Jump to content

Edit History

MichaelI

MichaelI

ulyden skrev 29 minutes ago:

Hei

 

har du sjekket at actuator til vtg er korrekt justert og at den virker? Vil tro at den skal starte i max boost (lite areal) for så å åpne når ladetrykk når settpunkt. Trolig styrt av ladetrykk. Ev kan du ta av actuator og se om turboen spinner opp ved endring på posisjon. Ikkje gjør dette på høy last da for høyt ladetrykk kan skade motoren. 

 

Å montere giver for ladetrykk er uansett et bra sted å starte. Da vet du hva som er årsaken. Har du lett propell kan motoren fint spinne opp i turtall med vtg i åpen posisjon. Det er også viktig å følge med på ladetrykk. Ruster mekanismen fast kan du ødelegge motoren.

 

Turboen er flett ny, så aktuatoren virker som den skal. Om den er korrekt justert vet jeg ikke enda. Er turbo service som har justert den i benk og hevdet dette skulle bli 95% optimalt. Slik det var med den gamle turboen, så var trykket for lavt i mellomregisteret samt at jeg manglet 0,7 bar på topp. Har som nevnt ikke fått logget trykk etter den nye turboen ble montert, men motoren oppfører seg så og si helt lik som den gjorde med den gamle turboen.

 

Med det oppsettet vi har på utveksling og propeller nå, så skulle motoren elegant klart maks turtall som er 4200 o/min. Slik det er i dag når jeg knapt 3500 o/min. Gir jeg noe mer gasspådrag da ryker det bare svart.

MichaelI

MichaelI

ulyden skrev 25 minutes ago:

Hei

 

har du sjekket at actuator til vtg er korrekt justert og at den virker? Vil tro at den skal starte i max boost (lite areal) for så å åpne når ladetrykk når settpunkt. Trolig styrt av ladetrykk. Ev kan du ta av actuator og se om turboen spinner opp ved endring på posisjon. Ikkje gjør dette på høy last da for høyt ladetrykk kan skade motoren. 

 

Å montere giver for ladetrykk er uansett et bra sted å starte. Da vet du hva som er årsaken. Har du lett propell kan motoren fint spinne opp i turtall med vtg i åpen posisjon. Det er også viktig å følge med på ladetrykk. Ruster mekanismen fast kan du ødelegge motoren.

 

Turboen er flett ny, så aktuatoren virker som den skal. Om den er korrekt justert vet jeg ikke enda. Er turbo service som har justert den i benk og hevdet dette skulle bli 95% optimalt. Slik det var med den gamle turboen, så var trykket for lavt i mellomregisteret samt at jeg manglet 0,7 bar på topp. Har som nevnt ikke fått logget trykk etter den nye turboen ble montert, men motoren oppfører seg så og si helt lik som den gjorde med den gamle turboen.



×
×
  • Create New...