåsen ? Hva har skjedd? hva kan jeg sjekke? Selv om hvis tenningslås hadde vært defekt burde jeg kanskje finne strøm der ? Jeg mener vel at selv om tenningslåsen er avslått kan man vel måle spenningen der ? Riktig. Har mistenkt skillereleen er defekt, for den lyser ikke mere, kan feil ligge der ? Andre ting jeg kan sjekke? motoren er en ford saab 2402E Redigert 22.Juni.2017 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Ingen? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Roger jo Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 ja du skal ha spenning til tenningslåsen måle mot batteriet. Prøv og lage en skisse over det elektriske anlegget ditt kjekt for deg å ha og så er det lettere å hjelpe. Følg ledningene fra tenningslåsen så skal du finne ut hvor spenningen stopper. En tråd Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Ja det skal være spenning på en av ledningene på nøkkel. Kan jo være sikring på denne ledningen som har gått. Ta først og lag til en lang ledning som du fester på batteriets minuspol. Denne bruker du på multimeter og måler en gang til på nøkkel. Får du spenning nå så er det jording som mangler. Fremdeles ingen spenning så får du lete på plussledningen. Ja der kom vist Roger jo meg i forkjøpet. ? Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 (redigert) hvis skillerelee er gåen, skal jeg da ha strøm til tenningslås? ja skal lage tegninger i vinter. Er et kaos av kabler som ikke er i bruk også. Men rart jeg parkerer båten i orden, så skal ut idag,så ingen strøm. hva har skjedd i mellomtiden:( Redigert 23.Juni.2017 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Riisejens Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Det skal være mulig å måle på nøkkelen. Det er vel en hovedsikring også. Den kan ha gått eller dårlig kontakt på den. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Jeg kan ikke begripe hvor den hovensikringen sitter. ? er det en styringsenhet, eller en sikringsboks som ikke sitter der mine vanlige bokser sitter ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Ikke bry deg med skillereleet foreløpig. Det påvirker ikke strøm til nøkkel. Prøv om lys og slike ting fungerer. Hvis ikke kan det være jording som mangler på deler av anlegget. Let etter sikring og gjør ny måling som jeg beskrev ovenfor. Tar du bilder så ta av koblinger på startmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 (redigert) når jeg vrir om tenningsnøkkel, er det heller ikke lys og strøm til instrumentene. som sagt når jeg slår på hovedbryter for startbatteri, og ikke vrir om tenningslås er det målt strøm på starter, dynamo, glødeplugger....men ikke opp til tenningsnøkkel.Iflg mitt koblingsskjema vedlagt her, kan jeg ikke se en sikkringsboks mellom starter,dynamo og tenningslås ? Blei plutselig usikker på hvem kabel til tenningslås som er minus ? Når jeg slår Redigert 23.Juni.2017 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 (redigert) Det skal ikke være minus på tenningsnøkkel. Hensikten med å koble en ledning rett på startbatteriets minuspol er for å måle. Om du måler mellom nøkkel og et tilfeldig valgt minuspunkt ved instrumentpanel og ikke får spenning, så vet du ikke om det er pluss eller minus som mangler. Ved å koble rett på batteriets minuspol så vet du at du har minus. Og får du da spenning så er feilen på minussiden. Hvis ikke er den på plussiden. Mangler du minus kan det være årsaken til at skillereleet også ikke virker. For ordens skyld, det er brun ledning på nøkkel merket med 30 som du skal ha spenning på selv om tenning er avslått. Redigert 23.Juni.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Glemte og si at det er viktig å koble måleledning til startbatteriets minuspol i tilfelle det er brudd mellom batterienes minusforbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Skjedde meg en gang etter at jeg hadde satt in en LED-pære. Etter mye leting så viste det seg å være hovedsikringen som hadde gått pga defekt pære. Kan det værer noe lignende i ditt tilfelle? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 (redigert) Hei hei :) nå er jeg blid igjen.... Må få si tusen takk til alle som ville hjelpe til...men så startet gamla igjen. Koblingen under var synderen i dette tilfellet. Jeg strammet opp dynamoen dynamoen her en dag, og litt kabelsurr og vanskelig komme til , hadde jeg klart ubevisst å dra den fra hverandre. Når jeg da skulle feilsøke idag, var det ikke i mine tanker at disse to skal kobles sammen, fordi de hører liksom ikke sammen. Den ene er dobbelt så stor som den andre, og med forskjellige farger. Da jeg har endel kabler fra forrige motor også i kroker og kriker, var dette svært vanskelig å se. Det startet med jeg målte fra kobling opp til tenningslås, fant ut at denne var den ene enden. Men hvor var resten, og i raseri trudde jeg en halvtimes tid at uvedkommende hadde vært i båten, det kom endel ord som ikke passer seg her. Var kjerringa som lurte på den lille vesle koblingen, og vips så var den på plass. Så det jeg lurer på nå er ,,når skal dioden i skillereleen lyse? konstant eller ? Igjen tusen takk for hjelp, og håper alle har en flotters St.Hans :) Redigert 23.Juni.2017 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Flott det ordnet seg Vet ikke hvilke rele du har, men dioden skal nok lyse når releet kobler inn, for det virker ulogisk at det skal stå og lyse når det ikke er lading og båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 (redigert) På beb skillerele (likt biltema) lyser dioden en god stund etter at du stoppet motoren eller avsluttet lading. Slik skal det være. Redigert 24.Juni.2017 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Riisejens Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Hovedsikringen på min 2704 sitter der start relé og gløde relé er. Skal de om jeg kan finne et bilde av det. Sitér dette innlegget Link to post
Riisejens Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 (redigert) Her ser du sikringen rett under de to relenene Redigert 25.Juni.2017 av Riisejens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 noe slikt har jeg ikke sett i båten overhodet. Hvor er mest logiske plassering for denne ? noen kabler jeg kan følge ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Riisejens skrev 1 time siden: Her ser du sikringen rett under de to relenene noe slikt har jeg ikke sett i båten overhodet. Hvor er mest logiske plassering for denne ? noen kabler jeg kan følge ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.