MichaelI
ulyden skrev 13 minutes ago:Nå har jeg jobbet med vtg turboer i over 20 år og dette er ikke rakett teknikk.
det er to posisjoner der du har minimalt og en for maks dyseareal. Kobl i fra hele actuatoren( går utifra at du har koblet vekk slange fra manifoild som test) kjør motoren på ca 2000 rpm å få noen til å bevege på armen som skal være tilkoblet actuator. Den posisjon som gir høyest ladetrykk er den med minst turbin areal. Merk posisjon og monter på actuator slik at den står med minimalt areal. Har du en liten pumpe kan du påføre Trykkog se om den beveger seg mot åpen posisjon. Trykket må være ca maks ladetrykk. Åpner den for tidlig har du enten for stort areal på klokka eller for svak fjær på actuator. Beveger den seg ikke. Er det feil på membran eller at den virker feil vei.
Virker dette som det skal er det noe feil på turboen. Feil montert eller feil spesifikasjon.
dette er enkle og billige tester du kan gjøre selv med en sykkelpumpe el.
Hei,
Takk for tips.
Prøvde dette med den gamle turboen. Jeg koblet slangen av manifolden og rett på en håndpumpe. Jeg pumpet helt opp og igjen under drift, et par ganger. Ikke ved noen omstendigheter gikk motoren noe bedre, snarere tvert imot! Jeg sjekket også at slaglengden var tilstrekkelig til å nå over hele åpne/lukke registeret.
Har ikke gjentatt dette forsøkt med den nye turboen, men vil anta at dette ikke vil hjelpe nå heller. Den nye turboen er helt identisk som den gamle. Motoren er en 2016 modell gått 15 timer, så dette er original turbo.
Når motoren står på tomgang, så går jeg ut ifra at "spjeldene" er så og si lukket, for deretter å åpne etterhvert som trykket begynner å bygge seg opp ? Jeg ser at actuatoren beveger seg under pådrag.
Når skal actuatoren stå på minmalt areal ? Har ingen erfaring med VGT turboer.
Slik jeg beskrev det over her, at vi mangler såpass mye trykk på lavt turtall samt på topp, tror du dette ene og alene _kan_ være bare justering på turboen ?