MichaelI
Bergsholmen skrev for 13 timer siden:Det som er hensikten med ein VGT turbo kontra konvensjonell wastegate er jo at ein endrer A/R forholdet i turboen ( så den spoler fortere opp trykk).
Derfor opplever du at den struper vis du holder den helt stengt, den er optimal på lav rpm, men sperrer motoren på høyere turtall da trenger den å bevege Nozzlene så mer eksos kommer gjennom.
Helt å fullt hvordan den virker ut over det, tør eg ikke svare 100% på.
Men skal innrømme at eg stiller spørsmål ved at denne motoren og skal være levert som 90 hk, uten andre endringer en ECU.
Får bare ikke teorien til å stemme med det. For vis turbotrykket/VGT er mekanisk styrt direkte fra manifold så vi ein 90 hk og oppnå 1,4 bar...
2,4L 20v 5syl motor vil lett kunne ha 90hk UTEN ladetrykk i det heile, faktisk så har denne motoren 105hk uten overladning (i teorien) så overlater ein med 1,4 bar og du ein får ca. 250hk.
(Teorien er litt sånn, eks. utgangspunkt 100hk uten overladning, så trykker ein 1 bar inn.. Då ganger ein med 2 ( 1atmosfæretrykk og 1 overladningstrykk.) så blir denne motoren 200hk, selvfølgelig finnes mange variabler uten om. Men det er hoved regel)
Enig med deg. Tror jeg har fått en god forståelse av virkemåten til turboen. Derfor ble jeg heller ikke overrasket over at båten jeg dårligere selv med nesten 1 bar med stengt VGT.