
Hakkannen
Pastor`n skrev for 6 timer siden:Tenkte å male innvendig med hvitt for å få det lysere innvendig.. båten er oljet med 1 og 2 utvendig på overbygg og dekk som er av furu, teak og mahogni. Skrog over vannlinjen er hvitmalt.
Kjekk båt
Ville nok ikke ha malt den innvendig nei, det blir dessverre fort for tett. Mange fartøy med garnering/innerhud er forsåvidt malt innvendig på direkte på garneringen, men da har de gjerne løsninger for god lufting via vifte eller muligheter for å fylle mellomrommet mellom hud og garnering med salt. I tillegg er både hudplanken og garneringen malt kun på en side, dermed er muligheten for pusting og tilføring av impregnering til stede. Males det direkte på huden begge sider er det en overhendende fare for at fukt blir værende igjen i treet, noe vi vet hva kan føre til. Ferskvann er en av treets største fiender.
En løsning for å lysne interiøret er å male skottene (veggene mellom lugarer, salong, osv.) hvitt, det lysner opp en del.
Hvitmaling av detaljer, f.eks. undersiden av dekksbjelker, dører, stolper og lignende kan også lysne opp litt.
Slik jeg forstår deg har ikke båten garnering, så du kan se og ta på spantene? Da kan en annen løsning for å lysne opp litt være å lage en "falsk" og luftig garnering av tynne langsgående lister som du maler hvite. Disse monteres som ribber, altså med godt mellomrom for lufting og slik at du har grei tilgang til å få sprøytet inn olje direkte på hudplank og spant. De hvitmalte listene vil sørge for å lysne interiøret betraktelig. Velger du denne løsningen er det finest (med tanke på linjeføring) å bruke såpass smale lister at du klarer å bøye dem "over kant", altså få dem til å følge springet langs skroget. Trengs ikke langs hele skroget da de kun har visuell funksjon, kun der det er formålstjenlig med tanke på lysning av interiøret og for å beskytte folk mot direkte kontakt med skroget.