MichaelI
dieselfan skrev 13 minutes ago:
Det var skikkelig trist at du fortsatt har samme problemet.
"ulyden" sitt forslag til test er vel identisk med det jeg har forsøkt å beskrive tidligere med unntak av jeg ville kjørt vingene/dysene mekanisk for hånd med manometer på innsugsmanifolden for å ikke produsere for høyt ladetrykk.
Du har to muligheter videre i mine øyne:
1. Jobbe med finjustering av actuator, noe som er krevende og vel egentlig ikke så viktig nå?
2. Prøve å finne ut om du kan få motoren til å brenne reint ved tilnærmet max effekt
Hva med å holde motor på 3300 og så justere dysene for å se om du i det hale tatt har en dyseposisjon hvor motoren brenner reint.. "ulyden" hva mener du om en slik test. Kan man ødelegg noe ved å gjøre det på den måten?
Husk at mange av disse motorene er tatt inn som sw 90hk og dagen etter så blir de til 250hk. Det er mer enn din beskrivelse av effekten som peker mot at din kun yter 90...
Kommer meg hjem ila helgen og starter ferie mandag men vil vurdere å ta en tur til Bodø med min motorstyring under armen for å se om den kan vekke liv i din motor...
Jeg prøvde som sagt på den gamle turboen å kjøre nozzlene manuelt med pumpe, men ikke ved noe posisjon fikk jeg økt turbotrykk. Dette kan jo så klart ha sin forklaring med at turboservice mente at VGT var defekt når de undersøkte turboen. Skal teste dette med den nye turboen for å se om dette hjelper.
Som du nevner, så ser ikke jeg heller for meg at litt finjustering av aktuatoren plutselig kan øke effekten så mye. Motoren er som nevnt latere enn en Volvo Penta AD31 på 123hk. Hadde vært meget interessant å testet en annen ECU, men jeg har som nevnt sendt vår ECU ens ærende ned til Italia for å få den programmert til en fulleffekt 250 HPEP, men ikke vet jeg. Motoren var i utgangspunktet en fulleffekt da de sluttet å ta disse inn som 90HK for noen år siden slik jeg har forstått det.
Hvor holder du til forresten ? :)
Tror du din ECU vil fungere på en 2016 modell ?