
Andor
ulyden skrev 37 minutter siden:Dette betyr flere ting. Motor ytelse er lavere enn før. Den burde gått 2400 rpm om tilført energi var likt og motoren ikke fikk mere diesel.Ergo er det lite sannsynlig diesel mangel eller restriksjon.
Propeller turtall er endre fra 1350 til 1067rpm. Det betyr at effekt er redusert med 45% til 55 % av effekt uttak ved 2,3 utveksling. Dreiemoment er ca 64% av opprinnelig moment.
Du oppnår ca 1900 rpm som er 47% av fullt turtall (antar 4000 på Max) som skulle gi 15% av opprinnelig ytelse eller 40 hk. Med 2,3 utveksling klarte du ca 70hk. Med 10% lettere propell hadde du muligens klart 3500 rpm og 90 hk.
Det du må gjøre nå er å måle forbruk av diesel samt måle ladetrykk ved 1900 rpm. For meg sett det ut som om du har en motor som yter Max 90 hk. Om vi antar at den forrige motoren din var 150 hk ved 3800 rpm vil propeller effekt være 90 hk ved 3100.
men hvordan forklarer du dette, med at når jeg skiftet motor, så måtte det til oppgraderinger på separator filter, tilførsel og retur slanger, større eksossystem, når dette vart gjort forsvant sortrøyken, turboen fungerte som den skulle og rpm fungerte som den skulle, med det gamle oppsettet til den volvo motoren på 126 hk fungerte ikke yanmaren i det hele tatt, så ja når separatorfilter og slanger vart bytta kom motoren seg, ikke noe sortrøyk eller noe, toppfart kom seg, hadde vært kjekt å vist hva grunnen til det var, volvoen fungerte utmerket med det orginale, men den som kom med hva som måtte gjøres, var maskinsjefen ombord, en kar som har vært på havet og jobbet med motorer og maskiner i over 40 år, han hadde svaret som dem på verkstedene/marinaene ikke hadde, eksos vart oppgradert senere pga av alder. Yanmar motoren fungerte som en 77 hk før oppgradering