Jump to content

Edit History

bellen

bellen

Gullfisk skrev 28 minutter siden:

Dette er grunnlaget for min tanke om for lett belastning også. Man har ikke en motor på 250hk, man har en motor som maksimalt kan belastes/bremses med 250hk. Nå har den maks 123hk last, ref gammel motor, og har som du sier knapt bruk for turbo, og har heller ikke særlig trykk. Resten med svartrøyk osv, har ikke jeg kunnskap til å forklare, men tilskriver det kraftig missmatch i forhold til tenkt bruk/effekt. Jeg tenker at den slipper på nok diesel til at det er luftunderskudd, men at den manglende åpningen på turbo/trykk biter seg selv i halen når turtallet blir høyere, ved at en for lukket turbo, hindrer mere luft til økt effekt, som igjen ville åpnet turbo:rolleyes:. Gir fortsatt mening for meg, selv om jeg er alene om det, da motor jo er ny ellers:smiley:

For å undertrykke din påstand, så har jeg laget en graf. Grafen er hentet ut fra internett der den viser denne motorens kraft. Den blå linjen er motorens ytelse igjennom turtallsregisteret, dei andre linjene har jeg tegnet inn etter typiske propellkurver. Den sorte linjen er en tiltenkt propellkurve for en propell som er optimal for motoren, den gir 100% last ved maks Rpm. Om du ser på den røde linjen, så må dette være propellkurven for denne motoren om din teori skal stemme. Siden motoren føles lat hele vegen opp, så må propellkurven ligge rett under motorens maksimale kraftuttak og plutselig få en peak ved 3400 rpm siden motoren ikke klarer å øke turtallet mer, ved dette turtallet, og så falle til 124hk ved fult turtall. Ikke en gang den gamle motoren hadde klart å dra denne propellen. Den grå kurven er mest sansynlig den som er nærmest den propellen han har i dag. Her ser du at kurven ikke er i nærheten av motorens kurve, og således burde motoren klart å ruset seg ut veldig kjapt og rett og slett skutt båten ut av vannet og opp i plan på no time.

Skjønner du nå?

kurve.png

bellen

bellen

Gullfisk skrev 18 minutter siden:

Dette er grunnlaget for min tanke om for lett belastning også. Man har ikke en motor på 250hk, man har en motor som maksimalt kan belastes/bremses med 250hk. Nå har den maks 123hk last, ref gammel motor, og har som du sier knapt bruk for turbo, og har heller ikke særlig trykk. Resten med svartrøyk osv, har ikke jeg kunnskap til å forklare, men tilskriver det kraftig missmatch i forhold til tenkt bruk/effekt. Jeg tenker at den slipper på nok diesel til at det er luftunderskudd, men at den manglende åpningen på turbo/trykk biter seg selv i halen når turtallet blir høyere, ved at en for lukket turbo, hindrer mere luft til økt effekt, som igjen ville åpnet turbo:rolleyes:. Gir fortsatt mening for meg, selv om jeg er alene om det, da motor jo er ny ellers:smiley:

For å undertrykke din påstand, så har jeg laget en graf. Grafen er hentet ut fra internett der den viser denne motorens kraft. Den blå linjen er motorens utelse igjennom turtallsregisteret, dei andre linjene har jeg tegnet inn etter typiske propellkurver. Den sorte linjen er en tiltenkt propellkurve for en propell som er optimal for motoren, den gir 100% last ved maks Rpm. Om du ser på den røde linjen, så må dette være propellkurven for denne motoren om din teori skal stemme. Siden motoren føles lat hele vegen opp, så må propellkurven ligge rett under motorens maksimale kraftuttak og plutselig få en peak ved 3400 rpm siden motoren ikke klarer å øke turtallet mer, ved dette turtallet, og så falle til 124hk ved fult turtall. Ikke en gang den gamle motoren hadde klart å dra denne propellen. Den grå kurven er mest sansynlig den som er nærmest den propellen han har i dag. Her ser du at kurven ikke er i nærheten av motorens kurve, og således burde motoren klart å ruset seg ut veldig kjapt og rett og slett skutt båten ut av vannet og opp i plan på no time.

Skjønner du nå?

kurve.png

• Create New...